iSolen.se
Guest
verkligen OT men detta är väl ändå så långt från verkligheten man kan komma. Kärnkraften är som alla nog vet en statlig 100% subventionerad (sedan starten)kraftomvandlingsmetod medan vindkraften definitivt inte fått subventioner som överträffar CO-reduktions målet. Men när det gäller att bromsa den tekniska utvecklingen på kameror så tror jag inte just Hi-tech produkter är det mest centrala för att stoppa den extremt destruktiva situation vi lever i idag. Framförallt handlar det om masskonsumtion/överkonsumtion och det sätt vi lever i i Europa/USA och numera allt fler andra områden. Vi har dock ett mycket stort problem med att ovanliga metaller snart är slut och då avstannar denna utveckling.
Privat/filosofiskt känner jag att det vore skönt om utvecklingen gick lite långsammare. man hann ju knappt köpa det absolut bästa objektivet innan det kom massa tester som visade att det fanns minst tre andra som var bättre.
Nya kameror med x antal mer pixlar eller ny teknik som snapbridge, wifi, mm ..mm .mm ser jag som högst marginell företeelser jämfört med de stora sprången i teknikutvecklingen.
Om du med subvention menar att de inte tar alla sina egna kostnader finns det energislag som har megasubventioner, t ex kol och olja som dödar 5000 personer per år i sverige. Vindkraft har en subvention enligt gängse definition, genom bidrag i bygg och driftsfasen.
För att återgå till ämnet, om det är dyrare att bygga uppgraderbara kameror är det sannolikt också dåligt för miljön. Man brukar nämligen kunna räkna om kostnad/pris till energi och då den mesta energin är "dålig" dvs CO2 genererande blir det som man trodde var miljövänligt faktiskt motsatsen.