Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man bromsa?

Produkter
(logga in för att koppla)
verkligen OT men detta är väl ändå så långt från verkligheten man kan komma. Kärnkraften är som alla nog vet en statlig 100% subventionerad (sedan starten)kraftomvandlingsmetod medan vindkraften definitivt inte fått subventioner som överträffar CO-reduktions målet. Men när det gäller att bromsa den tekniska utvecklingen på kameror så tror jag inte just Hi-tech produkter är det mest centrala för att stoppa den extremt destruktiva situation vi lever i idag. Framförallt handlar det om masskonsumtion/överkonsumtion och det sätt vi lever i i Europa/USA och numera allt fler andra områden. Vi har dock ett mycket stort problem med att ovanliga metaller snart är slut och då avstannar denna utveckling.

Privat/filosofiskt känner jag att det vore skönt om utvecklingen gick lite långsammare. man hann ju knappt köpa det absolut bästa objektivet innan det kom massa tester som visade att det fanns minst tre andra som var bättre.

Nya kameror med x antal mer pixlar eller ny teknik som snapbridge, wifi, mm ..mm .mm ser jag som högst marginell företeelser jämfört med de stora sprången i teknikutvecklingen.

Om du med subvention menar att de inte tar alla sina egna kostnader finns det energislag som har megasubventioner, t ex kol och olja som dödar 5000 personer per år i sverige. Vindkraft har en subvention enligt gängse definition, genom bidrag i bygg och driftsfasen.

För att återgå till ämnet, om det är dyrare att bygga uppgraderbara kameror är det sannolikt också dåligt för miljön. Man brukar nämligen kunna räkna om kostnad/pris till energi och då den mesta energin är "dålig" dvs CO2 genererande blir det som man trodde var miljövänligt faktiskt motsatsen.

Om du med subvention menar att de inte tar alla sina egna kostnader finns det energislag som har megasubventioner, t ex kol och olja som dödar 5000 personer per år i sverige. Vindkraft har en subvention enligt gängse definition, genom bidrag i bygg och driftsfasen.

För att återgå till ämnet, om det är dyrare att bygga uppgraderbara kameror är det sannolikt också dåligt för miljön. Man brukar nämligen kunna räkna om kostnad/pris till energi och då den mesta energin är "dålig" dvs CO2 genererande blir det som man trodde var miljövänligt faktiskt motsatsen.

Kol och olja är precis som du säger subventionerat och även om man inte vill acceptera det så är det väl antagligen minst dubbla priset på bensin/diesel som krävs. Elproduktionen är enklare att lösa och med eller utan subventioner finns effektiv vind och solkraft. jag anser ändå att en långsammare teknikutveckling kan vara bra för "
hälsan/psyket"

16MP och sämre DR så det blir brus, fult brus eller bandning leder till att man måste skala ner så är plötsligt 12-16MP inte så mycket. Få lyckas fota på lägsta iso, hålla grejerna så still etc så att de får ut 36 eller 50MP ur sin kamera men 36MP-50MP är bra nä även när man måste skala ner, precis som med bra DR, det är bra när förhållandena inte är så bra, eller, man har gjort fel.

FPS och AF är ingen digital "räcker"/"inte räcker" fråga så du får nog formulera om. Det är bättre med bra AF.

Förr skalade man kanske ner 12Mpx till 3Mpx vilket räckte till en viss visningsstorlek. Nu är den visningsstorleken nästan dubbel och rimligen borde då kravet på kameran ökat till "nästandubbelikvadrat" om man ska ha samma marginal.

16mp på min Fuji genererar inte den typ av brus du hänvisar till. Personligen kör jag dock oftast med högre upplösning och FF (mellan 24-36mp). Jag är mycket väl bekant med fördelarna och använder mig av dem.

Men mitt inlägg handlade om så mycket annat som tangerar detta med antal mp. Nämligen: Väldigt få upplever jag printar ut sina bilder eller betraktar dem på riktigt bra skärmar/TV vad gäller stillbild. Jag ifrågasatte bara varför de då måste ha värsting prokameror för dyra pengar när resultaten inte blir synbart bättre. Därtill nöjer sig många med jpeg direkt ur kameran alternativt hanterar PS ganska valhänt.

Har hyrts in som bildlärare och hållit ett antal kurser i bildbehandling. Många kommer knatande med kameror som är definitivt overkill för vad de tycker är "bra bilder". En del ändrar sig under kurserna-andra inte.

Ofta är förkovring i ett bra bildbehandlingsprogram en billigare och bättre uppgradering än en ny kamera.

Du och jag har i stort sett exakt samma syn på hur bra DR/hög upplösning ska användas, men förmodligen uttryckte jag mig oklart.

Det var därför jag ställde frågan "Hur många gör si eller så samt om det är kunderna eller producenterna som pushar för nya kameror (täta "uppgraderingar") eftersom jag under många herrans år sett så många "överbestyckade" sett till vad de fotograferar samt hur de visar eller betraktar sina fotografiska alster.

Rörande fps och AF: Det är mycket individuellt. Den som plåtar landskap huvudsakligen har inte samma prio som fågelfotografen.

Personligen kan jag inte sätta någon gräns för antalet mp. Jag vill helst ha så många av möjligt på en bra sensor med hög DR. Orsak: Mycket noggrann när det gäller detaljering och valörer i mitt nuvarande fotograferande vilket inte ska förväxlas med mina pressbilder av snabbkaraktär framtagna under tidspress.

Men ssv: Vi är överens vad gäller pixlar och DR. Men ff klarar jag mig med snart en 5-årig kamera (D800) och ser ingen anledning att uppgradera förrän jag får råd och vi kanske passerat 60-70 mp på en FF-sensor.

Kol och olja är precis som du säger subventionerat och även om man inte vill acceptera det så är det väl antagligen minst dubbla priset på bensin/diesel som krävs. Elproduktionen är enklare att lösa och med eller utan subventioner finns effektiv vind och solkraft. jag anser ändå att en långsammare teknikutveckling kan vara bra för "
hälsan/psyket"

Kol och olja är inte subventionerat men däremot finns det indirekta kostnader men samtidigt dolda och öppna skatter på över 100% som man för fullständigheten också ska räkna in. El från vind går bara runt om det är direkta subventioner, skulle subventionerna tas bort skulle vindkraft inte existera, det kostar så mycket att bygga och driva samtidigt som livslängden är för kort och energiuttaget ojämnt.

Hur ska man bromsa teknikutvecklingen tycker du? Ännu en skatt? Jag tror det är en farlig väg att gå, att bromsa teknikutvecklingen. Vem vet...det kanske finns en enklare och billigare (läs miljövänligare) kamerateknik runt hörnet...kolla de spegellösa, kolla objektiv som korrigeras med programvara.

hälsan/psyket"
Viktigare är kanske att titta på vilka energikällor som är farligast för människor. Kombinerar man det med hur mycket växthusgas som de olika energikällorna släpper ut så kan man bedöma vilka energikällor man bör satsa på.

Och jag tycker att man bör satsa på att öka energiproduktionen. Ju mer energi vi har tillgängligt desto större möjligheter har vi att lösa nutida och framtida miljöproblem.

Hahahaha...det här är nog den värsta offtopic jag har sett...från kamerautveckling till miljöförstöring...Visst , det hänger ihop men väldigt långsökt om man frågar mig. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar