Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man bromsa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, jag tror inte man som konsument kan bromsa den utveckling mot tätare modell släpp, jag tror inte man vill det när man ser alternativen.

Jag är övertygad att modell uppdateringar kommer att öka ännu oftare med den teknikutveckling som nu sker. Kanske är vi där snart att det blir årsmodeller på de olika serierna av modeller. Jag vet inte när bilindustrin startade årsmodeller, för uppdateringarna som kom löpande, men tror det var Ford som började med T-modellen.

Det är inget man behöver ogilla, om man inte fastnar i att alltid ha 'det senaste' att visa upp.

I Scanias modulbaserade lastbilssystem har man för länge sedan släppt årsmodellbegreppet. Istället släpper man uppdaterade förbättrade moduler var sjätte vecka.

Däremot jobbar man med generationer av lastbilsmodeller, vilka lever över många år.
Samma moduler kan passa i flera generationer av bilar.

Det där med årsmodell är nog mest en fråga för bilregistret.

Petter...

Årsmodellerna kom sig av att någon gång skulle man ändra, och ofta behövde fabriken byggas om för att det skulle vara möjligt. Detta gjordes då på semestern, och så kunde man börja med nästa "årsmodell" på hösten.

Bilregistret ägnar sig numera mest åt tillverkningsår, inte modellår.

Nyttofordon är ofta mer modulariserade än personbilar, då lastbilar säljs i fler olika konfigurationer.

En gång i tiden var det ett försäljningsargument att man inte skulle ändra en kamera på en viss tid. Canon lovade till exempel att inte ändra på Canon F-1 på tio år. Något som man också höll, mer eller mindre. Efter introduktionen av F-1 under 1971 dröjde det till 1981 innan man släppte New F-1. Fast man gjorde en liten ansiktslyftning halvvägs, med F-1 new...

Det är ganska självklart att man som tillverkare vill komma med något nytt titt och tätt. Det är ju då uppmärksamheten kring det egna märket är som störst. Köper inte kunderna den nya prylen köper de kanske någon av de äldre, när man nu ändå fått deras uppmärksamhet.

Nej, men det besvarar frågan om det kommer nya modeller oftare nu än för 30 år sedan.

Bara om frågan kvalificeras med att "modeller" ska betyda "ensiffriga Nikon-modeller".
Jag tycker att den generella frågan är intressantare: hur många kameramodeller per år presenterades av kameratillverkarna de senaste 5-10 åren jämfört med för 20-30 år sen?

Det kommer nya toppmodeller oftare nu i alla fall. C:a 4-5 års mellanrum plus alla uppgraderingar i form av x och s-modeller däremellan. Nikonmodeller med mer än ensiffrigt i modellnumret följer jag inte så noggrant, men gissar att utvecklingen ser likadan ut där.
Det stämmer nog vad gäller de ensiffriga. Min subjektiva uppfattning (utan att ha tagit reda på fakta så noga) är att de båda stora tillverkarna av "professionella" spegelreflexkameror kommer med nya toppmodeller lite oftare numera.

Övriga modellsegment vill jag inte ha någon bestämd uppfattning om utan fakta.

Man kan inte jämföra filmbaserade kameror med sensorbaserade. Det är två helt olika generationer och teknikplattformar. Även om sensorutvecklingen mognat väldigt mycket de sista 2-4 åren, så kommer den nog aldrig att stanna av helt. Med en filmbaserad kamera så var ju "sensorn" (dvs filmen utbytbar, och inte fast i kameran. Lägg där till att det är mycket mera elektronik i moderna produkter (förutom sensorn) som gör att vi aldrig kommer att se så långsamma släpp som på filmtiden (med upp till 8 år emellan varven).
Det var en rätt snabb teknikutveckling på 1990-talet när autofokusen slog igenom stort. Även annan elektronik (t.ex. smartare ljusmätning) utvecklades en hel del. Och en del annat, t.ex. ögonstyrd AF.

Det skulle ju teoretiskt gå att "tvinga" oss att köpa nya kameror om mjukvaru- och hårdvarubranchen gick ihop likt databranschen och helt enkelt tog bort stödet för äldre kameror vid uppgraderingar av t.ex Adobe CC. Gamla kameror skulle bli värdelösa som en pentiumdator.

Uppdateringen från D300s till D500 höll man ju på ganska länge och det blev ett jäkla gnäll om det. Nej, det är bättre att ständigt uppdatera sina modeller. Dels behöver Nikon hålla jämna steg med sina konkurrenter, dels förväntar sig marknaden och kunderna uppdaterade modeller.

Det skulle ju teoretiskt gå att "tvinga" oss att köpa nya kameror om mjukvaru- och hårdvarubranchen gick ihop likt databranschen och helt enkelt tog bort stödet för äldre kameror vid uppgraderingar av t.ex Adobe CC. Gamla kameror skulle bli värdelösa som en pentiumdator.

Fast det skulle nog faktiskt inte fungera. Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att det skulle säljas speciellt många entusiast och premiumkameror om det inte också fanns en väl utvecklad andrahandsmarknad.

Det var en rätt snabb teknikutveckling på 1990-talet när autofokusen slog igenom stort. Även annan elektronik (t.ex. smartare ljusmätning) utvecklades en hel del. Och en del annat, t.ex. ögonstyrd AF.

Visserligen ökade utvecklingshastigheten i och med AF-genombrottet, men inte till den grad vi sett sedan de digitala kamerorna kom.
De senare bygger ju numera i mångt och mycket på sensorutveckling. Under den analoga tiden fanns en motsvarighet: Man ökade prestandan på filmerna-mer finkorninga vid högre asa/iso liksom exponeringslatitud.

Egentligen kunde man kanske lite överdrivet hävda att man "bytte sensor" på befintlig kamera genom att växla mellan olika filmer.

Visserligen ökade utvecklingshastigheten i och med AF-genombrottet, men inte till den grad vi sett sedan de digitala kamerorna kom.
Kanske, men jag är inte övertygad. Det är lätt att se hur det är nu medan det är svårt att komma ihåg hur det var då.

Om jag får lite tid över i helgen kanske jag gör ett försök att hitta den sammanställning jag gjorde för några år sen över Canons spegelreflexkameror från sent 1980-tal tills nu (dvs för några år sen). Om jag minns rätt var det ganska jämnt hela tiden.

Nu utgör ju inte Canon hela systemkameramarknaden, men en viss indikation bör en sådan sammanställning ge.

Varför skulle de "hålla igen"? Förr eller senare uppdaterar de väl i alla fall. Om din D7100 var bra när du köpte den, så är den väl lika bra nu?

...

Gör ett experiment, titta på dina t ex 7 år gamla bilder och jämför med de du tar nu. Du och tekniken har utvecklats. Du fotar inte på samma sätt och kanske har börjat med ett blixtsystem, nattfoto eller porträtt. Dina bilder känns säkert plattare och brusigare och även om det är samma kamera använder du den inte för samma saker. Du kanske har lärt dig photoshop bättre och vill kunna redigera mer.

Lägg till att din teve är dubbelt så stor, du visar bilderna för vänner som har skärmar / enheter med bättre färgåtergivning och högre upplösning plus att rackarna zoomar när de tittar på dina bilder som var avsedda för 1-1.5k. Utskrifter har också blivit större och objektiven har blivit skarpare.

Under tiden har också alla andras bilder blivit bättre pga teknikutvecklingen så den kameran som stack ut i mängden då är medioker idag.

Gör ett experiment, titta på dina t ex 7 år gamla bilder och jämför med de du tar nu. Du och tekniken har utvecklats. Du fotar inte på samma sätt och kanske har börjat med ett blixtsystem, nattfoto eller porträtt. Dina bilder känns säkert plattare och brusigare och även om det är samma kamera använder du den inte för samma saker. Du kanske har lärt dig photoshop bättre och vill kunna redigera mer.

Lägg till att din teve är dubbelt så stor, du visar bilderna för vänner som har skärmar / enheter med bättre färgåtergivning och högre upplösning plus att rackarna zoomar när de tittar på dina bilder som var avsedda för 1-1.5k. Utskrifter har också blivit större och objektiven har blivit skarpare.

Under tiden har också alla andras bilder blivit bättre pga teknikutvecklingen så den kameran som stack ut i mängden då är medioker idag.

Jag har gjort detta under en gigantisk bildsortering och märker till min fasa att mina bilder inte blivit bättre vad gäller komposition, innehåll/budskap etc... Snarare sämre förutom att de ser något "renare" ut.

Så vad körde jag med år 2009? Jo, företrädesvis med Canon 5DMkII, Sony A900 och Nikon D3X. Alla FF-kameror med 21-24 mp. Det kanske kan förklara en del av det hela. Numera kör jag med Nikon D800 och har naturligtvis fått snäppet bättre DR och lite högre upplösning. Sedan använder jag Fuji som APS-C kamera. I det senare fallet har mina "spontanbilder" blivit roligare (lätt att ha med sig en sådan kamera).

Photoshop har jag tragglat med sedan 1995 och kan ju se att jag utvecklats enormt i användningen.
Dilemmat är nog att jag sedan en tid "fastnat" i mitt fotograferande. Kör jag en gammal råfil som är 7 år gammal idag och jämför med en en liknande tagen nyligen genom samma version av senaste ACR märker jag att skillnaden är oerhört liten. "Gamla Bettan" har fått ett lyft vilket man kan tacka rawkonverteraren för.

Nu har jag tvingat mig att gå tillbaks för att bota min bekvämlighet. Detta gör jag genom att använda bara ETT objektiv med fast brännvidd och möter olika motiv (som hade passat andra objektiv bättre i många fall) för att få tillbaks en typ av kreativitet som verkar gått lite förlorad hos mig de senaste åren.

Så vad du skriver stämmer sannolikt för många, men inte för mig. Mer passion och en "gammal kamera" slår i mitt fall nyare "bättre" kamera plus min uppenbara slapphet. Sedan må bilderna se tekniskt bättre ut med mindre brus och högre DR. Men många av dem saknar "själ" jämfört med de gamla.

Jag har ju printar på 60x90 cm från gamla A900 som jag jämfört med liknande från D800, Sony A7R m fl. Jag har väldigt svårt att se skillnad som verkligen betyder något. Detta kan ju bero på att jag även till de "gamla" kamerorna använt väldigt bra glas.

Jag säger alltså inte emot dig. Det stämmer säkert i många fall, men jag gjorde bara en liten personlig bekännelse.

Jag har gjort detta under en gigantisk bildsortering och märker till min fasa att mina bilder inte blivit bättre vad gäller komposition, innehåll/budskap etc... Snarare sämre förutom att de ser något "renare" ut.

Så vad körde jag med år 2009? Jo, företrädesvis med Canon 5DMkII, Sony A900 och Nikon D3X. Alla FF-kameror med 21-24 mp. Det kanske kan förklara en del av det hela. Numera kör jag med Nikon D800 och har naturligtvis fått snäppet bättre DR och lite högre upplösning. Sedan använder jag Fuji som APS-C kamera. I det senare fallet har mina "spontanbilder" blivit roligare (lätt att ha med sig en sådan kamera).

Photoshop har jag tragglat med sedan 1995 och kan ju se att jag utvecklats enormt i användningen.
Dilemmat är nog att jag sedan en tid "fastnat" i mitt fotograferande. Kör jag en gammal råfil som är 7 år gammal idag och jämför med en en liknande tagen nyligen genom samma version av senaste ACR märker jag att skillnaden är oerhört liten. "Gamla Bettan" har fått ett lyft vilket man kan tacka rawkonverteraren för.

Nu har jag tvingat mig att gå tillbaks för att bota min bekvämlighet. Detta gör jag genom att använda bara ETT objektiv med fast brännvidd och möter olika motiv (som hade passat andra objektiv bättre i många fall) för att få tillbaks en typ av kreativitet som verkar gått lite förlorad hos mig de senaste åren.

Så vad du skriver stämmer sannolikt för många, men inte för mig. Mer passion och en "gammal kamera" slår i mitt fall nyare "bättre" kamera plus min uppenbara slapphet. Sedan må bilderna se tekniskt bättre ut med mindre brus och högre DR. Men många av dem saknar "själ" jämfört med de gamla.

Jag har ju printar på 60x90 cm från gamla A900 som jag jämfört med liknande från D800, Sony A7R m fl. Jag har väldigt svårt att se skillnad som verkligen betyder något. Detta kan ju bero på att jag även till de "gamla" kamerorna använt väldigt bra glas.

Jag säger alltså inte emot dig. Det stämmer säkert i många fall, men jag gjorde bara en liten personlig bekännelse.

Det är alltid intressant att höra om andras resor. MkII har jag själv fotat med lite och den var så långt fram då att jag vet proffs som fortfarande fotar med den, i alla fall som backup kamera.

Skillnader som verkligen betyder något...att börja fota något helt nytt, som i mitt fall porträtt/människor. Mina gamla var nästan skrattretande. Viss del teknik men mer vana och framförallt har jag lärt mig vikten av bra ljus vilket man kan lösa med teknik eller en assistent, ett bra fönster vänt mot norr, ljus vägg etc. Såna bilder måste vara väldigt skarpa och här är D8x0 ovärderliga och bilderna kan tekniskt konkurrera med mellanformatarbilder. Blixtsystem...jag kämpar. Är inte vän med dem trots egen studio... men det är väl bra att jag har lärdomar att se fram emot. Har flera gånger lockats av att köpa nya blixtar men har sansat mig och insett att problemet är i en annan ände av systemet, nämligen jag själv.

Photoshop...tar i mycket mer nuförtiden och det är viss del vana men också att man kan ta i utan att bilden blir skadad. Lyfter skuggor två steg på ISO400 bilder as-we-speak utan att blinka. Gör jag det med D700-bilderna måste jag skala ner...och den har ju redan innan lägre upplösning så då blir det inte mycket kvar.

Komposition/innehåll/budskap har inte så mycket med kameran att göra så vi ska inte gräva ner oss här men jag tror vi alla sakta lär oss.

Så att sätta på ett 50 (eller 58mm) på en kamera av 2016 års modell tror jag skulle vara en mycket bra övning för många. Och att sätta på "fel" objektiv och inte få byta på vecka...underbart!

Det är alltid intressant att höra om andras resor. MkII har jag själv fotat med lite och den var så långt fram då att jag vet proffs som fortfarande fotar med den, i alla fall som backup kamera.

Skillnader som verkligen betyder något...att börja fota något helt nytt, som i mitt fall porträtt/människor. Mina gamla var nästan skrattretande. Viss del teknik men mer vana och framförallt har jag lärt mig vikten av bra ljus vilket man kan lösa med teknik eller en assistent, ett bra fönster vänt mot norr, ljus vägg etc. Såna bilder måste vara väldigt skarpa och här är D8x0 ovärderliga och bilderna kan tekniskt konkurrera med mellanformatarbilder. Blixtsystem...jag kämpar. Är inte vän med dem trots egen studio... men det är väl bra att jag har lärdomar att se fram emot. Har flera gånger lockats av att köpa nya blixtar men har sansat mig och insett att problemet är i en annan ände av systemet, nämligen jag själv.

Photoshop...tar i mycket mer nuförtiden och det är viss del vana men också att man kan ta i utan att bilden blir skadad. Lyfter skuggor två steg på ISO400 bilder as-we-speak utan att blinka. Gör jag det med D700-bilderna måste jag skala ner...och den har ju redan innan lägre upplösning så då blir det inte mycket kvar.

Komposition/innehåll/budskap har inte så mycket med kameran att göra så vi ska inte gräva ner oss här men jag tror vi alla sakta lär oss.

Så att sätta på ett 50 (eller 58mm) på en kamera av 2016 års modell tror jag skulle vara en mycket bra övning för många. Och att sätta på "fel" objektiv och inte få byta på vecka...underbart!

5DMkII hade/har förvisso ett par nackdelar: Ville man "dra på" i PS för att lyfta skuggor uppstod ofta bandning, AF med bara en korslagd punkt och därtill ett relativt högt grundbrus på basiso men snällt brus på högre iso. Jo, det är/var en bra kamera.

Jag drar också på rejält mycket i PS numera och där märks ju hur högpresterande D8X0-serien är. Så jag håller med. Kan dra upp till 4 steg ibland.

Blixtfotografering. Ja, det är en hel vetenskap om man verkligen vill "modellera" med ljuset. Har haft egen studio och jag märkte ju ganska snart att det inte är enkelt. Nu plåtar jag inte professionellt längre och kör "old school" med befintligt ljus. Men som du skriver så har du mycket att se fram emot och det är verkligen roligt när det börjar stämma.

Nej, vi behöver inte gå djupare in på komposition, passion med mera. Däremot har jag under ett par veckor just använt en 50/1.4 HSM Art på D800 som enda objektiv. Det är en nackdel för mig då jag gärna plåtar i vidvinkelområdet eller med 85mm.
Men jag har fått en del bra resultat så visst är det lärorikt. Normalt sett när jag är ute och plåtar lite vad som helst är det 24-70/2.8 som gäller så det blev en hel del "fotzoom".

Tack för att du delade med dig av din resa.

Hjälper det?
I mina öron låter det som en mildare form av prylsjuka men ändå fixering vid prylar.

Tycker man faktiskt också måste ha ett annat perspektiv på det hela. För att leva som vi gör nu behöver vi 4,2 jordklot för vår svenska nivå. Så vi måste hitta 3 jordklot till.
För att leva på den amerikanska nivån behvöer de hitta 5 jordklot ytterligare.
Inte helt lätt.
Vi vet att vi inte bara kan köra vidare. Vi måste minska vår konsumtion av både kött, elektronik och färre resor till solen.
Sådant som sätter guldkant på tillvaron.
Jag har en gammal 1DMKIIN kvar. Faktium är att den tar vädligt fina bilder och inte alls är så usel så länge man håller sig under 1600 ISO. Så länge vi håller sig till bilder i A4 är den lika bra som en 5D MKIII.
Vi vet enligt den senaste rapporten att 60 procent av dagens djurliv kommer vara borta om bara 4 år. De kommer vara utdöda för att aldrig mer komma tillbaka.
Vi vet att vi har stora problem att hålla temperaturmålen så det inte blir mer än 2 grader varmare än idag. För då börjar planeten bli ett självspelande piano som gör det hela ändå varmare.
Vär lilla diskussion spelar kanske ingen stor roll i den här debatten. Fast kameror bidrar trots allt
till problemet.
Lennart och jag lär ha lämnat in innan det blir riktigt kritiskt.
Personligen är jag pessimistisk. Vi älskar att köpa oss till lycka. Om det nu är en nytt klädesplagg eller en ny kamera spelar inte så stor roll.
Vi har en livsstil som jorden inte tål.
Så min fräga är hur skall ni som idag är unga och har småbarn se till att också era barn har en framtid?
Hur stoppar vii at vi inte snart förbrukar 6 jordklot precis som USA.

Det här var ett svar på ett inlägg från mig, framgår inte riktigt, men iSolens inlägg finns ju tidigare i tråden)

Jag tror faktiskt du pratar om dig själv - vad du säger gäller i alla fall inte mig, eller så känner jag inte igen mig.

"Under tiden har också alla andras bilder blivit bättre pga teknikutvecklingen ". Hurdå "bättre"? Jag har bilder tagna med min gamla Leica M2 på sjuttiotalet som är "bättre " än vad jag lyckats åstadkomma det här året kan jag säga, men då har jag ju å andra sidan fotograferat i över 40 år.

Varför ska man förresten zooma bilder på skärmen? Pixelpeta tycker jag är ett bra ord för det. Bilderna är väl avsedda att ses i sin helhet?

Det enda jag kan hålla med om är att jag lärt mig PS bättre.

/T

OK, jag förstår att jag säkert är ute på hal is här, men måste ändå ta upp frågan/undran. Teknikutvecklingen går ju himla snabbt, men ibland undrar jag om man kanske borde "bromsa" släppen av nya kameramodeller. Jag tänker så här... får några år sedan så köpte jag en Nikon D7000. en toppenkamera för runt 10.000 spänn. Några månader efter det så kom det en uppdatering, D7100 till samma pengar, men den som jag köpt blev helt plötsligt 5.000 spänn billigare. Ytterligare något år+ så kommer nästa uppdatering, D7200.

Alltså vad jag vill komma till är, att eftersom kameran trots allt kostar runt 10.000,- så känns som att de trots allt "små uppgraderingarna" som man gjort, de kunde ha väntat från modell D7000. Nu har jag alltså en jättebra kamera, men ändå inte "state of the art" av D7000 modellen. Trist är det, och det spelar tydligen ingen roll vilken modell av Nikon man köper. Håll igen och gör en stor uppgradering istället!!"

Vill man ha en större uppgradering så skulle jag satsat på fullformat. Crop kameror säljs ständigt med minimala uppgraderingar så de tjänar pengar på dem. Men vad gör det egentligen. Man måste inte köpa nyaste modellen jämt, då luras du ju bara av företagen. Köp i stället när priset är rätt för dig.

Vill man ha en större uppgradering så skulle jag satsat på fullformat. Crop kameror säljs ständigt med minimala uppgraderingar så de tjänar pengar på dem. Men vad gör det egentligen. Man måste inte köpa nyaste modellen jämt, då luras du ju bara av företagen. Köp i stället när priset är rätt för dig.

Jag har en 5Ds r. Den fullformatare som har flest pixlar av alla. Jag har fotat med mellanformatare med deras absolut bästa objektiv.
De är grymma kameror. Fast idag satsar jag på APS-C och Fujis senaste kameror.
Jag har jämfört bilderna och utskrifter gjorda i A2. Fuji levererar lika bra bilder och skillnanden mot en Hasselbladadare i den storleken är marginell.

Om man nu vill ha "state of the art" så får man väl slå till med det bästa som finns. Kan inte namnen på Canikons toppmodeller utantill, vet bara att de kostar 85 papp eller mer, brukar inte uppdateras så ofta. Eller mellanformat för 200 papp+. Tror inte bilderna blir bättre för det - möjligen rent tekniskt förstås.

Jag tycker att även enklare kameror nuförtiden är såpass bra att de mer än väl motsvarar de flesta amatörfotografers behov. Proffsfotografer kan ha särskilda behov.

Jag har sett bilder tagna av amatörfotografer utrustade med lyxiga kameror som varit bedrövligt dåliga även tekniskt, så det räcker inte med en bra kamera, man måste förstå vad foto handlar om.

/T

...
Vi har en livsstil som jorden inte tål.
Så min fräga är hur skall ni som idag är unga och har småbarn se till att också era barn har en framtid?
Hur stoppar vii at vi inte snart förbrukar 6 jordklot precis som USA.

Med trådens ursprungliga fundering om leverantörernas ständiga förnyelse, och marknadens ständiga jakt efter det nyaste är dina farhågor relevanta.

Men utveckling till bättre och mindre miljöskadliga produkter är ju i sammanganget också en del av lösningen.

Så självklart tycker jag att vi ska bejaka utveckling, men var och en får själv ta ansvar för sitt eget prylbegär. Lösningen på TS problem är inte att centraliserat styra över utvecklingstakten.

Petter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar