Lyssna på vad Terje uttrycker. Tänk i bild inte i motiv.
Det finns fortfarande fotografer som använder analog utrustning, visserligen Hasselblad, och som kan leva på detta därför att de producerar konst. Se Michael Kenna
https://www.michaelkenna.com/
Det är inget fel att vilja ha bättre utrustning om det hålls inom vettiga gränser. Om du inte tjänar pengar på ditt fotograferande så är utrustning enbart en kostnad och ingen investering. Ingen ide att sakta samla på sig optik då dessa kanske inte har rätt fäste eller klarar upplösningen för nästa generation kamera som du köper om du inte som jag har bestämt dig att stanna kvar i F-systemet. Anpassa din utrustning för de projekt du vet att du skall genomföra inom närmaste tiden men köp på dig ny optik sällan och använd tiden till att lära dig optiken.
Personligen håller jag på att anpassa min utrustning från DX efter att min D300 slutade fungera efter 13 års användning till FF då jag fotograferar landskap och behöver komplettera med två optik för att få den fokallängd som jag arbetar med. Framförallt en 25mm vidvinkel och sedan ett 400-500mm tele vilket jag ser som en för stor kostnad att uppgradera även begagnad.
Dx var en parentes då det inte fanns FX digitala kameror att köpa till vettiga priser när jag gick över till digital från analog. FX i form av D700 släpptes ett halvår efter jag köpte D300 kameran och det är först under det senaste året jag har börjat gå över till FX efter att D300 gav upp.
Vidare vill jag att min kamera skall hålla under de kommande 12 år vilket medför att jag behöver den senaste DSLR för landskap som är D850 och jag kommer köpa en begagnad lågmilare med vertikalgrepp för bättre handhavande under vinter.
Tyvärr har jag då viss optik som inte kommer klara av kamera upplösningen på 45 Mpix och man ser då mer CA och kant oskärpa. Jag tror jag klarar mig om jag bländar ner för de flesta optiken men jag vet att min normal inte kommer klara av upplösningen och jag får utreda det efter jag har kameran och om jag fortfarande använder den fokal längden ofta.