Annons

Kameramobil som ersätter kompaktkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesslagirl

Aktiv medlem
Jag sitter med en canon ixus 8515 kompaktkamera som allt för ofta glöms att ta med. Är alltså ute efter en ny mobil som tar lika "bra"/eller bättre bilder än min kompaktkamera.
Något att ta semesterbilder med som man ofta max skriver ut i 10x15 format.
 
Jag sitter med en canon ixus 8515 kompaktkamera som allt för ofta glöms att ta med. Är alltså ute efter en ny mobil som tar lika "bra"/eller bättre bilder än min kompaktkamera.
Något att ta semesterbilder med som man ofta max skriver ut i 10x15 format.

10*15-format motsvarar en bildstorlek på ungefär 2 megapixel, så du ska inte jaga megapixlar utan mer svårmätbara faktorer som dynamiskt omfång, ljuskänslighet, brus och färgåtergivning. Större än 2 megapixel innebär att du har beskärningsmån men ger dig inte finare papperskopior. Tänk på att välja en mobiltelefon med objektivskydd. Utan objektivskydd blir du tvungen att ha telefonen i ett särskilt fodral när du inte använder den, annars kommer kameran snabbt att bli rätt oduglig på grund av damm och repor på objektivet.
 
Ericsson X10 tar förvånande bra bilder. Jag har använt den några gånger när kameran inte varit med och resultatet är fullt användbart. Jag tror nog den skulle duga till vanliga semester-snapshots. Upplösningen 8 Mpix räcker till för A4-kopior om man skulle vilja och för att beskära till tele-effekt i normalkopior 10x15. 16x digital "zoom" (dvs beskärning) finns f ö inbyggt. Lite blek kontrast och svaga färger blir det, men det går ju att fixa i efterhand. Skärpan är helt okej för en enkel kamera. Autofokus, ansiktsigenkänning och antiskak finns. Man kan filma i HD (720p). Men jag tycker det blir ryckigt. Definitivt inget för seriös filmning.

Nokia N8 kanske har ännu bättre kamera (för att vara mobil) men det är en Symbian-nalle. X10har Android, som ger möjlighet att ladda ner massor av roliga och praktiska appar.
 
Jag har också en X10, och nu är kvaliteten på bilderna ok, men den är lååångsam i hanteringen. en normalsnabb kompakt är trots allt avsevärt snabbare. Men det är trots allt den bästa mobilkameran jag haft.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.