** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Äger 6st olika systemkameror och några kompakter, vissa är nästan 10 år gamla eller till och med äldre, den nyaste släpptes förra året (tror jag), den jag betalat mest för är en Nikon D600 - men också den jag använder minst då jag inte orkar släpa på den, så det bli mest macro i trädgården med den, men inte speciellt ofta, då jag inte orkar bära runt på den i trädgården heller, HAHA :LOL:

Har precis bytt mobil via företaget till en mellanklass Samsung Galaxy A71 - hade planerat att kunna installera Gcam i den redan innan köp vilket också gjorde underverk för bildkvalitén jämfört med Samsungs kamera-app.

Det jag tänker på är att tack vare Gcam i min mobil så kan jag fota ända upp till runt iso 2000 med riktigt bra bildkvalité, det enda jag saknar i mobilen är lite tele, eller åtminstone en 50mm equivalent med bra ljusstyrka - då skulle inte mina kameror bli använda speciellt mycket alls längre förutom när kort skärpedjup är önskvärt. Kort skärpedjup gör dock inte en bra bild i sig självt.

Kameratillverkarna har fortfarande inte släppt en kamera med android-interface och samma smarta HDR-funktioner möjligheter till enkel bildredigering med olika appar som en smartphone vilket förundrar mig.. Jag tror det kommer gå åt skogen för dem allihop om de inte börjar hänga med i utvecklingen..

Visst, att sen stillbild håller på att dö ut totalt idag bland alla under 20 år är ju en annan femma..

Berätta som användare av Gcam vad
Äger 6st olika systemkameror och några kompakter, vissa är nästan 10 år gamla eller till och med äldre, den nyaste släpptes förra året (tror jag), den jag betalat mest för är en Nikon D600 - men också den jag använder minst då jag inte orkar släpa på den, så det bli mest macro i trädgården med den, men inte speciellt ofta, då jag inte orkar bära runt på den i trädgården heller, HAHA :LOL:

Har precis bytt mobil via företaget till en mellanklass Samsung Galaxy A71 - hade planerat att kunna installera Gcam i den redan innan köp vilket också gjorde underverk för bildkvalitén jämfört med Samsungs kamera-app.

Det jag tänker på är att tack vare Gcam i min mobil så kan jag fota ända upp till runt iso 2000 med riktigt bra bildkvalité, det enda jag saknar i mobilen är lite tele, eller åtminstone en 50mm equivalent med bra ljusstyrka - då skulle inte mina kameror bli använda speciellt mycket alls längre förutom när kort skärpedjup är önskvärt. Kort skärpedjup gör dock inte en bra bild i sig självt.

Kameratillverkarna har fortfarande inte släppt en kamera med android-interface och samma smarta HDR-funktioner möjligheter till enkel bildredigering med olika appar som en smartphone vilket förundrar mig.. Jag tror det kommer gå åt skogen för dem allihop om de inte börjar hänga med i utvecklingen..

Visst, att sen stillbild håller på att dö ut totalt idag bland alla under 20 år är ju en annan femma..

Berätta mera om Gcam, verkar finnas olika varianter, är den gratis eller vad kostar den, finns appen att hämta genom telefonens vanliga play-list med appar.

Skulle du orka släpa din D600 om den hade mjukvara som en android-lur?

Att stillbilder håller på att dö ut har jag svårt att se. Det fotograferas och publiceras väl mer stillbilder än någonsin förr. Men att det läggs mindre tid på varje bild tror jag. Både i skapandet och i betraktandet. Det är en ständig ström av ”just nu” som flimrar förbi.

Det är en apk-fil, typ sök "forum gcam for *din mobil*".
Berätta som användare av Gcam vad

Berätta mera om Gcam, verkar finnas olika varianter, är den gratis eller vad kostar den, finns appen att hämta genom telefonens vanliga play-list med appar.

Rekommenderar att du googlar på gcam för din mobil. Det är en apk-fil, dvs inget som finns i Android Play store, dvs kan vara osäkert och inte kontrollerat av google. Jag har dock haft Gcam installerat på mina 3 senaste mobiler och jag har aldrig (vad jag vet iaf) råkat ut för virus eller nåt annat. Det är riktiga fotonördar som portar denna app, så risken är förhållandevis liten.

Funderar lite på det här med att mobiltelefonindustrin är ledande och förebild för mycket.
Det märks ju här i tråden att vi (många) vill se funktioner från mobilindustrin även i yrkesredskap.
Det märks i bilindustrin hur motsvarande tekniker blir mer och mer integrerade i nya modeller.
Men kommer det någonsin till F1-bilarna? Eller är dessa så utpräglade verktyg att generiska operativsystem inte skulle fungera.
Kommer snickare att börja kräva android i sina skruvdragare?

Finns det en marknad för specialutformade verktyg, eller är framtiden en schweizisk armékniv?

Hade inte Samsung både compact och liten systemare med Android förut? Blev ingen hit har jag för mig.

Problemet med Android är nog att det är lite för stort för en systemkamera. Massvis med funktionialitet som dom flesta inte är intresserade av i en systemkamera. Strömförbrukning och stabilitet är förmodligen dom största nackdelarna. Om du dessutom skall följa Android-releaser och vara up to date måste du hela tiden se till att dina appar fortfarande fungerar.

Fördelen för oss med operativsystemen som är i dagens systemkameror är att dom startar blixtsnabbt trots att dom är helt avstängda. Har gamla DSLRer som legat avstängda över ett år, men som fortfarande har batteri och startar på runt sekunden. En kallstart av Android tar minuter även på snabba mobiler.

Fördelen för dagens tillverkare av systemkameror är att dom har hela operativsystemet i sin hand och slipper gå till Google strax innan OS startar för att få en kritisk bug fixad. Dom slipper också halvblint försöka lista ut vad Google ändrat i senaste versionen av Android för att få sin kameraapplikation att fungera.

Däremot tror jag att kameratillverkarna skulle tjäna på att öppna upp för tredjepartsapplikationer på systemkameror möjligtvis också bygga ännu mer integration mot mobiltelefonen. Det skulle ju vara möjligt att ta bilden med systemaren och skicka över raw-datat till mobilen och sedan bearbeta det i mobilen precis som om bilden var tagen med mobilen.
Min Z6 skickar över JPGs till mobilen, vilket är jättepraktiskt men det skulle gå att göra mer.

Ser att en del värsting modeller av telefoner kliver i väg runt 220 gram, dom börjar att bli en aning otympliga, snuddar med 7 tums skärmar osv om man nu söker allra bästa kameran också. Systemkamerorna tror jag nog kommer att leva ett bra tag till, men ökad symbios med telefonen måste nog till, det är nog det mest rätta och generösa FW som genom telefonen också gynnar kameran, min nya moderna telefon vill allt ta kraft från batteriet märker jag det är inte evighetsbatterier där eller, man vill ta hem en del appar, har en stegräknare tex. kanske kommer ännu bättre batterier så småningom, skall man mickla med för mycket i kameran så kan den få jobbig att räcka till inbillar jag mig, finns det ingen liten solcell att sätta i blixtskon som hjälp laddar eller inbyggt i kameran man skjuter i från en liten lucka och släpper in solen.

......, finns det ingen liten solcell att sätta i blixtskon som hjälp laddar eller inbyggt i kameran man skjuter i från en liten lucka och släpper in solen.
Solceller kräver en rätt stor yta för att klara av att ladda mobil/kamera om inte solen gassar perfekt på den, även vid perfekt gassning så behövs nog motsvarande en 7-8" skärm solpanel och vid operfekt förmodligen bort åt det dubbla.
Dom lösningarna jag sett brukar täcka en halvstor ryggsäck och brukar då kunna ladda en powerstation som räcker till att ladda en mobil och en pad varje dag om det är soligt.
Så en sådan lösning skulle nog klara en mobil och en systemkamera om dagen en solig dag.

Hade inte Samsung både compact och liten systemare med Android förut? Blev ingen hit har jag för mig.
Galaxy S4 Zoom och dess efterföljare Galaxy K Zoom var ett slags hybrider mellan telefon och kamera, med zoomobjektiv. K Zoom hade jag tills den började falla i bitar och det inte gick att uppgradera OS:et längre. Objektivet hade 10x zoom (småbildsekvivalent 24-240mm om jag minns rätt).
Problemet med Android är nog att det är lite för stort för en systemkamera.
Android utvecklades från början för att vara ett operativsystem för kameror så det skulle nog kunna gå rätt bra, men man måste nog ta bort en hel del bakgrundsprocesser som kör i en telefon. Det är ju bara bra iofs så slipper man vara del i operatörens (och/eller telefontillverkarens) datainsamling.

Senast ändrad:
Android utvecklades från början för att vara ett operativsystem för kameror.

Men vi kan nog vara överens om att android kommit ganska långt därifrån nu.

Jag tänkte mer på denna

Galaxy S4 Zoom och dess efterföljare Galaxy K Zoom var ett slags hybrider mellan telefon och kamera, med zoomobjektiv. K Zoom hade jag tills den började falla i bitar och det inte gick att uppgradera OS:et längre. Objektivet hade 10x zoom (småbildsekvivalent 24-240mm om jag minns rätt).

Android utvecklades från början för att vara ett operativsystem för kameror så det skulle nog kunna gå rätt bra, men man måste nog ta bort en hel del bakgrundsprocesser som kör i en telefon. Det är ju bara bra iofs så slipper man vara del i operatörens (och/eller telefontillverkarens) datainsamling.
Det skulle ju också gå att kombinera två OS. Ett för kameran och ett för resten. Bildfilerna lagras på gemensam area. Då kan kameran vara supersnabb med ett os optimerat för hårdvaran, men att vi sedan kan göra vad vi vill med bilderna direkt efter exponering med vilka appar som helst.

Det skulle ju också gå att kombinera två OS. Ett för kameran och ett för resten. Bildfilerna lagras på gemensam area. Då kan kameran vara supersnabb med ett os optimerat för hårdvaran, men att vi sedan kan göra vad vi vill med bilderna direkt efter exponering med vilka appar som helst.
... eller till och med tre eller flera OS, så att Apple-fans och Google-fans kan få ha de appar de är vana vid, och Linux-folket får bygga vidare som de själva vill.

Förmodligen inga problem rent tekniskt, frågan är dock hur du får till det i ett användarvänligt UI. Sedan är frågan om den extra tyngden skulle vs extra funktionaliteten skulle uppfattas som possitiv.

Jag tror att en ökad integrering med mobiltelefoner är en bättre väg.

... eller till och med tre eller flera OS, så att Apple-fans och Google-fans kan få ha de appar de är vana vid, och Linux-folket får bygga vidare som de själva vill.

Du får nog vänta på att Apple återupptar sin kameraproduktion innan du får se iOS i en kamera.

Hade en Apple digitalkamera, sedan den dog har jag lyckats hålla hushållet fritt från Applepryttlar.

En fundering. Varför ska bilder tagna med systemkamera mellanlanda i en mobiltelefon? Man använder väl en smartphone just för enkelhetens skull.

För att kunna få det bästa av två världar.

Kamerorna i mobiltelefoner är som sagt relativt mycket sämre än en systemkamera, men dom har en väldigt avancerad efterbearbetning i mobiltelefonerna som lyckas leverera en hyfsat ok bild. Mycket av denna funktionialiteten skulle man förmodligen kunna applicera på en RAW-bild från en systemkamera också.

Den enda integrationen som faktiskt behövs är trådlös filöverföring.

Den finns redan även om den för tillfället i min kamera bara skickar över JPG-bilder.

Tror det är mer jobb med att få till appen som skall bearbeta RAW-filen.

I princip hade man kunna ta bort bakre skärmen på kameran och ersätta den med en mobilhållare också. Kameror med EVF kan man lätt hantera alla menyer inne i EVF och annars via mobilen med touch.

För att kunna få det bästa av två världar.

Kamerorna i mobiltelefoner är som sagt relativt mycket sämre än en systemkamera, men dom har en väldigt avancerad efterbearbetning i mobiltelefonerna som lyckas leverera en hyfsat ok bild. Mycket av denna funktionialiteten skulle man förmodligen kunna applicera på en RAW-bild från en systemkamera också.

Vi är överens, en mobil kan inte matcha en systemkamera. Jag klarar inte i ens av att redigera de fjuttiga bildfiler som mobilen levererar förutom att kanske beskära direkt i mobilen. Tänk då en modern systemkamera som ger bildfiler i storleken 30-50 MB. Kan tänka mig att de som använder smartphones för foto/film visar upp resultatet i sociala medier, där mottagaren också har smartphone och läsplatta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar