** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikons Z och D6 samt deras instegs har alla möjlighet att både via Bluetooth och Wifi kommunicera med mobiler och laptops.
Min Z6 skickar alla bilder via Bluetooth till telefonen och när jag kommer hem på mitt Wifi skickar den bilderna till min dator.

Till telefonen skickas bara JPG- bilder. Till datorn skickas RAW-filer och filmer

Ja det har vi haft i Sony i evigheter men det är inte det jag syftar på. Jag menar att kameran är en egen telenod och inget som måste gå via Wifi. De kamerorna behöver egna Sim och ett liknande gränssnitt som Android-telefoner har mot Play Butik för appnedladdning. Vi ska bort från tillverkarspecifika gränssnitt som Sonys Playmemories som man kunnat ladda ner appar från tidigare länge. Sony verkar ändå inte ha riktigt klart för sig vad man vill med detta idag.

Det som Sten-Åke efterlyste är "möjlighet till kommunikation även direkt mot enskilda eller grupper av telefoner", vilket mobiltelefoner kan göra alldeles utmärkt med hjälp av appar som Facebook och Instagram. Det kan ingen "vanlig" kamera göra än, så vitt jag vet.

Tack Per precis det menar jag.

En fullformatare har enorma fördelar mot en liten sensor, du har ju dessutom väldigt olika brännvidder vilket också gör jämförelsen orättvis.

Jag fotar mycket med både mobil och fullformatare, dom kompletterar varandra bra för mig. Skulle inte vilja vara utan någon av dom.

När jag skaffade min första DSLR fotade jag bara med den, mobilkamerorna var inte så mycket att hänga i julgranen då. Så kom lumia 1020, då fotograferade jag i princip bara med mobilen i något år.
Båda formaten har sina fördelar och nackdelar. Själv är jag lite skeptiskt inställd till alla dessa nya AI-funktionier för bildförbättring. Det blir ju bra resultat, men återspeglar det vad jag fotograferade? Visst kan det säkerligen smyga in fel med bayerinterpoleringen också, men det känns i vilket fall som en mindre felkälla. Skall bli intressant att se ner AI:et för första gången får in älskarinnan på bröllopsfotot istället för bruden, eftersom det fanns fler bilder på internet på dom två tillsammans.

Kolla på bilderna i CIZ-länken jag lade in ovan. Titta speciellt på förstoringen av fyrtonet. Jag tycker den ser rätt bra ut den också. Det är lätt förvånande bra. Jag vet att Lennart Aspman som är en noggrann testare även testade CIZ och var positivt överraskad även han.

För s.k. "digital zoom" behöver man knappast AI. Förmodligen fungerar Sonys Clear Image Zoom på liknande sätt som Olympus "Digital Tele-converter". Istället för att bara beskära JPEG-filen och förstora den med interpolering så beskärs rådatat och sen konverteras det till JPEG. Då tappar man inte lika mycket information.

Eftersom det här fanns redan för tio år sen så tvivlar jag på att man då använde dagens AI-metoder.

Hur funkade Eye Focus gen 1? Det har nog hänt en del med den här funktionen också över tid precis som med Eye Focus. Den version vi har idag är något fullständigt annorlunda än den vi hade i A7r. Eye Focus är väl uppe i generation 4 nu i nya sIII. Vad är AI Per? För mig är det inget annat i praktiken än logik i en samling smarta algoritmer som förhåller sig till bilddata och annan data man behöver för att bearbeta bilderna. AI är ett ganska vitt begrepp idag. Det innehåller ofta kod som gör en kummulativ förfining möjlig då systemet "kan förbättra sina resultat genom inlärning". Det kan även innefatta en referensdatabas som Falumas nämnde. Den databasen kan som sagt vara levande och byggs ut varefter systemet "lär sig". Det är ingenting nytt utan har använts i "record - play back i industriprocesser i evigheter bl.a. i s.k. NC-masiner" (NC står för Numeric Control)

Ja det säger du som fotbollsfotograf för att det räcker för dina och andra sportfotografers behov men de behoven kommer inte täcka andras behov som vant sig vid telefonerna. :)

Har du en bra uppkoppling till telefonen och en bra app i telefonen eller bra funktionalitet i Kameran, så räcker det gott och väl med uppkoppling mot telefonen. Det är ju trots allt så dom flesta använder sina paddor i fält.
Att köra via en app i telefonen måste dock vara det bästa eftersom facebook, twitter etc ändrar sina gränssnitt oftare än vad dom flesta av oss byter kamera.
Har du en bra app i telefonen som kameran kan komunicera med kan du markera i kameran att bilden skall till FTP/Facebook/OneDrive/Wordpress-sida etc. Så fixar telefonen det som i vilket fall har uppdaterade gränssnitt mot det mesta.
Enligt mig är det enda vägen framåt som kommer fungera. Skall Nikon/Canon/Sony hålla sina kameror uppdaterade mot dessa interface som ändrar sig hela tiden är risken stor att det inte fungerar när man väl behöver det.

En trolig utveckling är att systemkameror inom en snar framtid är utrustade med 5g och överför bilderna direkt från kameran till en molntjänst Du kommer själv åt dina bilder via mobil, iPad, dator,

En helt annan utveckling kunde vara att kamerans inbyggda processorer är så kraftfulla att du ansluter din dator mobil padda till kameran för att redigera bilder med hjälp av kamerans processorkraft.

Men för att få till förändringar krävs nya fotografer som är öppna för förändringar och vågar prova ny teknik. Se bara hur lång tid det har tagit för att de spegelfria systemkamerorna att dominera marknaden.
Teknik utvecklingen hos de stora skulle gått mycket snabbare om fler hade vågat gå över till ny teknik.

För mig handlar det inte om antal megapixlar eller om mjukvara, utan som storleken på sensorn. Det har mobiltillverkarna inte lyckats kompensera. Huawei mobil till vänster, Nikon D810 med 105mm 1.4 till höger. https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/386671/3769801.htmVisa bilaga 150827

För mig handlar det om att det finns ett innehåll, någonting som gör det sevärt, roligt eller underhållande. Vi kommer få se mer av att flamsa, göra tokerier och olika upptåg som sedan delas på nätet. Det kommer även finnas seriösa/mogna användare, men frågan är om det räcker med att fota en ”soluppgång”?

Vi använder bruksbilder mer än någonsin, var vi än surfar eller läser finns bilder med som stöd. Men hur länge stannar vi upp vid varje bild, 1 sekund, 2 eller 5? Och hur ofta går vi tillbaka för att titta på en bild.

Sensationella bilder kommer alltid ha sin plats. DN publicerar nu episka bilder från Libanon som är helt sanslösa. Jag tankar alltid ner bilder som är sevärda och kanske återkommer till dem senare.

Ja men då har man väl ändå kommit en bra bit bort från kameran antar jag. En stillbild kommer fortsatt att vara en stillbild och det är ju främst det vi använder våra kameror till.

Håller med i sak men det finns inget sensationellt i mediet längre som för 100 - 150 år sedan. Fotografiet i sig är lika spännande som att få rinnande vatten ur kranen eller tala i telefon.

Det som räknas idag är innehållet, något som gör det sevärt. Ribban åker uppåt hela tiden och nya sätt att använda grejerna kommer till.

Fotoprylar designas för någonting och en yngre generation uppfinner nya sätt att använda grejerna på. Sedan kan vi tycka att de är barnsliga och ytliga, men de kommer växa upp och ta med sig tekniken.

Jag är lite tveksamm till socialla medier pga all insamling av information som där sker. Jag hoppas på en ändring i hur integriteten hanteras på Internet. När vi loggar in här på Fotosidan så loggas det av Facebook och så är det på väldigt många websidor. Ja Facebook är naturligtvis inte ensamma om detta detta. Så jag har inget emot att våra kameror slipper 5G. Jag har inget emot att föra överbilder via tråd, minneskort eller WIFI.
Mig gör det inget att mjukvaran i Kameran sällan uppdateras heller, i Telefonen så skall ju alla appar uppdateras hela tiden och en ny telefon blir snart gammal då all mjukvara segar ner telefonen enormt, visst kommer utvecklingen troligen att sakta ner på telefonmarknaden men även våra datorer blir ju långsamma med alla uppdateringar vi lägger på och den marknaden börjar bli mogen.
Att använda en 10 år gammal kamera funkar fint även om en nyare troligen ger bättre resultat men att använda en 10 år gammal mobiltelefon är inte lätt.
Kanske känns jag gammaldags i mitt tänkande men jag är inte alls emot utveckling men den ska ge mig ett mervärde (bättre bilder).

Förstår inte poängen med att använda en modern systemkamera med bildfiler på 50 MB och sedan kvalitetssäkra dessa i en mobil? För sociala medier som Instagram, Facebook eller Twitter kan det inte spela någon roll, de är som gjorda för smartphones. Bilder som man vill göra något av redigeras i stor dator.

Senast ändrad:
För mig handlar det om att det finns ett innehåll, någonting som gör det sevärt, roligt eller underhållande. Vi kommer få se mer av att flamsa, göra tokerier och olika upptåg som sedan delas på nätet. Det kommer även finnas seriösa/mogna användare, men frågan är om det räcker med att fota en ”soluppgång”?

Vi använder bruksbilder mer än någonsin, var vi än surfar eller läser finns bilder med som stöd. Men hur länge stannar vi upp vid varje bild, 1 sekund, 2 eller 5? Och hur ofta går vi tillbaka för att titta på en bild.

Sensationella bilder kommer alltid ha sin plats. DN publicerar nu episka bilder från Libanon som är helt sanslösa. Jag tankar alltid ner bilder som är sevärda och kanske återkommer till dem senare.
Det är väl egentligen inget nytt att foto för många handlar om att dokumentera livet och vad man har för sig (tänk bara 50-talets Kodak-moment där turisterna skulle stå för att få bra bilder) medan det för entusiaster och konstnärer handlar om skapande. Inget fel i det som läggs ut på sociala medier, det har bara ett annat syfte än vad de flesta som postar här har.

Ja det säger du som fotbollsfotograf för att det räcker för dina och andra sportfotografers behov men de behoven kommer inte täcka andras behov som vant sig vid telefonerna. :)
Jag tänker att:
Om mobilen är inbyggd i kamerakroppen eller om den hålls separat så är det ändå i princip bara filöverföring som behöver finnas som integration.
Bilder tas med kameran, men redigeras och distribueras med ”mobilen”.

En trolig utveckling är att systemkameror inom en snar framtid är utrustade med 5g och överför bilderna direkt från kameran till en molntjänst Du kommer själv åt dina bilder via mobil, iPad, dator,

En helt annan utveckling kunde vara att kamerans inbyggda processorer är så kraftfulla att du ansluter din dator mobil padda till kameran för att redigera bilder med hjälp av kamerans processorkraft.

Men för att få till förändringar krävs nya fotografer som är öppna för förändringar och vågar prova ny teknik. Se bara hur lång tid det har tagit för att de spegelfria systemkamerorna att dominera marknaden.
Teknik utvecklingen hos de stora skulle gått mycket snabbare om fler hade vågat gå över till ny teknik.

Det är kanske något som kommer i proffskamerorna, i entusiast och lägre vill nog få ha ett eget abonemang till kameran också. Där vill nog dom flesta gå via mobilen.

Förstår inte poängen med att använda en modern systemkamera med bildfiler på 50 MB och sedan kvalitetssäkra dessa i en mobil? För sociala medier som Instagram, Facebook eller Twitter kan det inte spela någon roll, de är som gjorda för smartphones. Bilder som man vill göra något av redigeras i stor dator.

Det är nog inte fråga om kvalitetsäkring, men för att snabbt få iväg en hyffsad JPG eller få iväg en backup till extern lagring.

Det är väl jättebra att få dom till mobilen i vilket fall, blir ju en backup. Nu får jag bara små JPGs av mina RAW-filer i kameran till mobilen, hade mycket hellre velat ha mina RAW-filer till kameran så att jag haft backup på dom. Det är ju inte ovanligt med 512GB lagring i mobiler numera och så kan man utöka dom med ytterligare 512GB med ett microSD-kort.

Det är nog inte fråga om kvalitetsäkring, men för att snabbt få iväg en hyffsad JPG eller få iväg en backup till extern lagring.

Det är väl jättebra att få dom till mobilen i vilket fall, blir ju en backup. Nu får jag bara små JPGs av mina RAW-filer i kameran till mobilen, hade mycket hellre velat ha mina RAW-filer till kameran så att jag haft backup på dom. Det är ju inte ovanligt med 512GB lagring i mobiler numera och så kan man utöka dom med ytterligare 512GB med ett microSD-kort.

Man får göra som man vill. Mitt problem att jag ser inte i mobilen, det blir en väldigt ytlig betraktelse. Att köpa en iPhone med mycket minne kostar pengar, det går att köpa USB-minne men tycker det låter omständligt. Använder vid behov dubbla minneskort i kameran och har aldrig haft några problem.

De funktioner som mobiler erbjuder som exempelvis möjlighet att installera appar är något som ibland saknas i en traditionell kamera.
Även den mest seriöse fotografen kan behöva dela filer med andra lite snabbt. Kanske en idé-bild som fotografen vill stämma av med en beställare på andra sidan jorden innan den slutliga bilden tas. Alltså lite som Polaroidbakstycke på Bladaren förr.

Det är kanske något som kommer i proffskamerorna, i entusiast och lägre vill nog få ha ett eget abonemang till kameran också. Där vill nog dom flesta gå via mobilen.
Hela idén med en flera abonnemang är förlegad. Alla apparater kan vara uppkopplade med endast ett abonnemang. Eller wifi eller 18G. Men det måste upplevas sömlöst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar