ANNONS
Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Gud vad långt från ämnet vi nu har kommit. Vi vet inte var vi är och inte vart vi skall.
Ämnet har gått vilse kan man nog säga.
 
Senast ändrad:
Är det inte roligare att spåna om framtiden och hur stillbildskameror ska hitta sin nisch i framtiden. Jag tror dagens och framtidens unga kommer vilja interagera ännu mer, att göra mer saker tillsammans. Att titta på foto kan vara kul men efter 52 000 000 solnedgångar känns det lite slitet.

Svårt o spekulera i exakt hur det kommer se ut. Jag tror på AI, ännu mer kraft i datorerna, utvecklade objektiv och faktiskt VR. Kollade igår på nya HP Reverb VR generation 2. Med en upplösning på 4200x2200 och det är i konsumentklassen (synundersökning ser ut att ingå i mjukvaran) 😎 Killen som recenserade var helt förbluffad när han tittade på handsken som satt på hans virtuella hand.

Allt det här finns redan i spelvärden, där man umgås virtuellt och gör saker tillsammans. Jag tror det är rimligt att man som icke_spel_användare kommer kunna bygga egna 3D världar. - Utan att veta bara spekulerar -. Att fotografera av en miljö från olika positioner eller använda sig av något befintligt och sedan göra om det till 3D med hjälp av datorn.

VR-glasögon kommer bara bli bättre, nu 4 k och snart 8 k. Tillsammans så höjer det känslan av närvaro, tror även ljudet som är inbyggt ger en rumskänsla.

PMD kommer kunna ta en promenad med sin hund på en fin plats och vi andra kommer med hjälp av tekniken kunna kliva in och umgås virtuellt i PMD’s 3D värld.

Som summering, vi kommer gå från passiva betraktare till att göra saker tillsammans. Jag är helt övertygad 😎
 
Senast ändrad:
Är det inte roligare att spåna om framtiden och hur stillbildskameror ska hitta sin nisch i framtiden. Jag tror dagens och framtidens unga kommer vilja interagera ännu mer, att göra mer saker tillsammans. Att titta på foto kan vara kul men efter 52 000 000 solnedgångar känns det lite slitet.

Svårt o spekulera i exakt hur det kommer se ut. Jag tror på AI, ännu mer kraft i datorerna, utvecklade objektiv och faktiskt VR. Kollade igår på nya HP Reverb VR generation 2. Med en upplösning på 4200x2200 och det är i konsumentklassen (synundersökning ser ut att ingå i mjukvaran) 😎 Killen som recenserade var helt förbluffad när han tittade på handsken som satt på hans virtuella hand.

Allt det här finns redan i spelvärden, där man umgås virtuellt och gör saker tillsammans. Jag tror det är rimligt att man som icke_spel_användare kommer kunna bygga egna 3D världar. - Utan att veta bara spekulerar -. Att fotografera av en miljö från olika positioner eller använda sig av något befintligt och sedan göra om det till 3D med hjälp datorn.

VR-glasögon kommer bara bli bättre, nu 4 k och snart 8 k. Tillsammans så höjer det känslan av närvaro, tror även ljuded som är inbyggt ger en rumskänsla.

PMD kommer kunna ta en promenad med sin hund på en fin plats och vi andra kommer med hjälp av tekniken kunna kliva in och umgås virtuellt i PMD’s 3D värld.

Som summering, vi kommer gå från passiva betraktare till att göra saker tillsammans. Jag är helt övertygad 😎
En framtid som redan är här i viss mån. Men hur ser de traditionella kamerornas plats ut i detta scenario. Behövs de? Vad tillför de? Vad saknar de?
 
Gud vad långt från ämnet vi nu har kommit. Vi vet inte var vi är och inte vart vi skall.
Ämnet har gått vilse kan man nog säga.
Fast om vi inte ens vet vart vi ska vet vi ju faktiskt inte ifall vi är vilse. Vi kanske är precis där vi ska vara.
Så länge jag får släpa med mig min 1-D X känner jag mig sällan vilse. Trots att den saknar gps 1596548922978.png
 
En framtid som redan är här i viss mån. Men hur ser de traditionella kamerornas plats ut i detta scenario. Behövs de? Vad tillför de? Vad saknar de?

Bra fråga, jag tror kameran (en del av det) kommer växa ihop med datorn. Ta en smartphone och gör den x 10 bättre eller x 100, varför inte x 1000.

Det som stoppar nu är fantasin. Är övertygade att det kommer nya idéer. Sedan kan traditionellt foto leva vidare, men jag tror inte det kommer locka lika många unga. Vi människor vill ha upplevelser, göra roliga saker och det allra roligaste är att göra det tillsammans.

Det snackas redan nu om ett skifte, där vi är mer på nätet än i den fysiska världen.
 
Om man tittar på mobiler, så har utvecklingen inte bara gjort dom bättre. Att den sepparata utlösarknappen som ju faktiskt fanns för 5-10år sedan som dessutom var hel och halvtryck försvunnit gjorde mobilerna betydligt sämre att fotografera med.
Däremot tror jag det är få som inte är intresserade av foto som köper något utöver mobilen för att fotografera med numera.
 
Genom historien har det skapats grejer för ett syfte som sedan används till något annat. Dagens unga skiter i tekniska specar (sånt som vi går igång på här). Utan man är intresserad av att göra roliga saker, som att umgås. TikTok är väl ett bra exempel, att dansa framför kameran och kommunicera med andra.
 
Fick mig en avhyvling av mina söner här om dagen, dom undrade något och jag bad dom kolla upp det på YouTube. Fick till svar att jag var jättegammalmodig och att ingen tittar på YouTube längre och att det var TikTok som gällde.

Mina barn tycker dock det är jätteroligt med systemkameror.
 
Senast ändrad:
Min yngsta var ute och tältade och en av hans kompisar hävade att hans mobil var grym på mörkerfotografering en ajFån 11 Pro (ny mobil), den var rätt ok för att vara mobil. När dom jämförde bilderna efter en tältnatt så var sonens bilder som han fotograferat med en D700 (gammal DSLR) och ett manuellt 50f1.4 (jättegammalt objektiv) rätt mycket bättre.
 
Mina barn tar inte sällan bättre bilder med mobilen än jag tar med systemkameran.
Dåjämför jag inte teknisk prestanda utan istället perspektiv, komposition och annat.
De har levt så länge med att alltid ha mobilen (och kameran) med sig, och att alltid fånga ögonblicket som de publicerar. De har skaffat sig väldigt bra blick för bilder.
 
Hur går det med utvecklingen av Foveon-sensorer egentligen, har den stannat av helt? Det är väl det enda egentliga kvarstående utvecklingssteget för att öka ljuskänsligheten. Inga Bayerfilter = allt ljus på sensorn = mer än 2x känsligare.. Teoretiskt i alla fall :)
 
Gud vad långt från ämnet vi nu har kommit. Vi vet inte var vi är och inte vart vi skall.
Ämnet har gått vilse kan man nog säga.
Ja, så är det ofta på FS forum, därför har många hoppat av,
under åren.

Här försökte jag få igång, en seriös tråd i ämnet,
"Kameraindustrin måste förnya sig."
Borde ge utrymme för många intressanta tekniska diskussioner, trodde nog de flesta.
Vad händer efter några dagar, jo,
- hur definierar man ordet "gissa", ….
- nämner en författare, som skrev om framtiden (som vi redan har passerat!), ….
- Youtube nämndes (vad har det med kameraindustrin att göra!), ....
- Och även om man betalar kontant lagras transaktionen i kassaregistrer (vad har det med kameraindustrin, att göra?), ….
FS forum liknar mycket Facebook, där man skriver om ditt och datt, alltså en social nätverkstjänst.
 
Senast ändrad:
Ständigt samma folk som förstör trådar och nyhetskommentarer, vilket gjort att jag nästan aldrig skriver något längre (och jag är inte ensam)
 
Ja, så är det ofta på FS forum, därför har många hoppat av,
under åren.

Här försökte jag få igång, en seriös tråd i ämnet,
"Kameraindustrin måste förnya sig."
Borde ge utrymme för många intressanta tekniska diskussioner, trodde nog de flesta.
Vad händer efter några dagar, jo,
- hur definierar man ordet "gissa", ….
- nämner en författare, som skrev om framtiden (som vi redan har passerat!), ….
- Youtube nämndes (vad har det med kameraindustrin att göra!), ....
- Och även om man betalar kontant lagras transaktionen i kassaregistrer (vad har det med kameraindustrin, att göra?), ….
FS forum liknar mycket Facebook, där man skriver om ditt och datt, alltså en social nätverkstjänst.


Din inledande post i tråden är väldigt bred och omfattar i princip allt.

"Canon har under April-Juni, kv. 2, tappat märkbart i försäljningen av kameror! "

Vi står inför den största ekonomiska nedgången i modern tid, sedan världskriget och ekonomier hålls uppe av att stater lånar upp pengar. All konsumtion störtdyker och det drabbar ett företag som Canon.

Du frågar och svarar samtidigt. -"Hur blir framtiden för kameratillverkarna?" Det har skrivits tidigare i tråden, - det är svårt att växa på en mättad marknad och som du själv skriver -"Mobiltillverkarna leder utvecklingen, långt före kameratillverkarn".

Lägg till ändrat fotobeteende hos presumtiva köpare så finns svaren där. Sedan kan vi bara spekulera i vad vi tror kommer hända i framtiden. Som skrivits tidigare - Apple slår nya rekord i sommar (också svar på dina frågor).

Ytterligare ett påstående med ett svar -"Mjukvaran fixar till alla optisk fel, kromatisk aberration, sfärisk aberration, förstärker även skärpan, m.m., - inget behov av efterbehandling!"

Vad kan vi mer diskutera. Problemet är inte yrkesfotografer, den gruppen kommer vilja betala. Den stora gruppen användare är entusiaster, alla yngre och barn som vill fotografera och kanske nöjer sig med den utrustning de redan har, som mobilen?
 
Senast ändrad:
En kvalificerad gissning är väl att man har relativt bra koll men inte kan vet om det är rätt?
Människor gissar, men datorer räknar.

Ordet gissa har för mycket gammalt bagage för att användbart i det här sammanhanget.

AI (maskininlärning) kommer högst troligen att spela en ännu större roll i framtidens fotografering (och i det mesta annat också). Kameraindustrin har redan förstått det, och det är en rätt stor förnyelse som redan skett.
 
I detta fallet är det mycket sannolikslära vilket för oss till vad en gissning undermedvetet är.

AI står för artificiell intelligens och det handlar mycket om att få en dator att klara av just luddiga saker som att kunna göra kvalificerade gissningar.
 
Äger 6st olika systemkameror och några kompakter, vissa är nästan 10 år gamla eller till och med äldre, den nyaste släpptes förra året (tror jag), den jag betalat mest för är en Nikon D600 - men också den jag använder minst då jag inte orkar släpa på den, så det bli mest macro i trädgården med den, men inte speciellt ofta, då jag inte orkar bära runt på den i trädgården heller, HAHA :LOL:

Har precis bytt mobil via företaget till en mellanklass Samsung Galaxy A71 - hade planerat att kunna installera Gcam i den redan innan köp vilket också gjorde underverk för bildkvalitén jämfört med Samsungs kamera-app.

Det jag tänker på är att tack vare Gcam i min mobil så kan jag fota ända upp till runt iso 2000 med riktigt bra bildkvalité, det enda jag saknar i mobilen är lite tele, eller åtminstone en 50mm equivalent med bra ljusstyrka - då skulle inte mina kameror bli använda speciellt mycket alls längre förutom när kort skärpedjup är önskvärt. Kort skärpedjup gör dock inte en bra bild i sig självt.

Kameratillverkarna har fortfarande inte släppt en kamera med android-interface och samma smarta HDR-funktioner möjligheter till enkel bildredigering med olika appar som en smartphone vilket förundrar mig.. Jag tror det kommer gå åt skogen för dem allihop om de inte börjar hänga med i utvecklingen..

Visst, att sen stillbild håller på att dö ut totalt idag bland alla under 20 år är ju en annan femma..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.