Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Mobilkameror är fantastiska. Och ”gratistjänsterna” som erbjuds är oemotståndliga.
Men när jag fotar fotboll tar jag fram min tio år gamla systemkamera.

Samma här. Tycker en systemkamera är överlägsen. Men tror att det vi snackar om kommer få stor inverkan för de som utvecklar kameror.

Förmodligen ingen slump att Apple går bra just nu? After all, det handlar om att få upplevelser. En del ser ner på "likes", men de kan vara lika värdefulla som gillande i IRL. Är övertygad om att vi kommer umgås mer virtuellt. FS är ett litet exempel, en blandning av fotointresse och andra frågor. I framtiden kommer vi göra det ännu mer tror jag.
 
Senast ändrad:
Interpolation är inte att återställa förlorad information. Interpolation är att gissa (på ett intelligent sätt) hur den förlorade informationen såg ut.

Ett annat sätt att gissa när det gäller att återställa "skärpa" är avfaltning.

Gissa kan måhända en del tycka är en lite avfärdande term, och det handlar inte om att gissa slumpmässigt utan att använda sofistikerade matematiska metoder. Icke desto mindre kan man inte med säkerhet återföra förlorad information. Definitionsmässigt är förlorad information inte möjlig att återskapa.
 
Interpolation är inte att återställa förlorad information. Interpolation är att gissa (på ett intelligent sätt) hur den förlorade informationen såg ut.

Ett annat sätt att gissa när det gäller att återställa "skärpa" är avfaltning.

Gissa kan måhända en del tycka är en lite avfärdande term, och det handlar inte om att gissa slumpmässigt utan att använda sofistikerade matematiska metoder. Icke desto mindre kan man inte med säkerhet återföra förlorad information. Definitionsmässigt är förlorad information inte möjlig att återskapa.
Förlorad info?
Gläd dig istället åt, att halvdåliga bilder, kan bli riktigt mycket bättre, både i skärpa och i färger, - med en lämplig mjukvara.
Framtiden är redan här, tidigare grundregler inom optik kör vi över, allt finjusteras med avancerad digital teknik.
 
Senast ändrad:
Tycker nog att det är bra fart med nya objektiv, man satsar på den biten ser det ut som, 40-50000 kr kameror kommer inte att bytas ut så ofta, man blir generösare med FW, mer avancerad FW ( kan ligga dolt i hårdvaran )-kan man få betala en slant för.
 
Mobilkameror är fantastiska. Och ”gratistjänsterna” som erbjuds är oemotståndliga.
Men när jag fotar fotboll tar jag fram min tio år gamla systemkamera.
Precis! Mobiler och systemkameror är helt olika djur, som snarare kompletterar varandra än konkurrerar. Olika målgrupper, olika syften. Visst kan man lägga in fler funktioner i systemkameror, men det kommer ju inte att få folk att släppa sina mobiler (och köpa en systemkamera).
 
Senast ändrad:
Problemet med det förfarandet är bara att allt fler butiker och handlare vägrar ta emot kontanter, och om man kommer och vill betala med kontanter, ses man med misstänksamhet.
Och även om man betalar kontant lagras transaktionen i kassaregistrer samtidigt som övervakningskameran fångar köparen i bild.
Orson Welles, vad rätt du träffade redan 1948.
 
Det var sant för några år sedan. Mjukvaruframstegen inom AI/ML (Machine Learning) gör att man faktiskt kan få en skarpare bild från ett optiskt "sämre" objektiv med AI/ML efterbearbetning.

Det beror ju på hur man definerar bättre. Om ett slätare mer reklammässigt utseende är bättre än ett mer verklighetstroget kan du ha rätt.
 
Och även om man betalar kontant lagras transaktionen i kassaregistrer samtidigt som övervakningskameran fångar köparen i bild.
Orson Welles, vad rätt du träffade redan 1948.

Han var lite tidsoptimist, hade han skrivit om 2014 istället för 1984, så hade han träffat rätt.

Nu är t.ex. Kina långt före Orwell.
 
Nej, interpolering är en betydligt simplare process än mobilerna AI, som faktiskt försöker lista ut vad den förlorade informationen är. Mobilbilder börjar bli lite ett mellanting mellan foto och målning.
Det är en slags statistisk analys av stora datamängder som gör att man kan räkna fram något som skulle kunna vara rätt (med mer eller mindre sannolikhet), men det är inte identiskt med den information som aldrig samlades in.
 
Det är en slags statistisk analys av stora datamängder som gör att man kan räkna fram något som skulle kunna vara rätt (med mer eller mindre sannolikhet), men det är inte identiskt med den information som aldrig samlades in.

Det är kvalificerade gissningar, vare sig mer eller mindre.
 
Problemet med det förfarandet är bara att allt fler butiker och handlare vägrar ta emot kontanter, och om man kommer och vill betala med kontanter, ses man med misstänksamhet.
(. Men vi måste ju låta bankerna bekämpa penningtvätt!!1! Hur skulle det se ut om alla kunde betala överallt med kontanter utan någon som helst kontroll? .)

Offentlig verksamhet måste ta emot kontanter som betalning, men för privat verksamhet gäller avtalsfrihet. Det finns dock en lag från förra året som tvingar banker att ta emot kontanter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.