ANNONS
Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
En TELEFON behöver vara uppkopplad för att fungera. Även om den inte är direkt kopplad på internet så vet den om, och operatören vet, vilka master den är i närheten av.
Dina förflyttningar i geografin registreras och lagras för att kunna tillhandahålla tjänsten.

Min gamla goa kamera däremot är det ingen som vet var den är.

själv tror jag att framtiden är än mer uppkopplad. Till det integritetspris vi får betala.
Visst, men det är skillnad på att operatören vet var jag är (sparas det datat någon längre tid annat än avidentifierat, f.ö.?) och på att telefonen rapporterar allt det du räknade upp i inlägg #16 till Google eller kinesiska kommunistpartiet.

Om jag vill hålla mer på privatlivet än jag gör nu så är det enkelt att ha telefonen avstängd när jag inte använder den.
 
En TELEFON behöver vara uppkopplad för att fungera. Även om den inte är direkt kopplad på internet så vet den om, och operatören vet, vilka master den är i närheten av.
Dina förflyttningar i geografin registreras och lagras för att kunna tillhandahålla tjänsten.

Min gamla goa kamera däremot är det ingen som vet var den är.

själv tror jag att framtiden är än mer uppkopplad. Till det integritetspris vi får betala.

Tycker du skall läsa på om apples integritetspolicy. De säljer inte data om dig till och lämnar inte ut data ens om brottslingar vilket retat vansinne på amerikanska myndigheter.

Tycker du skäller nedanför fel träd här. Lägger du däremot upp bilder på Instagram, Facebook m.fl så är det en annan femma.

Det är inte apple som är problemet men det finns ju fler leverantörer som inte är lika strikta.

Handla en kamera på Internet och checkar ut via Klarna så vet de redan att du är intresserad av foto.

Vill du börja leva under radarn får du nog också börja handla allt med kontanter.
 
Sant men numera handlar det inte bara om beskäring utan det sker en del annat också i CIZ. Minns all tidigare underskattning av både teknik och marknad som faktiskt skett under vår egen generations livstid. Mängder av marknadsledande företag har gått under bara it IT- världen och de gick under under förhållanden som inte ens varit i närheten av dagens nedstängningar av hela länder och kontinenter. Teknik behöver inte alls vara bäst en gång utan det har visat sig ofta tidigare att det räckt bra med att den varit "tillräckligt bra" och uppfattats som ett kostnadseffektivt alternativ.
Exakt, teknik behöver inte vara det allra bästa, för att vinna hos användare,
- nu är bilden från en digital kompakt kamera (1"), år 2020, så otroligt bra, att en analog Leica M-serie med Leitz optik, inte kan känna sig säker. :)
Alltså, tillverkarna idag, av digitala kameror är säkert stolta över sina produkter, överlag förnämlig kvalité på kameror och optik,
- ger perfekta bilder, mycket bättre än från analoga kameror.
Om nu några inom kameraindustrin tyvärr måste lägga ner, inom några år, innebär detta bara att marknaden har blivit mättad, inte på kamerorna/optiken,
- användarna är nöjda med sina prylar, onödigt med något nytt!
"Tillräckligt bra" inom den digitala fototekniken, är nu år 2020, egentligen otroligt bra!
 
Senast ändrad:
Visst, men det är skillnad på att operatören vet var jag är (sparas det datat någon längre tid annat än avidentifierat, f.ö.?) och på att telefonen rapporterar allt det du räknade upp i inlägg #16 till Google eller kinesiska kommunistpartiet.

Om jag vill hålla mer på privatlivet än jag gör nu så är det enkelt att ha telefonen avstängd när jag inte använder den.
Ja men precis. Och när det gäller gamla Bettan behöver vi inte ens fundera på ifall den är igång eller inte.
Att de olika tjänsterna jag använder i min dator och telefon också registrerar vad jag gör är väl ingen nyhet för någon? Att den (oskyldigt) anpassade och riktade reklamen vi får är en konsekvens av detta.
Att framtiden innehåller än mer förfinad och subtil tillämpning tvivlar väl ingen på.
Men visst kan jag låta bli. Visst kan jag köpa allt med kontanter och leva i ständig radioskugga. Fast kanske inte så länge. Samhället och min arbetsgivare förväntar sig att jag är uppkopplad.

Jag ser inte med nödvändighet att framtiden för kameraundustrin måste haka på denna uppkoppling även om jag tror att det blir då. Jag tror att det finns andra värden för oss bildskapare som kameraundustrin skulle kunna utveckla.
 
Jag tror att det finns andra värden för oss bildskapare som kameraundustrin skulle kunna utveckla.

Tror traditionella utvecklare av kameror står inför en svår uppgift. Jag tar mina promenader och går förbi badet hemma och tar bilder om det är fint ljus, det kan vara vid skymningen eller mitt på dagen. Upplever aldrig att någon reagerar på att bli fotad av en smartphone. Som fotograf skulle jag känna mig mycket mer obekväm med en stor systemkamera. Det känns inte lika neutralt.

Sedan är det visuellt stärkande att fota med smartphone, bildytan är stor och det blir nästan automatiskt rätt från början. Det gör det enklare och resultatet blir bra.

Det här ger en fördel för utvecklare av smartphones, mjukvaran är bra, hanteringen är utmärkt och grejerna har man med sig ändå. Tror inte Apple kommer att släppa detta, utan tvärtom satsa ännu mer och göra produkten ännu bättre. Såg precis att Apple har gått över förväntan.

Ett annat exempel. Såg Magnus Frödebergs fina bilder tagna med nya Canon.

Kollade på bilderna i min iPad och det ser verkligen bra ut, bilderna är fotade under goda ljusförhållanden. Skulle samma bilder varit tagna med en IPhone och visats i en iPad, så skulle en random betraktare sannolikt tycka att det är same same oavsett kamera.
 
Tror traditionella utvecklare av kameror står inför en svår uppgift. Jag tar mina promenader och går förbi badet hemma och tar bilder om det är fint ljus, det kan vara vid skymningen eller mitt på dagen. Upplever aldrig att någon reagerar på att bli fotad av en smartphone. Som fotograf skulle jag känna mig mycket mer obekväm med en stor systemkamera. Det känns inte lika neutralt.

Sedan är det visuellt stärkande att fota med smartphone, bildytan är stor och det blir nästan automatiskt rätt från början. Det gör det enklare och resultatet blir bra.

Det här ger en fördel för utvecklare av smartphones, mjukvaran är bra, hanteringen är utmärkt och grejerna har man med sig ändå. Tror inte Apple kommer att släppa detta, utan tvärtom satsa ännu mer och göra produkten ännu bättre. Såg precis att Apple har gått över förväntan.

Ett annat exempel. Såg Magnus Frödebergs fina bilder tagna med nya Canon.

Kollade på bilderna i min iPad och det ser verkligen bra ut, bilderna är fotade under goda ljusförhållanden. Skulle samma bilder varit tagna med en IPhone och visats i en iPad, så skulle en random betraktare sannolikt tycka att det är same same oavsett kamera.
Jag använder också mobilen mycket till att ta bilder.
Mobilkameror har framtiden för sig. Ingen ifrågasätter nog det.

Men varför ska de traditionella kamerorna gå exakt samma väg? Finns det inte en egen nisch att utveckla?.
 
För de som är fotointresserade och vill redigera sina bilder kommer påkostade kameror ha sin plats. Men just kombinationen med internet och smartphone är effektivt. Det smidigt och enkelt. Jag har Adobes mjukvara i mobilen/iPad men tycker Apples är enklare.

Tycker man kan jämföra med hur vi lyssnar på musik idag. Hur många lyssnar genom HiFi högtalare? Tror de allra flesta lyssnar genom hörlurar eller i bilen, fast det tekniskt låter sämre.
 
Ja men precis. Och när det gäller gamla Bettan behöver vi inte ens fundera på ifall den är igång eller inte.
Att de olika tjänsterna jag använder i min dator och telefon också registrerar vad jag gör är väl ingen nyhet för någon? Att den (oskyldigt) anpassade och riktade reklamen vi får är en konsekvens av detta.
Att framtiden innehåller än mer förfinad och subtil tillämpning tvivlar väl ingen på.
Men visst kan jag låta bli. Visst kan jag köpa allt med kontanter och leva i ständig radioskugga. Fast kanske inte så länge. Samhället och min arbetsgivare förväntar sig att jag är uppkopplad.

Jag ser inte med nödvändighet att framtiden för kameraundustrin måste haka på denna uppkoppling även om jag tror att det blir då. Jag tror att det finns andra värden för oss bildskapare som kameraundustrin skulle kunna utveckla.

Det håller jag helt med om. Att det inte är genom att sälja data om sina kunder som kameraindustrin kan sälja fler kameror och förbättra sina resultat.

Tyckte Tony Norhtrup och Chelsea hade många bra tips till kameratillverkarna. Ett smart P-läge var ett av förslagen jag fastnade för.
Om jag fotar en stillasittande fågel där jag har ganska lång slutartid och kort skärpedjup som lyfter och nu är en BIF och jag behöver snabb slutartid och kanske lite mer skärpedjup samt att överexponera 1 steg mot himlen.
Vi kan manuellt slå över till läge C1 men det tar tid och kamerans sensorer vet redan att vi gått från vara statisk till att panorera ett motiv. Kameran skulle via AI kunna hjälpa oss med detta och reagera mycet snabbare än vi själva klarar av när vi försöker hålla den där pippin i sökaren
 
Jag använder också mobilen mycket till att ta bilder.
Mobilkameror har framtiden för sig. Ingen ifrågasätter nog det.

Men varför ska de traditionella kamerorna gå exakt samma väg? Finns det inte en egen nisch att utveckla?.
Vilken nisch skulle det vara?
De traditionella kamerorna måste ligga före hela tiden, när det gäller bildkvalité, ha kompakta yttermått, ha Internet uppkoppling, lätta att arbeta med, upplägg av menyer, så att alla förstår,
- utan att behöva läsa en flera hundra sidor manual.
Allt detta vet tillverkarna, konkurrensen från mtel. har ökat takten inom utvecklingsavdelningarna (R&D).
 
Senast ändrad:
Nisch?
De traditionella kamerorna måste ligga före hela tiden, när det gäller bildkvalité, ha kompakta yttermått, lätta att arbeta med, upplägg av menyer, så att alla förstår,
- utan att behöva läsa en flera hundra sidor manual.
Allt detta vet tillverkarna, konkurrensen från mtel. har ökat takten inom utvecklingsavdelningarna (R&D).

Fujifilm lyckades skapa en egen nisch. En filmtillverkare (bl a) Tog till sig "if you can not beat them, join them". Det var en rejäl förnyelse. TACK.
 
Men visst kan jag låta bli. Visst kan jag köpa allt med kontanter och leva i ständig radioskugga. Fast kanske inte så länge. Samhället och min arbetsgivare förväntar sig att jag är uppkopplad.
Många s.k. samhällsfunktioner görs via Internet numera, det är sant, men än så länge går det bra att använda en fast placerad dator för det.

Min arbetsgivare förväntar sig att jag svarar i telefon och att jag är nåbar via email, men inte att jag har datatrafik igång på mobiltelefonen.
Jag ser inte med nödvändighet att framtiden för kameraundustrin måste haka på denna uppkoppling även om jag tror att det blir då. Jag tror att det finns andra värden för oss bildskapare som kameraundustrin skulle kunna utveckla.
Jag håller nog med om det i stort sett, men det har ännu inte funnits speciellt många "riktiga" kameror med 3/4/5G-möjlighet. De flesta kameratillverkare gör yxiga telefonappar som kameran ska prata med via WiFi (och/eller Bluetooth) för vidarebefordran av bilder till sociala media.
 
Optisk förstoring i kameran kommer att vara bättre än förstoring av bilden i efterhand ("digital zoom") tills någon kommer på hur man bryter mot naturlagarna.

Det var sant för några år sedan. Mjukvaruframstegen inom AI/ML (Machine Learning) gör att man faktiskt kan få en skarpare bild från ett optiskt "sämre" objektiv med AI/ML efterbearbetning.
Det går även att uppskala film, uppskala bilder och skapa skärpa i oskarpa bilder på ett sätt som för några år sedan ansågs omöjligt.
Vi är bara i början på AI/ML utvecklingen och resultaten är minst sagt spännande.

Några länkar till en leverantör av sådan programvara. Det är säkert "överdrivet" bra exempel som man får ta med en nypa salt...
Topaz AI sharpen
Topaz AI upscale film
 
Det handlar väl om någon slags avancerad interpolation? Det gå ju inte att skaka fram information som aldrig har samlats in vid fotograferingstillfället.

(Eller så handlar det kanske om avfaltning).
 
Det handlar väl om någon slags avancerad interpolation? Det gå ju inte att skaka fram information som aldrig har samlats in vid fotograferingstillfället.

(Eller så handlar det kanske om avfaltning).
Exakt, det är just en avancerad interpolation, mjukvaran lägger in i det, den tror fattas i närheten, t.ex. färgnyanser, uppskärpning ….
CIZ mjukvaran arbetar på samma sätt!
 
Vilken nisch skulle det vara?
[...]
systemkameranischen där en mängd olika komponenter kan kombineras på bästa vis för att stödja fotograferandet i en vald situation, Kanske?
En nisch där fysisk form ger fördelar som inte elektronik och mjukvara kan kompensera för, kanske?

Att bara konkurrera med mobiltelefoner på en marknad som skapats av mobiltelefonbranschen är nog att be om att bli tvåa.
 
systemkameranischen där en mängd olika komponenter kan kombineras på bästa vis för att stödja fotograferandet i en vald situation, Kanske?
En nisch där fysisk form ger fördelar som inte elektronik och mjukvara kan kompensera för, kanske?

Att bara konkurrera med mobiltelefoner på en marknad som skapats av mobiltelefonbranschen är nog att be om att bli tvåa.

Allt du nämner, det har redan mtel., - fysisk form/lätt stoppa ner i fickan, låg vikt, enkel hantering, m.m. …..
De traditionella kamerorna måste ha inbyggd telefon, radio, ficklampa, väckarklocka, GPS finns redan, men är inte standard …. det kommer i kommande modeller.
 
Jag tror på smartphone som format, den är redan nu en bärbar dator och kommer bli än mer kraftfull i framtiden. Tror också på AI och kan man få till bättre objektiv (kanske flera objektiv som samlar in data?), så är cirkeln sluten.

En fördel med smartphones är att kunna interagera med andra och kunna göra det i realtid. Kolla in dagens tonåringar, - TikTok make Your day. Framtiden är redan här 👊
 
Det håller jag helt med om. Att det inte är genom att sälja data om sina kunder som kameraindustrin kan sälja fler kameror och förbättra sina resultat.

Tyckte Tony Norhtrup och Chelsea hade många bra tips till kameratillverkarna. Ett smart P-läge var ett av förslagen jag fastnade för.
Om jag fotar en stillasittande fågel där jag har ganska lång slutartid och kort skärpedjup som lyfter och nu är en BIF och jag behöver snabb slutartid och kanske lite mer skärpedjup samt att överexponera 1 steg mot himlen.
Vi kan manuellt slå över till läge C1 men det tar tid och kamerans sensorer vet redan att vi gått från vara statisk till att panorera ett motiv. Kameran skulle via AI kunna hjälpa oss med detta och reagera mycet snabbare än vi själva klarar av när vi försöker hålla den där pippin i sökaren
Jag försöker tänka ut vad jag saknar i min systemkamera. Kommer fram till att det inte är någonting. Åtminstone inget som inte redan finns att köpa till som komponenter, eller genom uppgradering till nyare versioner.

Det är tur för Canon att det inte är jag som är ansvarig för utveckling av deras DSLR-modeller :)
 
Jag tror på smartphone som format, den är redan nu en bärbar dator och kommer bli än mer kraftfull i framtiden. Tror också på AI och kan man få till bättre objektiv (kanske flera objektiv som samlar in data?), så är cirkeln sluten.

En fördel med smartphones är att kunna interagera med andra och kunna göra det i realtid. Kolla in dagens tonåringar, - TikTok make Your day. Framtiden är redan här 👊
Mobilkameror är fantastiska. Och ”gratistjänsterna” som erbjuds är oemotståndliga.
Men när jag fotar fotboll tar jag fram min tio år gamla systemkamera.
 
Allt du nämner, det har redan mtel., - fysisk form/lätt stoppa ner i fickan, låg vikt, enkel hantering, m.m. …..
De traditionella kamerorna måste ha inbyggd telefon, radio, ficklampa, väckarklocka, GPS finns redan, men är inte standard …. det kommer i kommande modeller.
Nja. Hanteringen av min iPhone är verkligen inte enkel eller ergonomiskt vettig. Jösses vilket fippel det är att balansera luren mellan fingertopparna och samtidigt försöka justera reglage på en pekskärm.
 
  • Gilla
Reaktioner: oXo
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.