Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi är överens, en mobil kan inte matcha en systemkamera. Jag klarar inte i ens av att redigera de fjuttiga bildfiler som mobilen levererar förutom att kanske beskära direkt i mobilen. Tänk då en modern systemkamera som ger bildfiler i storleken 30-50 MB. Kan tänka mig att de som använder smartphones för foto/film visar upp resultatet i sociala medier, där mottagaren också har smartphone och läsplatta?

Att det är taffligt att redigera bilder själv i mobiler är inte vad det handlar om. Det handlar om den bildbearbetningen som sker innan JPG-filen skapas i mobilen.
 
Att det är taffligt att redigera bilder själv i mobiler är inte vad det handlar om. Det handlar om den bildbearbetningen som sker innan JPG-filen skapas i mobilen.

Och sen ska bildfilerna skickas från mobilen? Är det inte bättre att antingen skicka bildfilen direkt från kameran och en mottagare redigerar eller att själv redigera i en stor dator? Det enda som jag kan se, är en mjukvara i mobilen som redigerar (som man tror på). Men det måste vara svårt att avgöra vad som är bra i mobilen. Jag kan det inte.
 
Senast ändrad:
Att inte systemkameror utvecklat sig är väl en sanning med modifikation. Ett märke som nog gått längst är väl det som närmast ligger på fallrepet. Jag pratar om Olympus som redan idag (sedan länge) har finesser som inbyggt gråfilter. highres shot, realtids bulbshots, realtids composite shots, inbyggd shift/perspektivjustering och annat som proshot(bilder tagna innan nedtryckaren är netntryck i botten sparas) och inbyggd focusstacking med möjlighet att få en färdig bild ur kameran. tror absolut inte det är dessa saker som har fått kameraindustrin på fall. Däremot är det nog bekvämligheten att med ett och samma redskap kunna göra allting hyfsat bra (eller bättre än vissa andra kameramärken). Det när nog bara att se sanningen i vitögat och inse att kameror i fortsättningen kommer att vara till fotografer och inte till var mans egendom! Jag förutspår att inom 20 år så har kameramarknaden krympt till ca. 5% av vad den är idag. Undrar vilka som är kvar på marknaden då?
 
Nej, interpolering är en betydligt simplare process än mobilerna AI, som faktiskt försöker lista ut vad den förlorade informationen är. Mobilbilder börjar bli lite ett mellanting mellan foto och målning.

Ja och det vet NI med stort NI, Falumas och Per? Ja vet inte heller vad de faktiskt gör om det kan vara någon tröst.

Sony kallar CIZ "Interpollering på steroider". Är det någon jäkla "act of God" som ske i mobilerna då??? Vad tror du och ni att de gör i mobilerna då?? Sony gör ju mobiler de med bara för att påpeka en liten detalj.

Vi kan nog skita i hur det sker för det funkar uppenbarligen och vi kommer nog aldrig få veta hur det sker i detalj och det är nog inte ens säkert att vi skulle fatta ens om Sony skulle bemöda sig. Varför ska en sak som sker i mobilerna med deras pyttesensorer vara bättre än det som sker i spegellösa systemkameror med betydligt bättre möjligheter när det gäller DR och lågljusegenskaper på höga ISO i det data man utgår från.

Om du vill kalla det som sker i mobilerna AI och det som sker i Sony-kameror något annat så kör på. Det Lars, jag och många andra Sony-fotografer vet är att det faktiskt funkar. Jag använder det främst vid video där det är helt ljudlöst, sömlöst och smidigt. Där behöver man heller aldrig besväras av att man valt fel format som RAW eller RAW+JPG, då ju funktionen är JPG only. Det är smidigt att ha 2X Zoom med exv. mitt 24-105mm om man skulle märka att det man har inte räcker.

Jag gör precis som man tipsar om i artikeln och har det på C4. Med kontrollhjulet kan man stega analogt mellan 1.0 och 2.0 zoom och klickar man uppåt 2 ggr så hoppar den till 2.0 direkt. Smidigt.

Det enda jag har emot funktionen är att Sony som ofta misslyckats så fullständigt som bara Sony kan med att tala om att denna funktion faktiskt finns. I menyerna heter funktionen f.ö. inte Clear Image Zoom utan bara "Zoom" på högsta nivån bland menyerna för man kan även välja optiskt zoom om man vill fast jag inte vet varför man skulle vilja det.


Ni får väl läsa på om ni inte tror oss:

 
Senast ändrad:
Är det inte roligare att spåna om framtiden och hur stillbildskameror ska hitta sin nisch i framtiden. Jag tror dagens och framtidens unga kommer vilja interagera ännu mer, att göra mer saker tillsammans. Att titta på foto kan vara kul men efter 52 000 000 solnedgångar känns det lite slitet.

Svårt o spekulera i exakt hur det kommer se ut. Jag tror på AI, ännu mer kraft i datorerna, utvecklade objektiv och faktiskt VR. Kollade igår på nya HP Reverb VR generation 2. Med en upplösning på 4200x2200 och det är i konsumentklassen (synundersökning ser ut att ingå i mjukvaran) 😎 Killen som recenserade var helt förbluffad när han tittade på handsken som satt på hans virtuella hand.

Allt det här finns redan i spelvärden, där man umgås virtuellt och gör saker tillsammans. Jag tror det är rimligt att man som icke_spel_användare kommer kunna bygga egna 3D världar. - Utan att veta bara spekulerar -. Att fotografera av en miljö från olika positioner eller använda sig av något befintligt och sedan göra om det till 3D med hjälp av datorn.

VR-glasögon kommer bara bli bättre, nu 4 k och snart 8 k. Tillsammans så höjer det känslan av närvaro, tror även ljudet som är inbyggt ger en rumskänsla.

PMD kommer kunna ta en promenad med sin hund på en fin plats och vi andra kommer med hjälp av tekniken kunna kliva in och umgås virtuellt i PMD’s 3D värld.

Som summering, vi kommer gå från passiva betraktare till att göra saker tillsammans. Jag är helt övertygad 😎

Ja men då har man väl ändå kommit en bra bit bort från kameran antar jag. En stillbild kommer fortsatt att vara en stillbild och det är ju främst det vi använder våra kameror till.
 
Skulle du orka släpa din D600 om den hade mjukvara som en android-lur?

Att stillbilder håller på att dö ut har jag svårt att se. Det fotograferas och publiceras väl mer stillbilder än någonsin förr. Men att det läggs mindre tid på varje bild tror jag. Både i skapandet och i betraktandet. Det är en ständig ström av ”just nu” som flimrar förbi.

Ja men det finns ju fortfarande massor av historiska bilder att förundras över hos många minnesinstitutioner och hos siter som aggregerar sådana.
 
En fundering. Varför ska bilder tagna med systemkamera mellanlanda i en mobiltelefon? Man använder väl smartphone just för enkelhetens skull.

Ja det kan man ju fråga sig men idag saknas det ju möjligheter till direkt kommunikation mellan systemkameror och mottagare av video och bilder. En del proffskameror kan ju idag kommunicera direkt med exv. FTP-servrar hos uppdragsgivare och arbetsgivare men det kamerorna saknar idag är ju mobilernas möjlighet till kommunikation även direkt mot enskilda eller grupper av telefoner.
 
Ja och det vet NI med stort NI, Falumas och Per? Ja vet inte heller vad de faktiskt gör om det kan vara någon tröst.

Sony kallar CIZ "Interpollering på steroider". Är det någon jäkla "act of God" som ske i mobilerna då??? Vad tror du och ni att de gör i mobilerna då?? Sony gör ju mobiler de med bara för att påpeka en liten detalj.

Vi kan nog skita i hur det sker för det funkar uppenbarligen och vi kommer nog aldrig få veta hur det sker i detalj och det är nog inte ens säkert att vi skulle fatta ens om Sony skulle bemöda sig. Varför ska en sak som sker i mobilerna med deras pyttesensorer vara bättre än det som sker i spegellösa systemkameror med betydligt bättre möjligheter när det gäller DR och lågljusegenskaper på höga ISO i det data man utgår från.

Om du vill kalla det som sker i mobilerna AI och det som sker i Sony-kameror något annat så kör på. Det Lars, jag och många andra Sony-fotografer vet är att det faktiskt funkar. Jag använder det främst vid video där det är helt ljudlöst, sömlöst och smidigt. Där behöver man heller aldrig besväras av att man valt fel format som RAW eller RAW+JPG, då ju funktionen är JPG only. Det är smidigt att ha 2X Zoom med exv. mitt 24-105mm om man skulle märka att det man har inte räcker.

Jag gör precis som man tipsar om i artikeln och har det på C4. Med kontrollhjulet kan man stega analogt mellan 1.0 och 2.0 zoom och klickar man uppåt 2 ggr så hoppar den till 2.0 direkt. Smidigt.

Det enda jag har emot funktionen är att Sony som ofta misslyckats så fullständigt som bara Sony kan med att tala om att denna funktion faktiskt finns. I menyerna heter funktionen f.ö. inte Clear Image Zoom utan bara "Zoom" på högsta nivån bland menyerna för man kan även välja optiskt zoom om man vill fast jag inte vet varför man skulle vilja det.


Ni får väl läsa på om ni inte tror oss:

Min videokamera skryter med 60x Clear Image Zoom. Men det är inget som jag har utvärderat.
561F4C05-E8E2-494E-A404-46D52D870405.jpeg
 
Ja och det vet NI med stort NI, Falumas och Per? Ja vet inte heller vad de faktiskt gör om det kan vara någon tröst.

Sony kallar CIZ "Interpollering på steroider". Är det någon jäkla "act of God" som ske i mobilerna då??? Vad tror du och ni att de gör i mobilerna då?? Sony gör ju mobiler de med bara för att påpeka en liten detalj.

Dom använder data baserat på analys av miljontals bilder för att gissa hur bilden egentligen skall se ut. När AI metoden är helt förfinad behöver inte sensorn ha många pixlar för att du skall få en perfekt bild på eifeltornet, AI:et vet redan hur en perfekt bild på Eiffeltornet ser ut från den positionen GPSen säger att mobilen befinner sig på.
 
Ja det kan man ju fråga sig men idag saknas det ju möjligheter till direkt kommunikation mellan systemkameror och mottagare av video och bilder. En del proffskameror kan ju idag kommunicera direkt med exv. FTP-servrar hos uppdragsgivare och arbetsgivare men det kamerorna saknar idag är ju mobilernas möjlighet till kommunikation även direkt mot enskilda eller grupper av telefoner.

Nikons Z och D6 samt deras instegs har alla möjlighet att både via Bluetooth och Wifi kommunicera med mobiler och laptops.
Min Z6 skickar alla bilder via Bluetooth till telefonen och när jag kommer hem på mitt Wifi skickar den bilderna till min dator.

Till telefonen skickas bara JPG- bilder. Till datorn skickas RAW-filer och filmer
 
En fullformatare har enorma fördelar mot en liten sensor, du har ju dessutom väldigt olika brännvidder vilket också gör jämförelsen orättvis.

Jag fotar mycket med både mobil och fullformatare, dom kompletterar varandra bra för mig. Skulle inte vilja vara utan någon av dom.

När jag skaffade min första DSLR fotade jag bara med den, mobilkamerorna var inte så mycket att hänga i julgranen då. Så kom lumia 1020, då fotograferade jag i princip bara med mobilen i något år.
Båda formaten har sina fördelar och nackdelar. Själv är jag lite skeptiskt inställd till alla dessa nya AI-funktionier för bildförbättring. Det blir ju bra resultat, men återspeglar det vad jag fotograferade? Visst kan det säkerligen smyga in fel med bayerinterpoleringen också, men det känns i vilket fall som en mindre felkälla. Skall bli intressant att se ner AI:et för första gången får in älskarinnan på bröllopsfotot istället för bruden, eftersom det fanns fler bilder på internet på dom två tillsammans.
 
Dom använder data baserat på analys av miljontals bilder för att gissa hur bilden egentligen skall se ut. När AI metoden är helt förfinad behöver inte sensorn ha många pixlar för att du skall få en perfekt bild på eifeltornet, AI:et vet redan hur en perfekt bild på Eiffeltornet ser ut från den positionen GPSen säger att mobilen befinner sig på.
Man behöver kanske inte ens vara i Paris fysiskt. Det är bara att gå i Google Streetview, välja perspektiv, brännvidd, bländare, tid, utsnitt, väder, årstid, samt tid på dagen, så får man sin perfekta bild.
 
Ja och det vet NI med stort NI, Falumas och Per? Ja vet inte heller vad de faktiskt gör om det kan vara någon tröst.

Sony kallar CIZ "Interpollering på steroider". Är det någon jäkla "act of God" som ske i mobilerna då??? Vad tror du och ni att de gör i mobilerna då?? Sony gör ju mobiler de med bara för att påpeka en liten detalj.
För s.k. "digital zoom" behöver man knappast AI. Förmodligen fungerar Sonys Clear Image Zoom på liknande sätt som Olympus "Digital Tele-converter". Istället för att bara beskära JPEG-filen och förstora den med interpolering så beskärs rådatat och sen konverteras det till JPEG. Då tappar man inte lika mycket information.

Eftersom det här fanns redan för tio år sen så tvivlar jag på att man då använde dagens AI-metoder.
 
Nikons Z och D6 samt deras instegs har alla möjlighet att både via Bluetooth och Wifi kommunicera med mobiler och laptops.
Min Z6 skickar alla bilder via Bluetooth till telefonen och när jag kommer hem på mitt Wifi skickar den bilderna till min dator.

Till telefonen skickas bara JPG- bilder. Till datorn skickas RAW-filer och filmer
Det som Sten-Åke efterlyste är "möjlighet till kommunikation även direkt mot enskilda eller grupper av telefoner", vilket mobiltelefoner kan göra alldeles utmärkt med hjälp av appar som Facebook och Instagram. Det kan ingen "vanlig" kamera göra än, så vitt jag vet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.