Annons

Kameradoktorn i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Re: tråkigt

lpfoto skrev:
Kära vänner! - - - PS. Vi flyttade till Regeringsgatan från Rådmansgatan för att spara hyra (120000/ om året 50KVM större nu) och komma närmare "Doktorn". :-( DS
De va en tjusi tid, när man köpte Tri-X och Agfa-papper till vrakpriser. Å alltid träffa man nån att utbyta lärdomar med... Förresten - vart tog 'LP' vägen..? Å Oja me, för den delen..?
._/h.

Njaeaeae - det var personen 'L.P.' som startade LP-FOTO på Rådmansgatan, som jag menade. Vill minnas, att han kom från Ojas Foto i Sergelcity..?
._/h.

Graal skrev:
Vi som sysslar med analogt får väl snart koka vår Tri-X själva? Ölet däremot, går tydligen att sälja fortfarande....

Säg inte så, jag står och drar ut analoga bilder hela dagarna, så ännu är det inte kört. Att göra en 60*90 digitalt går ju knappt. Så på stora grejor tror jag att analogt kommer leva kvar länge.

red-top skrev:
Njaeaeae - det var personen 'L.P.' som startade LP-FOTO på Rådmansgatan, som jag menade. Vill minnas, att han kom från Ojas Foto i Sergelcity..?
._/h.

Jag vill minnas att legenden som startade LP-foto hette Lasse Pergert, men vad han gör idag har jag däremot ingen aning om.

Håkan

Dark2 skrev:
Säg inte så, jag står och drar ut analoga bilder hela dagarna, så ännu är det inte kört. Att göra en 60*90 digitalt går ju knappt. Så på stora grejor tror jag att analogt kommer leva kvar länge.
Det här var det roligaste jag läst på länge. En av de stora styrkorna för digitala printar är att det är så enkelt att göra stora. Jag kan ta fram 44" breda printar, inom en snar framtid 64". Företag som Big Image printar 5 m breda bilder i ett svep. Längden begränsas av hur lång rullen är.

Stefan

Anders Östberg skrev:
Kanske Henrik menar bildkvalitet snarare än pappersstorlek. (?)
Ja, då får han ge sig ut i världen och titta på hur digitala printar ser ut idag. Att göra en 70 x 100 cm stor print digitalt riktigt bra är så mycket enklare digitalt än analogt. För att göra så stora printar riktigt bra i ett analogt mörkrum krävs det utrustning av toppklass och då blir det dyrt. Jag köpte ett förstoringsobjektiv för 10 år sedan för mellanformat avsedd för dessa förstoringsgrader och det kostade 25000 kr.

Stefan

Anders Östberg skrev:
Kanske Henrik menar bildkvalitet snarare än pappersstorlek. (?)

Även där...

Förstora ett 24x36 till en 60x90 och gör samma sak med en fil från 5D. I varje fall jag upplever den analoga bilden mindre detaljrik. Förmodligen pga kornet.

Jag säger inte att det ena utesluter det andra, bara det att man nog bör vara försiktig med kategoriska uttalanden.

Digitalt ger en renare bild, därmed inte sagt att den passar alla i smaken.

(hur vi nu hittade hit från kameradoktorns konkurs ;))

Jeppe skrev:

Förstora ett 24x36 till en 60x90 och gör samma sak med en fil från 5D. I varje fall jag upplever den analoga bilden mindre detaljrik. Förmodligen pga kornet.

Jag säger inte att det ena utesluter det andra, bara det att man nog bör vara försiktig med kategoriska uttalanden.

Digitalt ger en renare bild, därmed inte sagt att den passar alla i smaken.

(hur vi nu hittade hit från kameradoktorns konkurs ;))
Jag har gjort exakt det du säger, inte från en 5D utan från en EOS-1Ds, och när man visar respektive bild för en del »analogister« blir de rent ut sagt förbannade.

Leve Mångfalden
Stefan
som också tycker det var synd att Kameradoktorn försvann efter att ha varit kund där sedan början av sjuttiotalet

stefohl skrev:
Jag har gjort exakt det du säger, inte från en 5D utan från en EOS-1Ds, och när man visar respektive bild för en del »analogister« blir de rent ut sagt förbannade.

Förbannade för att det är bättre, eller förbannade över att det i deras ögon ser ut som sk*t?

Jag har hört båda argumenten :)

stefohl skrev:
Ja, då får han ge sig ut i världen och titta på hur digitala printar ser ut idag. Att göra en 70 x 100 cm stor print digitalt riktigt bra är så mycket enklare digitalt än analogt. För att göra så stora printar riktigt bra i ett analogt mörkrum krävs det utrustning av toppklass och då blir det dyrt. Jag köpte ett förstoringsobjektiv för 10 år sedan för mellanformat avsedd för dessa förstoringsgrader och det kostade 25000 kr.

Stefan

Jag såg ännu större digitala printar (kring 1½x2½m) i somras, visserligen fotade med småbildsfilm och kopierade traditionellt, men sedan scannade och utskrivna i större storlek. De såg riktigt bra ut faktiskt. Skönt korniga och råa i uttrycket.

Det var nog jag som drog iväg diskussionen hitåt när jag lite ironiskt skrev att man kanske snart får koka sin Tri-X själv...och sedan kommenterades det. Var ju inte meningen direkt för egentligen tror jag att filmen överlever länge än. Jag hyllar också Kameradoktorn,
Tri-X, D-76 och gammal beprövad mätsökarteknik. Som kuriosa: Man kan fortfarande köpa svartvit film, även i 120-format i två av lilla Växjös tre fotoaffärer.

Re: Re: Re: tråkigt

lpfoto skrev:

Sen att jag tycker att digital-kamerorna är lika upphetsande som en mobiltelefon efter en kvart är ingen hemlighet (bra att dokumentera med men som objekt betraktat helt ointressant för en prylgalning som mig).
Hmm, gäller det uttalandet systemkameror också? Jag har nog trott att det inte var så himla stor skillnad mellan SLR och DSLR, men det kanske beror på min bristande erfarenhet av de förra. Alla gamla SLRer kan ju inte vara som den mytomspunna F7an (eller är det F6 alla analogister drägglar efter? Jag är som en nytvättat pojkvasker inom analogområdet)? Jag fick känna på pappas gamla EOS300V och jag tyckte inte den var så mycket mer spännande än min 350D.

Även om jag är en teknikfreak så tycker jag faktiskt bilderna är mer upphetsande än verktygen som skapar dom. Ännu intressantare är processen/jakten att ta bilden. Det en behöver förstås inte utesluta det andra.

Emil-G skrev:
Hitta en Nikon F eller Leica M3 att klämma på istället, då märker du skillnaden...
Men Eriks kommentar verkade vara mer generell än så. Vad gäller EOS3 kontra 1D och 5D eller Pentax gamla jämfört med K10D?

Eller säljer LP-foto bara Nikon F och Leica M? Det är en seriös fråga, jag har aldrig varit där, och det skulle ju förklara Eriks kommentar.

Jeppe skrev:
Förbannade för att det är bättre, eller förbannade över att det i deras ögon ser ut som sk*t?

Jag har hört båda argumenten :)
De tror inte på att det är sant att skillnaden är så stor. De tror jag bluffar när jag säger att det ena kommer från en digital kamera och det andra från motsvarande analoga kameror.

Stefan

Tror skiljelinjen går mellan plast och plåt. Det är som med bilar, moderna vidunder med krockkuddar överallt samt ESP, ABS, GPS, ACC, osv gör det bekvämare och enklare att åka från punkt A till B men det är ju ingen upplevelse direkt. Man är helt frikopplad från tekniken, vilket väl är meningen.

Men vill man veta hur man tagit sig från A till B så är det bättre med en gammal Amazon än en V70 (och rent av roligare).

StefanN skrev:
Men Eriks kommentar verkade vara mer generell än så. Vad gäller EOS3 kontra 1D och 5D eller Pentax gamla jämfört med K10D?

Eller säljer LP-foto bara Nikon F och Leica M? Det är en seriös fråga, jag har aldrig varit där, och det skulle ju förklara Eriks kommentar.
Skillnaden mellan en Pentax LX och en K10D är nog nästan lika stor som mellan Nikon F och D40.

Men ja, hos LP-foto ligger tyngden på "riktiga" kameror i metall, inte plast. Erik har en välkänd svaghet för äldre kameror och de enda digitalkameror som står att finna i butiken sitter i kundernas mobiltelefoner =)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar