Annons

kamera väska i planet!

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Min fotoryggsäck väger en hel del och måste flyga i väg med den till Norge. Måste såklart har de som handbagage! Men hur mkt får man ha som handbagage? Min kameraväska väger lätt över 10 kilo kanske över 20 kilo! HJÄLP
 
Du får säkert väga in handbagaget vars vikt läggs till din totala bagagevikt. Överstiger den maxvikten får du betala en extra avgift.
Huruvida du får ta den som handbagage eller inte avgörs av storleken på väskan, inte vikten.
 
js1 skrev:

Huruvida du får ta den som handbagage eller inte avgörs av storleken på väskan, inte vikten.
Är du säker? Jag har nånstans i bakhuvudet att det inte får väga för mycket därför att bagagehyllorna och låsen till luckorna är konstruerade för en viss maxvikt. Man vill ju inte gärna att luckorna ska flyga upp i nån luftgrop och slänga ur sig en 20kilos kameraväska i skallen på nån passagerare. Att ha väskan löst på golvet vet jag däremot inte.
 
Fråga inte, bara ta den med. Men den får inte vara onödigt stor och du måste bära den med lätthet även om den är tung.
Har du någon som kan passa den vid invägningen så underlättar det.
Vi klarar oss så gott som alltid.

Är väldigt trött på flygbolagens grinighet mot passagerarna. Dom borde fundera på vem som betalar deras löner. Tror att dom då skulle bli förvånade.
 
Eftersom du ska flyga mellan Sverige-Norge så komemr du troligtvis flya med SAS, inte garanterat men skulle bli lite förvånad om du inte gjorde det.

Vid SAS inchekning så har dom en "ram" där dom knuffar ditt handbagage igenom. Kommer den igenom så är det grönt, ibland om dom är hyggliga så kan dom trycka o trixa lite om det är på gränsen, men går den inte igenom så får du inte ha med den.. som handbagage.

Vikt spelar också roll, men jag vet itne alls vad dom har för regel, men en väska med blytyngder som precis går igenom ramen tror jag inte du får ha med i alla fall.

Sedan finns ingen regel som säger att du INTE får ha med det du har på dig. Mn far reser varje år på semester långaväga i ungefär 1 månadstid med lite olika flygningar under tiden. Han har satt i system att redan från Landvetter stoppa massa saker i sina stora fickor, och runt halsen. Han packar tex inte ner kameran i väskan, utan hänger den runt halsen med största objektivet monterat, lägger lite gluggar i fickorna och annan bråte. Han ser troligtvis inte klok ut när han passerar men ingen har någonsin stoppat honom. Efter inchekningen så tar han fram sin väska och stoppar in sakerna i väskan. Detta har han gjort så långt jag kan minnas. Dom senaste 4 åren har han åkt till sydamerika och jag har kört honom till Landvetter... givetvis med kamera grejs runt halsen. Notera att han då flyger med SAS, Lufthansa, KLM och Varig. Ingen har stoppat honom.
 
Det finns viktbergänsningar för handbagage och det brukar ligga runt 6 kg. Risken för vägning är dock liten men om bagaget ser stort ut är det värre.

Det är väl inte enbart för att trilskas bolgen begränsar vikten. Bagagehyllan är bara dimmensionerad för ca 25 kg och viktbalansen i planet är rätt viktig.
 
Tänk va enkelt, Internet har svar på de flesta frågor
-------------------
4. Hur mycket handbagage kan jag ta med?

En (1) väska med maxvikt 8 kg (18 lb) och maxstorlek 55x40x20 cm (22x16x8 in). Summan av längd+bredd+höjd får inte överstiga 115 cm (45 in). Barn under två år utan eget säte har inte rätt till handbagage.
Passagerare i Business på långdistansflyg till andra kontinenter har rätt till två (2) handbagage med maxvikt 8 kg (18 lb) per styck. Detta gäller också på anslutningsflyg inom Skandinavien oavsett klass (under förutsättning att det finns utrymme ombord, i annat fall måste en av väskorna checkas in).
 
Öppnar man och visar att hela väskan är full med kamerautrustning så har vikten ingen betydelse, de har inte försäkring för att låta dig checka in det. Måtten bör dock vara inom ramen för ett handbagage. Man får dessutom ha handbabage + personlig väska, typ handväska i kabinen, iaf med SAS till USA.
 
Kan inte säga att jag pendlar men flyget men ett par resor varje år med flyg blir det och jag har aldrig råkat ut för varken extra avgift på för mycket bagage, trots att jag haft det eller att de har kollat vikt eller storlek på mitt handbagage.
 
Ryanair har aldrig krånglat för mig och då tror jag inte att någon annan gör det heller. Har ryggsäcken på ryggen och går fram till incheckningen som om den var av luft och då bryr sig ingen om den:)

Mvh

Martin
 
Har du rätt storlek på väskan så går den in under sätet om du inte hamnar vid mittgången där är det oftast ett stag under det yttersta sätet.
Min Tamrac 787 går in under sätet.
Lägga en väska som väger 20 kg på hatthyllan är kanske inte så bra om ngn skulle få den i skallen.
 
Om du klarar incheckningen på flygplatsen kan du flytta över grejorna till tax-free påsar (om det inte är för långa objektiv eller annat som sticker upp). Har aldrig sett någon med tax-free påse som har blivit stoppad att på ett plan...

-- Nicke
 
Både storlek och vikt räknas, helt klart. Men storleken är ofta det som gör att de reagerar först, eftersom hyllorna har en viss bestämd storlek..

Ofta så lägger man ju upp väskan på bandet själv och då vet ingen ngt om vikten.. tror inte att den vägs på handbagagebandet.

Olika bolag har olika policys.

Inrikes i Norge har stränga krav på just storlekarna..

Jag prioriterar när jag flyger. Det mindre viktia i huvudbagaget och det viktigaste i handbagaget.
Är verkligen allt lika viktigt Johan?


MVH Niclas,
 
johan_w skrev:
Min fotoryggsäck väger en hel del och måste flyga i väg med den till Norge. Måste såklart har de som handbagage! Men hur mkt får man ha som handbagage? Min kameraväska väger lätt över 10 kilo kanske över 20 kilo! HJÄLP

Begränsningarna för handbagage brukar vara antingen 5 eller 7 kg vissa flygbolag tillåter även 10 kg. Väger handbagaget mer än 5 kg ska det placeras vid fötterna. Om du inte vill att dina dyrbara gluggar riskerar att placeras med ditt bagage så kan du göra som jag gör och bara plocka med de objektiv som du absolut behöver för resan i ditt handbagage, se till att det inte överstiger maxgränsen för flygbolagets handbagage med allt för många kilo.
 
Jag brukar priotitera vad jag tar med och om det är mycket volym/kg så har jag bara det viktigaste som handbagage. Jag har svårt att tro att ngn inte kan prioritera sin packning. Men vi tänker ju alla olika.

Det är otroligt tråkigt (enligt mig) att vara nervös för en sådan sak när man skall ut och resa.. Det orkar jag inte.

Dessutom så är det många som sonika köper ett extra säte bredvid för att vara säker på att mängden kommer med.

MVH Niclas,
 
Kom just från Norge

Åkte via Kastrup och Oslo till Alta i nordNorge, Sterling och Norwegian. Hade kameraryggsäcken med, vägde 14 kilo. Ingen vägde handbagaget någonstans. Jag tog en del vikt från det incheckade bagaget till ryggsäcken, därav vikten.
Kameraryggsäcken ser ganska liten ut och går lätt in i stuvutrymmet.
Däremot kollade dom om det fanns explosiva varor i kameraväskan. Strök med en lapp som sedan analyserades i en apparat.

Passa er däremot för övervikten på det incheckade bagaget. Några kilo accepteras men inte mer. Kostar runt 50 Dkr på Kastrup och 40 Nok i Norge.
 
johan_w skrev:
Min fotoryggsäck väger en hel del och måste flyga i väg med den till Norge. Måste såklart har de som handbagage! Men hur mkt får man ha som handbagage? Min kameraväska väger lätt över 10 kilo kanske över 20 kilo! HJÄLP

Hej Johan,

Jag jobbar i branschen och sysslar med sånt här ganska ofta.

Flygbolagen har lite olika inbördes regler men de är ofta också beroende på destination, flygplanstyp och givetvis vem står vid incheckningen och vilket humör den personen är på.

Om du flyger med SAS:
SIZE: MAX 115 CM WEIGHT: MAX 8 KG
THE LIMIT FOR THE INDIVIDUAL DIMENSIONS - LENGTH/WIDTH/HEIGHT - ARE
55/40/23 CM RESPECTIVELY.
THE SUM OF THESE DIMENSIONS PER PIECE MAY NOT EXCEED 115 CM.

Flyger du med Flynordic:
Handbagage (max 55 x 40 x 23 cm) med maximum vikt på 8 kg i kabinen.

Flyger du med Norwegian Air Shuttle:
ONLY ONE PIECE OF CABIN BAGGAGE PER PERSON ALLOWED.
MAX WEIGHT: 8KG
MAX DIMENSION: 55X40X20CM (LENGTH/WIDTH/HEIGHT)

Dessa regler är ganska hårda just beroende på (som tidigare sagts) säkerheten i kabinen.
Att flygbolaget skulle tillåta dig att ta in kameran i kabinen för att de inte vågar försäkra den som incheckat baggage stämmer inte. Det finns alltid en klausul för "dyra" saker i baggaget som friar dem vid ev skador.

Den incheckade baggagevikten inom Norden är 20 kg (plus 8 kg handbaggage). Om du har mer än 20 kg brukar det generellt kosta ca 150-250 kr/kg.

Hoppas det var till lite hjälp.

mvh
Kostas
 
Senast jag reste var det med en 757-200 eller nåt sån och deras bagagehyllor stod det max 60 resp. max 80kg på beroende på hur många säten de sträckte sig över.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.