Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för semestern?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hotche94

Medlem
Tjena! Jag är helt ny inom detta och har absolut ingen koll på kameror.*
Vi ska resa till Thailand i sommar, och pappa är inte sugen på att fota med den gamla kameran.*
Har någon något bra förslag på vilket objektiv och vilken kamera man ska ha? Förklara gärna varför du tycker som du tycker, så att jag kan lära mig något.

Så billigt som möjligt, men ändå bra bild. 2-3000 kanske, vet faktiskt inte.

2-3000 kr?! det får du inte mycket för i systemkamera-väg. Räkna med 5-7000 till en hyfsad systemkamera med ett allround-objektiv.

En Nikon D3100 med ett 18-105 objektiv är att rekommendera. Bra familjekamera som är lätt att använda. Filmar i HD.

Så billigt som möjligt, men ändå bra bild. 2-3000 kanske, vet faktiskt inte.
Kompaktkamera med andra ord, någon systemkamera får du inte för den pengarna.

Systemkamera finns från 4000:- (Canon eos 1000d) men jag skulle kliva upp något steg om jag vore du. Alternativet är en riktigt bra kompakt.

T.ex. Canon Powershot S95 som många höjer till skyarna.

Kompaktkamera med andra ord, någon systemkamera får du inte för den pengarna.

Systemkamera finns från 4000:- (Canon eos 1000d) men jag skulle kliva upp något steg om jag vore du. Alternativet är en riktigt bra kompakt.

T.ex. Canon Powershot S95 som många höjer till skyarna.

Okej, tack :)
Vad är det man ska kolla efter när man ska köpa kamera som ska användas till det jag ska använda den till?

Bra ISO-hantering, mycket vidvinkel, hyfsat vädertålig, filmar i HD (om man nu vill filma).

Kompaktkameror i 3000-kronorsklassen ger dig det du vill ha, så är det oftast. Känn och kläm i butiker för att se vilken som passar bäst i menyerna och i handen.

Har du ingen erfarenhet av foto innan och ska åka snart så får du nog ut mer av en kompakt än en systemkamera.
Bra kompakter är Canon G11, G12, Canon s90, s95, eller Panasonic Lx5. Tror att någon av dessa kommer att fylla dina behov mer än väl.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto