Det där ser ut som en fantastisk resa!
Själv har jag inte ridit sedan jag var tonåring, men åker ofta på safari i södra Afrika och tror att jag ganska väl kan föreställa mig vad du kommer att få uppleva.
Om jag var i din situatiuon skulle jag nog välja att kompromissa med bildkvaliteten för att få en smidig och lätthanterlig kamera, som får plats i en jackficka/benficka eller en liten väska som man kan fästa i bältet. Dessutom: på safari vill man ofta ha möjlighet till långa brännvidder.
Sony RX100 VI är dyr (typ 14000) men lär ha mycket bra bildkvalitet och går ner i en ficka. Objektivet är motsvarande 24-200 mm.
Panasonic TZ200 har nästan lika bra bildkvalitet, längre brännvidd (24-360 mm), kostar ungefär hälften. Lite större, men går lätt ner i en jackficka. (Förra "årsmodellen" TZ100 har 27-270 mm, men kostar nu bara drygt 4000 kr.)
Panasonic TZ90 har mindre bildsensor än de andra modellerna, vilket gör att bildkvaliteten blir lite sämre, speciellt när det inte är så ljust. Å andra sidan får man en rejäl zoom, 24-720 mm, och ett lägre pris: den går att hitta för en bit under 4000 kr.
Själv skulle jag satsa på TZ200 eller TZ90, men tycker det är svårt att välja mellan dem – längre tele eller lite bättre bildkvalitet?
Och glöm inte kikare. Nikon 8x30 Monarch 7 är riktigt bra i sin prisklass och riktigt smidig. Kostar strax under 4000 – och den kommer du (till skillnad från kameran) att ha glädje av hela livet.