Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera för närbilder (till jobbet)

Produkter
(logga in för att koppla)

kermit4

Medlem
Tjena, behöver 2 nya kameror till jobbet för att kunna ta bilder på delarna vi får in för att sedan kunna skicka till kunden för att visa skadorna som blivit på delarna, det är då mycket närbilder på både blankt och matt material det ska knäppas på.

Någon som har nått bra förslag på kamera?

Jag skulle föreslå en kompaktkamera. Den har flera fördelar framför avancerad systemkamera med makroobjektiv. Billig, de flesta modeller har mycket bra närgräns, enkel att sköta, relativt stort skärpedjup. Ett problem blir belysning. En eller två paneler med ledlampor borde funka. Kan tänka mig att du inte vill ha blänk och att skuggor kan vara viktiga för att framhäva en skada.

Är det stora produkter eller små? /Frode

Det är väldigt beroende på vilka delar vi tar kort på. Delarna är ganska stora, den delen eller skadan är från en millimeter (intryckningar) upp till handflata stor nästan. Det är med ljuset är väldigt beroende på om det är ett blankt eller matt material. Men hur ordnar man det här med ledramper?

Jag har inte använt sådana själv men vad jag förstår så används de till filmning bl a. De ger ett fast sken i stället för blixt och då blir det ju enklare att se direkt hur ljuset blir och modellera. Anledningen att jag frågade angående storleken på objekten är att med små objekt kan det var bra med en ljuslåda men det blir ju svårare med stora objekt. Det kan vara bra att använda någon form av diffusor framför ljuskällan för att bli av med blänk med det kan vara ett enkelt vitt papper eller en mjölkvit plastskiva.

Kompaktkamera står jag fast vid och ett bra stativ förstås.

/Frode

Det är väldigt beroende på vilka delar vi tar kort på. Delarna är ganska stora, den delen eller skadan är från en millimeter (intryckningar) upp till handflata stor nästan. Det är med ljuset är väldigt beroende på om det är ett blankt eller matt material. Men hur ordnar man det här med ledramper?

Skulle föreslå en kompaktkamera med inbyggd wifi så du slipper överföringsstrulet.

Eller varför inte mobiltelefonen, gärna med dropbox. Då kan du maila direkt från telefonen, eller maila från datorn utan att behöva flytta minneskort elelr hålla på med kablar. Bilderna hamnar i dropbox omedelbart. Så gör min andra halva dagligen i liknande ärende.

Då det gäller överföringen så måste det vara minneskort eller kabel då våra säkerhet är ganska höga här på företaget ;)

Men gärna en kompaktkamera med en behändlig ljuskälla som helst kan sitta fast på kameran.

här är en bild på ungefär hur en bild skulle kunna vare tagen (bifogad)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    96.9 KB · Visningar: 88
ganska dålig bild jag valde som förslag. Här är kanske en bild som förklarar lite bättre på hur det kan vara. Storleken på rullarna här är ungefär 5mm breda. Det är riktigt svårt att få någon riktigt skärpa på bilderna, i detta fall hade jag vilja gått närmare och fått tydligare bild på en utav rullarna.

Bilagor

• IMG_0642.jpg
    IMG_0642.jpg
    49.7 KB · Visningar: 83
ganska dålig bild jag valde som förslag. Här är kanske en bild som förklarar lite bättre på hur det kan vara. Storleken på rullarna här är ungefär 5mm breda. Det är riktigt svårt att få någon riktigt skärpa på bilderna, i detta fall hade jag vilja gått närmare och fått tydligare bild på en utav rullarna.

Kompakter/mobilkameror är lämpliga eftersom de har stort skärpedjup och kort närgräns. Precis vad du behöver. Om du kan fixa lite bra ljus och stativ blir det bättre. Blända ner ordentligt för ytterligare skärpedjup.

Du skulle annars kunna köpa en enkel systemkamera med macro men det är tveksamt om det blir så mycket bättre. Börja med mer ljus och blända ner.

okej, så en helt vanlig kompaktkamera med stativ och en bra ljuskälla är vad som behövs för att få till bra närbilder till detta ändamål?

Ja. Se till att den har möjlighet att ställa in bländare och att närgränsen är nära nog. Prova i butiken!

Jag ser inte vad budget är här, men Fujifilm X20 har bra optik , bra närgräns, är robust byggd och enkel att göra manuella inställningar på kanske kunde vara något. Dessutom finns blixtsko om man behöver ansluta externa blixtar

Usch vad det retar mig ... att jag inte kan hitta vilken kamera det var som har inbyggd möjlighet till fokusstackning. Jag vet att den finns och den kunde underlätta när det gäller att få små saker att bli skarpa.

Det fokusstackning gör är att den tar flera bilder där den första har de närmaste detaljerna i fokus och sedan tar den flera bilder där den förskjuter sitt skärpeplan tills den detalj som är längst bort får fokus. Att införskaffa en kamera som kan hantera detta automatiskt utan Photoshop är nog den enklaste vägen att gå.

Men som sagt ... jag hittar inte vilken kameramodell det var. Kan någon hjälpa mig?

Usch vad det retar mig ... att jag inte kan hitta vilken kamera det var som har inbyggd möjlighet till fokusstackning. Jag vet att den finns och den kunde underlätta när det gäller att få små saker att bli skarpa.

Det fokusstackning gör är att den tar flera bilder där den första har de närmaste detaljerna i fokus och sedan tar den flera bilder där den förskjuter sitt skärpeplan tills den detalj som är längst bort får fokus. Att införskaffa en kamera som kan hantera detta automatiskt utan Photoshop är nog den enklaste vägen att gå.

Men som sagt ... jag hittar inte vilken kameramodell det var. Kan någon hjälpa mig?

Det låter ju bra men praktiskt? Tror nog liten bländare och liten sensor räcker långt.

Det låter ju bra men praktiskt? Tror nog liten bländare och liten sensor räcker långt.

Tillåt mig att ha en avvikande åsikt ;)

Makrofotografering är lite speciellt och det är ofta jag använder fokusstacking, dessa tre sockerbitar är stackade med 8 bilder. Titta även på John Hallmén eller Stanislav Snäll, som båda använder stackning, ibland med hundratals bilder.

Pust, hittade diskussionen om vilken kamera som hade inbyggd fokusstackning och det var Ricoh GXR med P10 modul. (Ricoh hemsida för GXR)

För TS användning tror jag fokusstacking är tämligen onödigt (och förmodligen också ganska bökigt att använda under de förutsättningarna). Jag håller med de som föreslagit en bra kompaktkamera.

det här med fokustackling är nog lite bökigt, då vissa saker kommer vara lite krångligare att komma åt att ta kort på, Som affe sa. Så kompakt är nog lite tåligare och inte lika kännslig.

Någon som har ett bra förslag på en kompaktkamera med ställbar bländare och bra närgräns, tänkte så kan jag kolla i butiken och jämföra lite mellan förslagen.

Budget skulle vell vara runt 3000kr/st

Va på Elgiganten idag och frågade bara random, men dom kunde inte mkt xP

Canon S110 får man nu för 2760:- på Cyberphoto (priset har gått ner då det precis visats en uppföljare - S120). Det är en bra kamera som borde fungera utmärkt för ert syfte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar