Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kalibreringsbekymmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
Hej!

Sitter här med en testutskrift från Crimson och är frustrerad.
Har en skärm från Samsung, en BX2431.
Har, inte helt utan bekymmer, försökt kalibrera med hjälp av Crimsons rekommendationer,
även tagit del av en artikel här på Fotosidan.

Det jag skriver ut på min egen Canon skrivare och det jag fick från Crimson är mkt mkt lika.
Men det skiljer sig rätt mkt från vad jag faktiskt ser på skärmen. Utskrifterna är betydligt mörkare och med t ex mer rött i.

När jag publicerar bilder online och kollar in bilderna på annan skärm så ser det helt ok ut.
Nybörjare inom området så blir jag snart gråhårig/tunnhårig på detta. Behöver jag köpa en annan skärm? Behöver jag köpa kalibreringsutrustning för att komma tillrätta med problemet?
Eller tänker jag bara helt fel?

Tips?

Hej!

Sitter här med en testutskrift från Crimson och är frustrerad.
Har en skärm från Samsung, en BX2431.
Har, inte helt utan bekymmer, försökt kalibrera med hjälp av Crimsons rekommendationer,
även tagit del av en artikel här på Fotosidan.

Det jag skriver ut på min egen Canon skrivare och det jag fick från Crimson är mkt mkt lika.
Men det skiljer sig rätt mkt från vad jag faktiskt ser på skärmen. Utskrifterna är betydligt mörkare och med t ex mer rött i.

När jag publicerar bilder online och kollar in bilderna på annan skärm så ser det helt ok ut.
Nybörjare inom området så blir jag snart gråhårig/tunnhårig på detta. Behöver jag köpa en annan skärm? Behöver jag köpa kalibreringsutrustning för att komma tillrätta med problemet?
Eller tänker jag bara helt fel?

Tips?

Hej !

Det finns inga speciella genvägar, det enda är en profilering och kalibrering med
någon lämplig grunka för detta, ex Hue, Colormunki osv.

"Ögonkalibrering" ex med Crinsons förslag gör det kanske bättre, men inte bra.

--------------------

Din skrivare och Crimsom verkar överens, bra.
vad du direkt kan göra är att placera en utskrift under
ett lämpligt betrakningsljus, typ skrivbordslampa halogen,
ha bra belysning vid skärmen och runt denna,
minska skärmens ljussstyrka så skärm och
utskrift ser lika ut, tänk även på att
en vit bakrund på skärmen bör se lika vit och ljus ut som ett
fotopapper i betraktningsljkuset.

I regel så är skärmar alldeles för ljusa, och används på
alldeles för skumma platser.

//MW

Hej !

Det finns inga speciella genvägar, det enda är en profilering och kalibrering med
någon lämplig grunka för detta, ex Hue, Colormunki osv.

"Ögonkalibrering" ex med Crinsons förslag gör det kanske bättre, men inte bra.

--------------------

Din skrivare och Crimsom verkar överens, bra.
vad du direkt kan göra är att placera en utskrift under
ett lämpligt betrakningsljus, typ skrivbordslampa halogen,
ha bra belysning vid skärmen och runt denna,
minska skärmens ljussstyrka så skärm och
utskrift ser lika ut, tänk även på att
en vit bakrund på skärmen bör se lika vit och ljus ut som ett
fotopapper i betraktningsljkuset.

I regel så är skärmar alldeles för ljusa, och används på
alldeles för skumma platser.

//MW

Stort tack för din input!!

hälsningar
Sara

En riktigt kallibrerad skärm upplevs nästan alltid på tok för mörk om man inte är van vid en riktigt kalibrerad skärm. Så har du ställt in skärmen lika ljus som skärmar "brukar" vara så blir utskrifterna mörka. Skärmar har ofta ett blåstick, så när du kompenserar för skärmens stick får din utskrift (som inte har sticket) ett rödstick.

Rödsticket kan mycket väl också komma från din lampa där hemma, prova att titta på bilder i dagsljus.

Vill man ha bra utskrifter, ska man antingen ha frukansvärt mycket tur när man pillar med inställningarna eller skaffa ett profileringsverktyg. Profileringsverktyget kommer ta hand om färgstick och hjälpa dig att ställa in en bra ljusstyrka på skärmen i relation till ditt omgivningsljus.

Din skärm är heller inte optimal för riktig färgåtergivning då den har en TN-panel, men du bör kunna få till det relativt bra.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar