Har valt borderless, har testat med en massa olika inställningar, även om jag använder marginaler så får jag inte med hela bilden, men marginalerna är som dom ska.
Nyss skulle jag skriva ut på ett 10X15 och den skrev bara ut 1/4 del av bilden, vänstra övre hörn, och la den längst ner till höger.
Ska ladda upp lite skärmdumpar på mina inställningar och även ett par bilder på resultaten, fixar det ikväll.
Du använder säkert en mall för A4 i inställningarna i LR.
Sedan försöker du skriva ut detta på ett papper som är 10X15 cm.
Skrivaren och LR tror då att du försöker skriva ut ett A4 på ett papper som är ungefär en 1/4 av ett A4. Alltså delar den upp bilden i 4 delar och skriver ut 1/4 av bilden på 4 papper.
Ni måste ställa in rätt mall under page settings. Sedan gå in i print settings och ställa in dessa att stämma med typ av papper.
Till sist så använd utksriftsaltrnativet Prinet för att kolla era inställningar innan ni skriver ut.
Det finns också alternativet autorotate under Image settings. Dens kall normalt alltid vara ikryssad.
Zoom to fill zoomar bilden att passa till utskriftsytan. Ofta bra att kryssa i. Helt fel ibland.
Kolla också dialog 2 i utskriftsmenyen. Se till att marginalerna är inställda rätt och vad som står i Cell size. Cell size skall vara rimligt med tanke på pappersformat och era marginaler.
Igen.
Skaffa kursen Photo to print and screen från LULA. Här finns det mesta man behöver veta tillgängligt på ett lättbegripligt sätt.
Att själv lära sig allt man bör veta för att få bra utskrifter tar mycket tid. Detta är ett svårt område.
Att nå den kunskapsnivån genom trial and error tar åratal.
Fråga en som började när denna typ av kurser inte fanns och det fanns lite bra information att hitta på nätet.