Advertisement
ANNONS
Annons

Kalibrering LR5 och Epson 3880, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har liknande problem. Allt ser ok ut i LR5 men vid utskrift vänds utskriften (men inte papperet) 90 grader eller så ser det ut som om bilden är centrerad över ett större papper så bara en del kommer med. Detta på en Mac och Canonskrivare...

Du måste ha rätt inställt liggande format eller Landskap och ladda papperen i skriivaren därefter.

Normalt har man ju papperen laddade för A4 med den korta (21 cm) ner. Då måste också skrvarrutinen vara inställd för porträtt.
LR känner av detta och vrider bilden så den blir stående.
 
Gör precis som hon visar i videon, jag får till det som jag vill i LR men sen ser det annorlunda ut när bilden kommer ur skrivaren.
Jag får samma resultat med dom andra programmen jag har testat oxå.

Har du rätt drivrutin installerad? Apple har en drivrutin som följer med operativsystemet, men som inte är så bra. Du ser om du har Apples drivrutin som du har ett annat utseende på drivrutinen. Ladda ner den rätta från Epson och installera om skrivaren i så fall.
 
Har valt borderless, har testat med en massa olika inställningar, även om jag använder marginaler så får jag inte med hela bilden, men marginalerna är som dom ska.
Nyss skulle jag skriva ut på ett 10X15 och den skrev bara ut 1/4 del av bilden, vänstra övre hörn, och la den längst ner till höger.
Ska ladda upp lite skärmdumpar på mina inställningar och även ett par bilder på resultaten, fixar det ikväll.

Du använder säkert en mall för A4 i inställningarna i LR.
Sedan försöker du skriva ut detta på ett papper som är 10X15 cm.
Skrivaren och LR tror då att du försöker skriva ut ett A4 på ett papper som är ungefär en 1/4 av ett A4. Alltså delar den upp bilden i 4 delar och skriver ut 1/4 av bilden på 4 papper.

Ni måste ställa in rätt mall under page settings. Sedan gå in i print settings och ställa in dessa att stämma med typ av papper.
Till sist så använd utksriftsaltrnativet Prinet för att kolla era inställningar innan ni skriver ut.

Det finns också alternativet autorotate under Image settings. Dens kall normalt alltid vara ikryssad.
Zoom to fill zoomar bilden att passa till utskriftsytan. Ofta bra att kryssa i. Helt fel ibland.

Kolla också dialog 2 i utskriftsmenyen. Se till att marginalerna är inställda rätt och vad som står i Cell size. Cell size skall vara rimligt med tanke på pappersformat och era marginaler.

Igen.
Skaffa kursen Photo to print and screen från LULA. Här finns det mesta man behöver veta tillgängligt på ett lättbegripligt sätt.

Att själv lära sig allt man bör veta för att få bra utskrifter tar mycket tid. Detta är ett svårt område.
Att nå den kunskapsnivån genom trial and error tar åratal.
Fråga en som började när denna typ av kurser inte fanns och det fanns lite bra information att hitta på nätet.
 
Har valt samma storlek på papperet som det jag har i skrivaren.
Har testat både med zoom to fill och utan.
Ska självklart plugga på mer för att lära mig detta, men tycker att det är trevligt med detta forum och ofta får man hjälp, har sett ett antal tutorials och ingen tar upp det här problemet och jag gör precis som dom visar, ändå funkar det inte.
Det måste vara någon "dold" inställning eller konflikt någonstans, det gäller bara att hitta den.
 
Även jag har samma problem... =(

Jag kör med LR4 & Canon 9000 MKII, man blir ju frustrerad minst sagt då det inte går att ändra i dialogrutan av någon anledning.

Hoppas att mysteriet får sin lösning med hjälp av denna tråd!! =)
 
Har nu testat med min MBP med Mountain Lion, samma resultat.
Har kontakt med Epsons support, dom verkar inte ha någon bra förklaring, men vi jobbar vidare på det.
Bifogar ett par bilder och en skärmdump, så får ni se exakt hur jag menar, man kan inte ens styra om man vill ha marginal eller inte, även om jag väljer papper "bordless" och ställer alla värden på noll och gör cellen lika stor som pappret så händer det ofta att bilden kommer ur skrivaren både med marginal och beskuren.
Om bilderna blir för små för att kunna göra en bedömning så får jag lägga upp dom på min sida stället.
Man ser tydligt hur bilden ser ut i LR och hur den ser ut när den lämnat skrivaren.
Martin
 

Bilagor

  • bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    16 KB · Visningar: 171
  • Skärmdump.jpg
    Skärmdump.jpg
    9.7 KB · Visningar: 175
  • Skärmdump-3.jpg
    Skärmdump-3.jpg
    11.9 KB · Visningar: 174
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.