Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrerat - vad ser bäst ut

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Har kalibrerat skärmen efter att mina foton från Crimson såg spygröna ut. Vilken bild tycker ni ser riktigast ut? Vill gärna ha externa referenser.

http://members.chello.se/jpm/screen.jpg
http://members.chello.se/jpm/wb-measured.jpg
 
Jag tycker att den första ser bäst (inte lika gul i färgen) ut men jag har ju andra sidan inte kallibrerat min skärm.
 
Spygrön ton

Det sista var det som gav spygrön ton i papperskopian från Crimson, kanske är det de som gjort fel trots allt? Någon annan som tycker det sista ser bäst ut?
 
sista ser bäst ut hos mig med efter att jag kalibrerat skärmen. Är verkligen besviken på Crimson, de fick ju bäst i test och allt... tips på bättre lab?
 
Jag tycker inte något av dem är bra. Den första har ett tydligt magentastick och på den andra går det i gult/grönt istället.
Tvingades jag välja skulle jag välja den sista.
Med -5 på hue i PS så ser den rätt bra ut.

Då ska tilläggas att min skärm är kalibrerad med adobe gamma och inte nån hårdvarukalibrering.
De bilder jag beställt från Crimson har åxå sett bra ut. Fast jag inte inte beställt så många ännu dock.
 
dumbo skrev:
den andra går det i gult/grönt istället.
Tvingades jag välja skulle jag välja den sista.
Med -5 på hue i PS så ser den rätt bra ut.

Intressant! Det skulle ju stämma bättre med Crimsons inställning, dvs mindre gult/grönt. Kör jag istället skärmens medföljande profil ser min sista bild för grön ut = Crimson. Frågan är vad som är rätt?
 
Ingen av bilderna är neutrala, den första har ett magenta stick och den andra ett grönstick men jag upplever den första som behagligare närmare.

(Jag är bara Adobe gamma kalibrerad)
 
Min bilder från crimson har som sagt sett bra ut. Jag har tom gjort en svartvit bild där, utan att få något färgstick (ja, den ser svartvit ut på min skärm åxå :), så vad jag ser verkar stämma ganska bra med det crimson levererar. Sedan kan de ju, som alla andra, göra fel/misslyckas nån gång åxå, antar jag...

Har du photoshop så ta en stund att kalibrera skärmen med adobe gamma. Inte lika bra som en hårdvarukalibrator, såklart, men gör man det rätt kommer man ganska nära verkligheten.
 
Min skärm är hårdvarukalibrerad.

- Första bilden har magentastick
- Andra bilden ett svagt grönstick

Men rent generellt ser den andra bättre ut.
 
Skulle också använt den sista om jag nödvändigtvis skulle använda någon av dom.
Den är visserligen lite grön till tonen men verkligen inte såpass smycket att resultatet på papper skulle bli skit.
Förmodligen något fel från Crimson, iaf om det blev oanvändbart spygrönt...
 
dumbo skrev:

Har du photoshop så ta en stund att kalibrera skärmen med adobe gamma. Inte lika bra som en hårdvarukalibrator, såklart, men gör man det rätt kommer man ganska nära verkligheten.

Jag har PS CS2 och har kört adobe gamma, men utifrån David Sandins svar så verkar min hårdvaruprofil som medföljde skärmen stämma bättre, kör jag den får jag också:
- Första bilden har magentastick
- Andra bilden ett svagt grönstick

Justerar jag efter det ser bilderna på skärmen mer ut som de Crimsons levererade.

Tack för svaren!
 
Optimal?

Jag kommer fram till att denna är bättre än de andra två, håller ni med?

http://members.chello.se/jpm/sista.jpg
 
Den sista hade en grönaktig ton på min bärbara dator som har 6000 Kelvin inställt. Den första såg naturligare ut.

Din "sista" bild var väldigt lik den första bilden.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Optimal?

dumbo skrev:
Den drar fortfarande lite åt magenta, men den ser nog bäst ut hittils ja.
skumt, jag har rawkonverterat i Adobe camera raw med temp = 5200 (daylight) och tint +10 till sRGB. Vitbalansen är ju verkligen standard med de inställningarna...
 
Det KAN ju vara så att min skärm inte stämmer helt 100%, som sagt, eller så är det så att tröjan/linnet/löksoppan av någon anledning drar lite åt magenta i solljus, för det är där det är mest påtagligt.
 
Jag vet inte om du är intresserad av synpunkter från en användare med en ickekalibrerad skärm (TFT, profil nerladdad från tillverkarens hemsida), men för mig ser 1a och 3e bilderna att ha oanvändbart magenta stick. Den 2a bilden är nästan vit men efter man glott på 1a känns den för grön men efter ett tag vänjer hjärnan sig och tolkar den vit.
 
Vilket ljus man betraktar bilderna i och vilket ljus man har i rummet när man jobbar med bilderna i datorn spelar ju åxå en hel del roll förstås...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.