Annons

Kalibrerat - vad ser bäst ut

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Optimal?

scrappy skrev:
Jag kommer fram till att denna är bättre än de andra två, håller ni med?

http://members.chello.se/jpm/sista.jpg

Håller med, den här sista är bättre. Där ser det vita ut som det borde i normalt ljus utomhus. Exakt hur det skall se ut kan ju bara du bedöma som verkligen var där. 100%:ig vitbalansering vill man i regel inte ha, oftast vill man ju att det skall synas i bildens ljus om man t ex. fotat inomhus i glödljus eller utomhus i solsken, kvälls och mitt-på-dagen sol vill man ju också kunna skilja på i bild, oftast i alla fall.

Den första hade en dragning åt rött/magenta. Den andra var klart grönaktig.

Jag ställer in min CRT skärm visuellt efter testbilder, svart o vitpunkt med skärmens kontroller och jag ställer gamma separat för röd, grön och blå (inte bara grå**) i konfig.filen till min grafikserver (X11). Jag har inga felaktiga profiler som knasar till det och påverkar vad jag ser åt endera hållet, varken min grafikserver eller mina program hanterar icc-profiler, sådana fel kan jag därmed utesluta.

** Min skärm har färgstick som blir värre med tiden och jag börjar även få problem med svartpunkten, numer kan jag nätt o jämt skilja på #030303 och helsvart (rutmönstrad testbild). Tidigare var "färgbalansen" rätt, då behövde jag bara ställa efter grått. - Börjar bli dags att byta skärm, de slits..
 
Tack, Magnus. Jag "vill" gärna att den sista skall vara den bästa, man ser väl gärna det man vill ;-) hursomhelst så verkar den sistaprofilen förklara varför mina bilder från Crimson ser ut som de gör. Ska prova att skicka in nya.
 
Du kan inte få en referensbild av fotolabbet i fråga. Sedan laddar du hem originalfilen, och jämför din skärm och referensbilden.

Jag vet att Pro Labbet har den servicen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.