ANNONS
Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Lina,

Vad har du för kamera? Har du en "vanlig" blixtsko kan du använda en från Hama (nummer 6951). Jag köpte min från Cyberphoto (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6951). Många Expertbutiker har tillbehör från Hama, och kan beställa in, men det är ju inte säkert att just din butik har en sådan i lager.

Har de inte skulle jag slå en signal till Cyberphoto. Jag ringde innan lunch och fick den med posten nästa dag.

Jag har en Nikon D70, skulle en sådan här funka på D200?

En fråga till, jag har ju 2 blixthuvud. Kör jag in sladdarna från 2 olika sidor eller triggar jag den ena blixten att slå när den andra slår?

Du kopplar en av blixtarna till din kamera. Den andra blixten sätter du i "slavläge" så att den triggas via fotocell (knappen med ett "öga" på baksidan).

Om du vill verifiera att slavblixten verkligen triggas kan du slå på ljudsignalen på slavblixten och sedan trycka på testknappen på "masterblixten". Om det piper så funkar det!

Linis skrev:
Jag har en Nikon D70, skulle en sådan här funka på D200?
Ja, jag köpte min till just en D70. Till D200 behöver du ingen adapter, det huset har en PC-kontakt som sitter högst upp på vänster sida av kamerahuset.

Du KAN kanske använda den inbyggda blixten på din D70 genom att ställa den i manuellt läge och slå på fotocellen på båda dina studioblixtar. Jag har vid något tillfälle misslyckats då D70ns blixt är lite svag, så tydligen uppfattade inte studioblixtarnas slavceller blixten från D70n. Men prova. Huvudsaken är att du sätter D70ns blixt i manuellt läge (ställ den på högsta effekt). Se sidan 150 i manualen.

Raster används för att begränsa vinkeln som ljuset sprids över och få det mer "parallellt". Fördelen är att du då får mer distinkta skuggor och mindre ströljus som går åt sidorna. Den stjäl lite ljus, ju tajtare/tätare raster desto mer.

Man kan använda raster när man belyser bakgrunder för att inte ströljus ska komma på motivet, men samma effekt går att få genom att man avskärmar blixten från motivet med en skärm ("black flags" eller "flags" på engelska). En sådan skärm kan vara en svartmålad pappskiva som man fäster i någon form av enkelt stativ och ställer mellan blixt och motiv.

Ska du bara skjuta blixten rätt på bakgrunden och det inte är några problem med ströljus i övrigt så ser jag ingen vinst med ett raster. Eftersom du inte har något mellan blixten och bakgrunden som skulle ge skuggor går den effekten förlorad.

(Samma typ av ljusmodifierare finns till softboxar, men kallas då ofta "egg crates" eller "fabric grid" och är hutlöst dyra när det gäller sådana som ger mer begränsade utlysningsvinklar.)

Fotocentralen

Lina: Har du kollat med Fotocentralen på Fredsgatan?

Fuji Foto Center Fotocentralen - Fredsgatan 11 172 33 Sundbyberg stockholm - 08-284695

Maxieboy skrev:
Om du vill ha nåt som du kan lita på timme efter timme så köp en blixt med fläktkylning! Det är ju inte så skoj när elektroniken smälter ihop mitt i en fotosession.

Hmm, och jag som kan ha mina Bowens Esprit Gemini (UTAN FLAKTKYLNING) igang 8 timmar med 2/3 (170W) av full effekt pa installningsljuset. dsessutom med blixten inne i en 1.5 meters Octobox. Kan plata hela dagen pa det sattet och har aldrig varit med om att overhettningsskyddet trader in.
Uppenbarligen gar det att bygga blixt utan surrande flaktar som bar suger in damm i blixten.

Jag fattar inte problemet? Handlar man blixtar efter vilken förmåga de har att klara temperaturen under skalet nuförtiden? Hur svårt kan det vara...? Blixtarna är väl konstruerade med en baktanke om vad de klarar och hur de används.

Köp blixtar efter ditt behov. Är du yrkesfotograf och låter blixtarna stå på flera timmar om dagen - köp profoto. Om du är en glad vardagsrumsfotograf- köp vilken konsumentblixt som helst, som passar dig och ditt behov bäst. Det säger väl nästan sig självt vilken klass blixtarna är avsedda för?

Jag tror vidare inte D-lite skulle vara speciellt sämre än vilken öststatsblixt som helst. Med eller utan fläkt.

Mvh /Peter

edit: ...på tal om temperaturer & fläkt-resonemanget....

Re: Fotocentralen

PerFogelberg skrev:
Lina: Har du kollat med Fotocentralen på Fredsgatan?

Fuji Foto Center Fotocentralen - Fredsgatan 11 172 33 Sundbyberg stockholm - 08-284695

Just det, dom jäklarna finns också. Att jag inte tänkte på det, aja. Nu har jag iaf beställt från cyberphoto.
Frakt 20:- jämfört med scandinavianphotos 55:-

Re: Re: Fotocentralen

Linis skrev:
Just det, dom jäklarna finns också. Att jag inte tänkte på det, aja. Nu har jag iaf beställt från cyberphoto.
Frakt 20:- jämfört med scandinavianphotos 55:-
Det är den enda välsorterade fotoaffären i Sundbyberg. Massor av begagnat har de också.

Re: Re: Re: Fotocentralen

PerFogelberg skrev:
Det är den enda välsorterade fotoaffären i Sundbyberg. Massor av begagnat har de också.

Jo jag vet, bodde nästintill brevid fotoaffären innan.
Finns det någon trevlig manual eller nått på nätet om hur man ställer in ljuset, massa knappar på baksidan men ingen manual.

I väntan på kontakstycket kan du använda den inbyggda blixten för att tända studioblixtarna. Man gör det genom att ställa ner den inbyggda blixten på lägsta effekt och manuellt läge.

Re: Re: Re: Fotocentralen

PerFogelberg skrev:

Men de hade åtminstonde tidigare dessvärre en lika hysterisk prissättning som kameradoktorn..
Men Roland är trevlig och mycket begagnat finns det också.

Ok, dags för lite "idot" frågor:

Det finns något på blixtarna som heter Modelling light vad innebär detta? Jag kan välja 4 olika alternativ:
Proportionerligt till blixt styrkan
Minsta möjliga effekt
Största möjliga effekt
Avstängd.

Det står också en massa om f stop intervaller vad menas egentligen med detta?
Men på baksidan på blixten blinkar det tex "5.0".

Lite förvirrad...

Modelljus är glödlampan som lyser.
proportionerlig isntällning innebär att glödlampan lyser starkare om du höjer effekten på blixten.

max effekt är ganska självklart precis som helt av och lägsta möjliga effekt..

modelljuset visar hur ljuset faller

de siffror som du ser är effektinställningen på blixten. det är bara värden på en skala.

peter_wahlström skrev:
Fick du verkligen ingen manual med till blixtarna?

//Peter
Bra fråga Peter =)

I paketen ingår:
2 st Elinchrom D-Lite 2 (EL-20481)
2 st Nätkablar (EL-11055)
2 st Synkkablar (EL-11088)
2 st Skyddskåpor (EL-26124)
1 st Softbox 65 x 65 cm (EL-26129)
1 st Softbox 53 x 53 cm (EL-26126)
1 st Väska för blixtaggregaten (EL-33198)
1 st DVD-film, "Better Pictures" (EL-72404)
1 st Stativväska för två stativ (EL-33220)
2 st Stativ (EL-30101)
1 st Manual (Engelsk) (EL-73325)
2 st Inställningslampor (EL-23002)

mvh
Johan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar