Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Manualen som följer med är c:a 2mm tjock.. = den förklarar knapphändigt...

Bättre är att kika på DVD:n som följer med isåfall.. även om den inte är specifik för d-lite...
 
pergardebrink skrev:
Manualen som följer med är c:a 2mm tjock.. = den förklarar knapphändigt...

'

Det borde ju dock stå vad knapparna är till och vad som händer om man trycker på dom?

Det behövs inte mer än 2mm manual och två textstycken med bild till att förklara handhavandet av en D-lite.

mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
'

Det borde ju dock stå vad knapparna är till och vad som händer om man trycker på dom?

Det behövs inte mer än 2mm manual och två textstycken med bild till att förklara handhavandet av en D-lite.

mvh /Peter

Jag glömde säga att den är på typ 5 språk också.. ;).. Men jo, den förklarar vad knapparna gör, men inte så mycket mer... Dock finns det ju som sagt inte så mycket att ställa in på en blixt heller...
 
Johan Okker skrev:
Modelljus är glödlampan som lyser.
proportionerlig isntällning innebär att glödlampan lyser starkare om du höjer effekten på blixten.

max effekt är ganska självklart precis som helt av och lägsta möjliga effekt..

modelljuset visar hur ljuset faller

de siffror som du ser är effektinställningen på blixten. det är bara värden på en skala.

Ok så modelljuset är egentligen inget man behöver ha på, alltså det påverkar ej bilden. Utan det är bara ljuset som säger hur starktblixten kommer slå? Dvs om man har det inställt på proportionerligt?

Maualen förklara vad knapparna gör, men har man knappt fotat med lampor innan så säger inte dessa orden mig något.

Vad är f-stop?
 
Linis skrev:
Ok så modelljuset är egentligen inget man behöver ha på, alltså det påverkar ej bilden. Utan det är bara ljuset som säger hur starktblixten kommer slå? Dvs om man har det inställt på proportionerligt?
Nja, man använder det inte direkt för att säga hur starkt blixten kommer att slå, snarare hur den kommer att slå. Man använder det bland annat för att se hur skuggor kommer att falla och om reflektioner kan störa.

Att man vill kunna ställa det proportionerligt är främst när man kör flera ljuskällor, då kan man till exempel få flera skuggor och vill se hur de är i förhållande till varandra eller liknande.
 
maxzomborszki skrev:
Nja, man använder det inte direkt för att säga hur starkt blixten kommer att slå, snarare hur den kommer att slå. Man använder det bland annat för att se hur skuggor kommer att falla och om reflektioner kan störa.

Att man vill kunna ställa det proportionerligt är främst när man kör flera ljuskällor, då kan man till exempel få flera skuggor och vill se hur de är i förhållande till varandra eller liknande.

Så åter igen, de påverkar egentligen inte ljuset i bilden?
Utan är till för att man själv ska se hur ljuset landar med skuggor osv?
Jag menar, skulle denna lampa gå sönder under en tagning så kan man köra utan utan att bildern för den skull blir sämre?
 
Har inte ni rabatt hos Kaffebrus?
Synd, men det har inte jag hellre.
Jag tillförskaffar mig rabatten genom att handla på Tradera.

Jag har inte påstått att D-Lite smälter ihop efter en halvtimme utan bara konstaterat att det är taskigt OM dem gör det, då det inte finns någon fläktkylning. Nu är kanske inte 100watt så mycket värme men å andra sidan är det inte så mycket ljus hellre. Det som kan ställa till problem är ju att användaren ville montera softboxar på blixtarna och då blir det extra varmt. Med paraplyer är det nog??? inga problem att köra dem kontinuerligt. Testa så får vi väl se. Dom är ju ändå så BILLIGA...
 
Linis skrev:
Så åter igen, de påverkar egentligen inte ljuset i bilden?
Helt rätt, de ska inte ha någon effekt på bilden. (Jag vet inte om de faktiskt stängs av när blixten går av, dvs att strömmen bryts till dem, eller om man förlitar sig till att blixten är så otroligt mycket starkare. Om det nu skulle vara så att strömmen bryts så hinner de inte slockna helt eftersom denna typ av resistiva lampor är ganska långsamma, men i vilket fall som helst så är de då jättesvaga. Någon annan som vet?)

Utan är till för att man själv ska se hur ljuset landar med skuggor osv?
Korrekt, jag tycker det är praktiskt om någon modell har glasögon, då ser man om det blir blänk i glasen och om det är så allvarligt att det stör bilden.

Jag menar, skulle denna lampa gå sönder under en tagning så kan man köra utan utan att bildern för den skull blir sämre?
Absolut. Det kanske till och med är så att man har modelljuset på när man riggar en uppställning. Därefter kan man slå av det för att minska värmealstringen och livslängden på lampan.
 
Woho, fattat!

Ang f-stop, vad är det då? Intervaller och skit? Är det något jag behöver kunna, eller räcker det att jag bara klickar upp eller klickar ner talet beroende på om det blir för starkt eller inte? Finns det någon standard siffra? Tex: 3.0 ?

Bilderna jag fotade igår var med:
Elinchrom Klaffskärm 26 cm
Elinchrom Reflektor 26 cm/45 Grader
Elinchrom Raster 26 cm/ 20 Grader

Kollade vad det kostade och det var lite väl dyrt just nu.

Skulle ett
Elinchrom Reflektor Standard 21cm/50 Grader ihop med ett
elinchrom Raster 21 cm/ 20 Grader kunna vara något liknande?
 
Lina,

att förstå bländarsteg är lika elementärt i fotografi som slutartider.

I studion är bländaren precis som blixten ett redskap för att styra ljusheten. När du fotograferar med konstljus är i regel slutartiden ganska irrelevant givet att du inte blandar konst och natruligt ljus.

När det kommer till blixtar så anges det tex att de har 5 bländarstegs styrkereglering. Det betyder i praktiken att blixten kan ställas allt mellan 1/1 och 1/16 effekt eller på en 200 Ws blixt blir det att starkaste effekt är 200Ws och svagaste är 12,5 Ws

Det är nu det är viktigt att förstå bländarstegen och ha ett litet hum om zonsystemet eftersom det hjälper dig att detaljstyra ljusheten i bilden. Ljusmätaren talar bara 18% grått.


mvh
Johan
 
Senast ändrad:
Maxieboy skrev:
Har inte ni rabatt hos Kaffebrus?
Synd, men det har inte jag hellre.
Jag tillförskaffar mig rabatten genom att handla på Tradera.

Jag har inte påstått att D-Lite smälter ihop efter en halvtimme utan bara konstaterat att det är taskigt OM dem gör det, då det inte finns någon fläktkylning. Nu är kanske inte 100watt så mycket värme men å andra sidan är det inte så mycket ljus hellre. Det som kan ställa till problem är ju att användaren ville montera softboxar på blixtarna och då blir det extra varmt. Med paraplyer är det nog??? inga problem att köra dem kontinuerligt. Testa så får vi väl se. Dom är ju ändå så BILLIGA...

Öhh....

Nu har jag varken arbetat speciellt mycket med varken kaffebrus blixtar eller elinchrom, men jag har ju klart större förtroende för Elinchrom. Det har ju varit med ett tag och vet nog konsekvenserna av att inte montera en fläkt i aggregaten. Troligtvis har de tänkt innan de konstruerade D-lite...

mvh /Peter
 
Bländarsteg är inga problem, men jag förstod inte hur dom menade ikoppling till blixten.

Nu är jag arrg!! Skulle starta blixte så fungerar inte modelleringsljuset på den ena. Provade att byta lampa men det visade sig inte vara den.
Ringde scandinavianphoto och dom säger att jag ska prova byta säkring... öhhh.
Och om det inte funkar får jag ta med mig allt på tunnelbanan in igen och lämna in för reperation!!
Helt sjukt! Att man inte får nya saker medesamma, köpte ju grejerna idag för bövelen.
Det är som att lämna in en trasig tröja och så säger dom, åh vi ska lämna in den på reperation.
Skit med!
Tips, någon?
 
Linis skrev:
Bländarsteg är inga problem, men jag förstod inte hur dom menade ikoppling till blixten.

Nu är jag arrg!! Skulle starta blixte så fungerar inte modelleringsljuset på den ena. Provade att byta lampa men det visade sig inte vara den.
Ringde scandinavianphoto och dom säger att jag ska prova byta säkring... öhhh.
Och om det inte funkar får jag ta med mig allt på tunnelbanan in igen och lämna in för reperation!!
Helt sjukt! Att man inte får nya saker medesamma, köpte ju grejerna idag för bövelen.
Det är som att lämna in en trasig tröja och så säger dom, åh vi ska lämna in den på reperation.
Skit med!
Tips, någon?

Det är tråkigt när det blir så... Egentligen skulle man prova sakerna i butik, men det är ju inget man förväntar sig. Kolla säkringen som dom sa... Annars är det nog så att du får byta ut den. Har dom den på lager så ska du ha en ny direkt i handen + rabatt på nåt annat kul som plåster på såren.

Jag antar att du har slått på lampan?! ;o)

mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Det är tråkigt när det blir så... Egentligen skulle man prova sakerna i butik, men det är ju inget man förväntar sig. Kolla säkringen som dom sa... Annars är det nog så att du får byta ut den. Har dom den på lager så ska du ha en ny direkt i handen + rabatt på nåt annat kul som plåster på såren.

Jag antar att du har slått på lampan?! ;o)

mvh /Peter

Åka med tunnelbana med hela kittet är inte speciellt skoj.
Ang få en ny var inte aktuellt, utan den lämnas in på lagning. En tveksam säljare sa att jag kanske kunde få nytt om dom hade inne, vilket dom inte hade.
Hur kollar man säkringen?
Vågar inte mecka för mycket.
 
Linis skrev:
Bländarsteg är inga problem, men jag förstod inte hur dom menade ikoppling till blixten.

Nu är jag arrg!! Skulle starta blixte så fungerar inte modelleringsljuset på den ena. Provade att byta lampa men det visade sig inte vara den.
Ringde scandinavianphoto och dom säger att jag ska prova byta säkring... öhhh.
Och om det inte funkar får jag ta med mig allt på tunnelbanan in igen och lämna in för reperation!!
Helt sjukt! Att man inte får nya saker medesamma, köpte ju grejerna idag för bövelen.
Det är som att lämna in en trasig tröja och så säger dom, åh vi ska lämna in den på reperation.
Skit med!
Tips, någon?

En god vän köpte ett D-lite 4 set och modellljuset slutade fungera på den ena omedelbart. Det visade sig att Elin hade ett produktionsfel på D-lite. Han fick glatt lämna in på "modifiering". Kanske har något med det att göra....har du skruvat in lampan ordentligt?
 
MWPhoto skrev:
En god vän köpte ett D-lite 4 set och modellljuset slutade fungera på den ena omedelbart. Det visade sig att Elin hade ett produktionsfel på D-lite. Han fick glatt lämna in på "modifiering". Kanske har något med det att göra....har du skruvat in lampan ordentligt?

Ena blixte + 1st lampa fungerar utmärkt. Men skruvar jag på den på den andra blixten får jag inget ljus överhuvudtaget. Alltså kan det inte vara fel på lampan.
Lämna in på modifering, skit med. Vill ju börja fota direkt, inte vänta för att man har köpt en ny sak som först måste lagas....
 
Maxieboy skrev:
Har inte ni rabatt hos Kaffebrus?
Synd, men det har inte jag hellre.
Jag tillförskaffar mig rabatten genom att handla på Tradera.

Jag har inte påstått att D-Lite smälter ihop efter en halvtimme utan bara konstaterat att det är taskigt OM dem gör det, då det inte finns någon fläktkylning. Nu är kanske inte 100watt så mycket värme men å andra sidan är det inte så mycket ljus hellre. Det som kan ställa till problem är ju att användaren ville montera softboxar på blixtarna och då blir det extra varmt. Med paraplyer är det nog??? inga problem att köra dem kontinuerligt. Testa så får vi väl se. Dom är ju ändå så BILLIGA...

Jaa du Max, jag vet inte vad jag ska tro om dig nu. Är det möjligen så att det har varit en smältningsolycka i skallen på dig eller vad? Fattar inte syftet med att skriva sånt skit om du inte ens vill stå för det när du blir frontad... I det här fallet blev medlemmen Karin oroad av dina rader och det finner jag väldigt omoget, onödigt samt framförallt okamratligt. Sluta uttala dig när du så uppenbart bara vill ställa till bråk. De som vill köra Elinchrom gör det och de som fördrar andra fabrikat gör det. De som kan "sitt" märke svarar på frågor om det osv. Lägg dig inte i så mycket! Verkar som du har nån sorts mundiarre fast vid tangentbordet då...

// Anders
 
Lina,

Aifo som är generalagent för Elinchrom har 18 set i lager. Scandinavian Photo kan få en en ny blixt på dagen om de orkar idka lite kundvård.

Annars kan du ju testa att slå Aifo en pling istället
http://www.aifo.se Anders och Sören är både trevliga, hjälpsamma och serviceinriktade.

Ang säkringar...
Dessa byter du själv på Elinchromaggregaten. Inget mekande alls bara du vet hur du ska göra.

mvh
Johan
 
Vilken otur Lina!

Säkringarna sitter lätt åtkomliga och reserv antar jag att du fick med.
Hoppas allting löser sig till det bästa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.