Advertisement

Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vågar inte berätta det :)

www.yfo.se tar mellan 738:- och 3125:- för en rulle för den som anser att det är för billigt med papper från Lastolite.
Annars kan ni kolla på jyskbäddlager nästa gång ni är där. Vit Velour, 1500mm x 5000mm för 99:-
 
Senast ändrad:
Linis skrev:
Så åter igen, de påverkar egentligen inte ljuset i bilden?

Inställningsljuset påverkar inte exponeringen.
Kör du på långa tider (1/30)och stora bländare typ 4 eller större kan det dock ha en mycket liten inverkan. Det visade vi ju i tidags ;-)
 
Bakgrund av papper respektive tyg har lite olika karaktär och båda har sina användningsområden.

Man betalar ofta för bredden, både om det gäller tyg och papper. 150cm är inte särskilt brett egentligen, inte om man ska ha helfigur och man vill ha bakgrunden en bit bort. Ibland när jag plåtar är pappersrullens 270cm på gränsen till för smalt. Tyvärr är det så att bredare papper/tyger inte är något som finns att köpa överallt, och specialprodukter har alltid en annan prissättning.

När det gäller tyger är ju också kvaliteten avgörande. Ibland vill man ha tunna tyger, ibland tjockare som inte lyser igenom. Återigen har båda sina användingsområden, men de är inte alltid utbytbara. Jag gissar att de billigare tygbakgrunderna man köper ofta är ganska tunna.

Min första bakgrund var fleecetyg jag köpte, men jag fick komplettera då det inte var brett nog. Fleece är lätt och får inte veck på sig på samma sätt som bomull. Det är också ganska tätt.

Pappersbakgrunder är oerhört praktiska att använda ibland, men kräver lite skötsel om man inte ska förbruka dem på löpande band.
 
Kom på det sen, men blev lite förvirrad när man kom hem med alla saker och skulle trycka på alla knappar :)
Fråga, om man vill köra kortare skärpedjup, är det då bara att ställa ner blixtarna på minsta möjliga effekt för att inte få för kort synktid?
 
Linis skrev:
Kom på det sen, men blev lite förvirrad när man kom hem med alla saker och skulle trycka på alla knappar :)
Fråga, om man vill köra kortare skärpedjup, är det då bara att ställa ner blixtarna på minsta möjliga effekt för att inte få för kort synktid?

Hej Lina.

Effekten på blixten påverkar bara bländaren, aldrig SYNKtiden.

MEN om du kör med längre Exponeringstid,(kameran på stativ) så får du med mer av det befintliga, omgivande ljuset.

(Synktiden är den kortaste tid din kamera klarar av att köra med blixt. Den varierar från kamera till kamera. Vissa mellanformatskameror med ridåslutare klarar bara 1/60 s andra kameror med centralslutare klarar 1/800 eller tom 1/1000 s.)
 
Aha, så om jag använder bländare 2,8 eller bländare 11 så får jag ändå korrekt exponerade bilder om jag tex har tiden 1/100 sek ?
Vad händer då om bilden blir för ljus? Och jag INTE vill ändra bländaren? Då ändrar jag väl styrkan på blixten?
 
Linis skrev:
Snyggt!!
Vart hittar man prisvärda bakgrunder?

Jag handlar allt hos YFO. Sedan finns det många andra alternativ på AIFO. T.ex vinylbakgrunder, tygbakgrunder, ihopfällbara bakgrunder, canvas och "självlysande" bakgrunder.... Kostar väl lite mer dock.

Kör du på pappersbakgrunder. Billigt och lätt att variera sig med många färger. En 11-metersrulle räcker också väldigt länge om du är försiktig och inte låter folk dansa på den med högklackat och skitiga gympaskor. =o)

Mvh /Peter
 
Linis skrev:
Aha, så om jag använder bländare 2,8 eller bländare 11 så får jag ändå korrekt exponerade bilder om jag tex har tiden 1/100 sek ?
Vad händer då om bilden blir för ljus? Och jag INTE vill ändra bländaren? Då ändrar jag väl styrkan på blixten?

Japp :)
(Eller sänker isotalet på kameran.)
 
Janne H skrev:
Japp :)
(Eller sänker isotalet på kameran.)
Danke, ska snart till scandinavian, ena blixten jag köpte igår är trasig. Inte liiiite irriterande! Har både provat byta lampa och stiftet som sitter i den. Men nehe, modelleringsljuset vill då inte starta :-(
 
Linis skrev:
Danke, ska snart till scandinavian, ena blixten jag köpte igår är trasig. Inte liiiite irriterande! Har både provat byta lampa och stiftet som sitter i den. Men nehe, modelleringsljuset vill då inte starta :-(

Inställningsljuset ;-)

/Besservisserjanne
 
Cyberphoto

Inställningsljuset då, stod modelleringsljus i instruktionsboken.
Fick hem min blixtsko idag från cyberphoto, snacka om super snabb leverans. Beställde den igår på eftermiddagen.
MEN, när jag sätter på den på skon och kopplar in sladdarna så blir bilden svart.
Vad gör jag för fel?
 
Re: Cyberphoto

Linis skrev:
Inställningsljuset då, stod modelleringsljus i instruktionsboken.

Felaktig översättning från Engelskans Modeling light.

Andra klassiker;
Skylightfilter, blev till Takfönsterfilter.
Noisereductionfilter, blev Ljuddämpningsfilter :)

/Janne
 
Re: Cyberphoto

Linis skrev:
Inställningsljuset då, stod modelleringsljus i instruktionsboken.
Fick hem min blixtsko idag från cyberphoto, snacka om super snabb leverans. Beställde den igår på eftermiddagen.
MEN, när jag sätter på den på skon och kopplar in sladdarna så blir bilden svart.
Vad gör jag för fel?

Kontrollera:

1) löser blixtarna ut över huvud taget?
2) rätt synktid på kameran?


//P
 
Blixtarna löser ut om man trycker på "test knappen". Synk tiden är 1/100 sek.
Dom funkar om jag triggar blixtarna genom den inbyggda blixten, men inte då jag fäster på blixtskon på kameran.
Är det någon mer inställning man skall göra i kameran?
Har en D70
 
Linis skrev:
Blixtarna löser ut om man trycker på "test knappen". Synk tiden är 1/100 sek.
Dom funkar om jag triggar blixtarna genom den inbyggda blixten, men inte då jag fäster på blixtskon på kameran.
Är det någon mer inställning man skall göra i kameran?
Har en D70

kan det vara glapp i kabeln? Vad händer om du kortsluter stiften i sladden med ett litet gem? (den ändan som du stoppar i blixtskon) Vid kortslutning ska blixten lösa ut.

/P
 
Det är ganska lätt att få lite glappkontakt i någon av sladdarna eller kontaktytorna, då blir det problem som dessa. Ett trick är då att börja vid blixten och "kortsluta" sig bakåt, så vet man vilken sladd, adapter eller kontakt som är dålig.
 
Dum...

Jaha, då har man gjort bort sig totalt igen.
Var nere på scandinavian photo med gråten i halsen (inte riktigt) och beklagade mig över att ena blixten inte funkade. Ringde även igår kväll och var måttligt irriterad.
Snälla killen i butiken tog snällt blixten och skruvade på lampan som jag inte heller fick att fungera igår och vips så fungerade det! Både inställningsljuset och glödlampan. What the f*ck!
Well, nu var det faktiskt så att även min kära make provade att skruva fast lampan så det kan inte vara jag som varit svag. Jaja, allt funkar och jag fick extra motion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.