Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxieboy skrev:
Om du vill ha nåt som du kan lita på timme efter timme så köp en blixt med fläktkylning! Det är ju inte så skoj när elektroniken smälter ihop mitt i en fotosession.

Refresh ur mind!! Så här skrev du. Och så vitt jag inte är blind står det "...när elektroniken smälter ihop.." och inte som du slingrar dig "...om den gör det..."

Ha det!
 
Maxieboy skrev:


Jag har inte påstått att D-Lite smälter ihop efter en halvtimme utan bara konstaterat att det är taskigt OM dem gör det, då det inte finns någon fläktkylning.

Kaffebrus har inte fläkt på sina blixtar som är under 300w heller och det är inget jag oroar mig över. Har just köpt 2x110w lite.
 
Lägg ner för tusan. Man kan nästan tro att du själv säljer elin blixtarna. Tror inte Max menade direkt så, och det förstår nog alla. Han överdrev väl bara sitt skrivande lite.
Koppla av för tusan.
 
Förresten, Lina!

Någon kanske redan har sagt det men ljusmätare finns BILLIGT på ebay! Sök på Sekonic l358 eller l308 och de finns för ca 1300-1800 inkl frakt från Hong Kong. :)
 
Max Lindström (Maxieboy) skrev:
Om du vill ha nåt som du kan lita på timme efter timme så köp en blixt med fläktkylning! Det är ju inte så skoj när elektroniken smälter ihop mitt i en fotosession.
--------------------------------------------------------------------------------

Refresh ur mind!! Så här skrev du. Och så vitt jag inte är blind står det "...när elektroniken smälter ihop.." och inte som du slingrar dig "...om den gör det..."

Ha det!

Du får ju inte sätta citattecken runt något som du rycker ur sitt sammanhang, och sen tolkar fritt!

Jag skrev ju att det inte är skoj när elektroniken smälter ihop. Och det tror jag att du håller med om. Sen OM det verkligen händer på Elinchroms lågpris grejor från Indien det kommer vi väl att få reda på, prylarna har ju bara varit på marknaden i ett halvår. Garantitiden borde ju vara 12 månader och så länge brukar väl grejorna hålla. Om inte så är det ju inget stort problem, nja sånär som på att man får åka och byta. Men det får man ju oavsett vilket märke det gäller.

Jag tycker inte det är taskigt att upplysa folk om billigare alternativ när det bara gäller att prova på. Jag tycker det är taskigt att bara rekommendera det dyraste som finns på marknaden till nybörjare som inte vet riktigt vad dom vill ha eller behöver. Varför skriver folk i forumet och ber om råd? Räcker det inte med att de stora drakarna predikar att dett bara finns ett märke och att allt annat är skit. Kanske folk verkligen vill få lite bättre bilder, kanske ser dom att andra kan ju ta väldigt bra bilder utan att använda sig av grejor från de stora drakarna. Kan det vara därför som dom försöker få lite information i forumet eller är det bara för att bli ytterligare nedtryckta? OM du inte har pengar till att köpa det värsta här så skaffa dig en annan hobby! Ungefär så låter det från vissa här! Jag vill bevisa att man klarar sig precis lika bra med billigare alternativ.
Billigt behöver inte betyda lägst pris utan då hellre mest för pengarna. OM du sen tycker att man får mest för pengarna om man köper D-lite set från Elinchrom så får du gärna ha den uppfattningen! Men du behöver ju inte bli sur för att andra har hittat bättre prylar till lägre priser. Gå Elinchrom istället så att dom ser över sin prisbild, annars kan dom snart packa ihop sin verksamhet så som andra har fått göra efter konkuransen från Kina. Då blir det kanske enkelt att få reservdelar till blixtarna va? No hard feelings för det drabbar liksom inte mig :)
 
En sak som ofta glöms bort i dom hör diskussionerna, det handlar inte om vilket märke det är på grejerna, det viktiga är att lära sig att använda dom på bästa sätt....
 
Provade att byta säkring och det är inte den det är fel på. :-(

Men rolig sak är dock att jag idag fick hem en "OCTABOX SOFTBOX BOUNCER 150cm + ADAPTER FÖR ELINCHROM" från kaffebrus. Något jag budade på för skojs skull men var skeptisk om den verkligen skulle funka. Många har påpekat att elin stativen är klena. Men den gick på smärtfritt.
Kanske dock inget jag tar med mig ut i blåsigt väder.
Men ljuset är super fint i den. Tjoho! Lite gladare iaf.
 
Du kan i stort sett lägga hur mycket eller lite pengar som helst på denna verksamheten.
Valfriheten är med andra ord ofantligt stor.

Självklart är det kul med saker som funkar och håller. Det tycker nog alla oavsett vilken nivå man lagt sig på.

Att börja med d-lite eller liknande måste ju vara en helt suveränt för de som behöver liknande ljus. Utan att lägga ned en förmögenhet.
Blir nog hur bra som helst.
Jag äger inga d-lite, men gick en ljuskurs där de användes med utmärkt resultat. Läraren varnade dock för att t.ex använda snoot en längre stund som kunde skapa en överhettningen på dem. Speciellt om de stod riktade nedåt.

Som med allting annat kan uppfinningsrikedom och erfarenhet göra livet enklare och mer ekonomiskt.
Att råda någon inför ett köp bör rimligen vara baserad på egen erfarenhet av produkten. Det blir ofta en massa polariserat tyckande annars utan stabil grund.
 
Maxieboy skrev:
Du får ju inte sätta citattecken runt något som du rycker ur sitt sammanhang, och sen tolkar fritt!

Jag skrev ju att det inte är skoj när elektroniken smälter ihop. Och det tror jag att du håller med om. Sen OM det verkligen händer på Elinchroms lågpris grejor från Indien det kommer vi väl att få reda på, prylarna har ju bara varit på marknaden i ett halvår. Garantitiden borde ju vara 12 månader och så länge brukar väl grejorna hålla. Om inte så är det ju inget stort problem, nja sånär som på att man får åka och byta. Men det får man ju oavsett vilket märke det gäller.

Jag tycker inte det är taskigt att upplysa folk om billigare alternativ när det bara gäller att prova på. Jag tycker det är taskigt att bara rekommendera det dyraste som finns på marknaden till nybörjare som inte vet riktigt vad dom vill ha eller behöver. Varför skriver folk i forumet och ber om råd? Räcker det inte med att de stora drakarna predikar att dett bara finns ett märke och att allt annat är skit. Kanske folk verkligen vill få lite bättre bilder, kanske ser dom att andra kan ju ta väldigt bra bilder utan att använda sig av grejor från de stora drakarna. Kan det vara därför som dom försöker få lite information i forumet eller är det bara för att bli ytterligare nedtryckta? OM du inte har pengar till att köpa det värsta här så skaffa dig en annan hobby! Ungefär så låter det från vissa här! Jag vill bevisa att man klarar sig precis lika bra med billigare alternativ.
Billigt behöver inte betyda lägst pris utan då hellre mest för pengarna. OM du sen tycker att man får mest för pengarna om man köper D-lite set från Elinchrom så får du gärna ha den uppfattningen! Men du behöver ju inte bli sur för att andra har hittat bättre prylar till lägre priser. Gå Elinchrom istället så att dom ser över sin prisbild, annars kan dom snart packa ihop sin verksamhet så som andra har fått göra efter konkuransen från Kina. Då blir det kanske enkelt att få reservdelar till blixtarna va? No hard feelings för det drabbar liksom inte mig :)
*gäsp*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.