Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
peter_wahlström skrev:
Den är snygg Per!
Hur använder du boxen här? Över dig själv, riktad mot gruppen eller på klassiskt vis 45 grader åt sidan och en bit upp? Tänkte på ljuset på bakgrunden.. eller har du fixat det men vinjettering i efterhand?

mvh /Peter
Softboxen står till höger 45° åt sidan ganska högt upp. Sedan en blixt som lyser upp väggen bakom kameran som upplättning. Vinjetteringen är gjord efteråt.
 
Janne H skrev:
Vill du utveckla din fotografering kommer du framöver att behöva flera softboxar, både större och mindre.

/Janne

Sant! Frågan är då om jag inte istället borde köpa mindre i framtiden om jag märker att jag behöver det? Har förmodligen då mer pengar att röra mig med. Varför jag inte vill göra tvärtom är för att jag inte vill att 65x65 ska bli för litet till familjeporträtten.
 
Linis skrev:
Sant! Frågan är då om jag inte istället borde köpa mindre i framtiden om jag märker att jag behöver det? Har förmodligen då mer pengar att röra mig med. Varför jag inte vill göra tvärtom är för att jag inte vill att 65x65 ska bli för litet till familjeporträtten.

Till familjeporträtten men även mindre o större grupper funkar paraplyerna.
 
Re: Från klarhet till klarhet...

Linis skrev:
Nu 12.46 lutar det åt :
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4631237

3st stativ (1stativ till min SB800)
2st paraplyer, storlek?
1st softbox 100x100cm


Jag skulle köpt två vita 85cm paraplyer och sparat lite om det behövs för att köpa en D4 istället... Stora softboxar och familjeporträtt kan kräva lite mer ljus och du slipper köra den lilla 200Ws så hårt. Eller vad säger Janne?

Mvh /Peter
 
Med två blixtar och två paraplyer kommer man väldigt långt. Det är först när man är ute efter det riktigt mjuka ljuset som en softbox är bra.

Den här bilden är fotograferad med min 100x100 plus en reflexskärm.

Visa bild - Jeanette
 
Re: Re: Från klarhet till klarhet...

peter_wahlström skrev:
Stora softboxar och familjeporträtt kan kräva lite mer ljus och du slipper köra den lilla 200Ws så hårt. Eller vad säger Janne?

Mvh /Peter

Visst slukar softboxar lite mera ljus, men 200 w/s räcker till de flesta typ ¨familjegrupper¨

Till grupper på 20-30 pers använder jag 800-1200 w/s , och det är ju bara 2-2,5 stegs skillnad.

/janne
 
PerFogelberg skrev:
Med två blixtar och två paraplyer kommer man väldigt långt. Det är först när man är ute efter det riktigt mjuka ljuset som en softbox är bra.

Den här bilden är fotograferad med min 100x100 plus en reflexskärm.

Visa bild - Jeanette

Vilken storlek på paraplyer pratar vi om?
Vad tror herrarna om detta? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3065067

och när spargrisen har blivit tyngre slår jag till på en softbox 100x100 ?
 
Du har möjlighet inga bilder tagna med softboxar som är 65x65 cm eller 53x53 cm ?

Vad är egentligen meningen med små softboxar? Är det komforten när man ska ta med sig eller kan dom göra annat ljus som du inte kan med de större?
 
Linis skrev:
Vad är egentligen meningen med små softboxar? Är det komforten när man ska ta med sig eller kan dom göra annat ljus som du inte kan med de större?
Kan vara flera orsaker. För mindre motiv där du inte vill ha en fullt så stor ljuskälla, där du inte vill att boxen ska stjäla lika mycket ljus, eller där den ska vara mer behändig att arbeta med (dvs mindre skrymmande/åbäkig).

Det är som med andra verktyg. Du kanske kan göra allt med en jättestor skiftnyckel, men för små muttrar är det kanske behändigare med en mindre.
 
Oki, då är jag med.
Känns dock som man kan köpa ett ljustält istället för att använda de mindre softboxarna.

Vad väljer ni?
2st 85cm paraplyer och en stor softbox.
2st mindre softboxar och en stor softbox.
2st 85cm parplyer, 2st mindre softboxar + en stor softbox.

Det här kan lätt leda till ha begär har jag märkt.
Men för att inte skapa skiljsmässa mellan mig och min man *S* så vill han nog att jag går igenom budgeten noga då jag inte tjänar någon större summa på detta... ännu... ;-)
 
Linis skrev:
Du har möjlighet inga bilder tagna med softboxar som är 65x65 cm eller 53x53 cm ?

Vad är egentligen meningen med små softboxar? Är det komforten när man ska ta med sig eller kan dom göra annat ljus som du inte kan med de större?

Stora ljuskällor ger mjukare ljus o skugga, små ljuskällor ger hårdare ljus o skugga.

Ofta är det inte ljuset man är ute efter utan hårdheten/mjukheten på skuggan man strävar efter.
 
Janne H skrev:
Stora ljuskällor ger mjukare ljus o skugga, små ljuskällor ger hårdare ljus o skugga.

Ofta är det inte ljuset man är ute efter utan hårdheten/mjukheten på skuggan man strävar efter.

Oki, kan man inte lösa detta med att flytta en stor softbox närmare alt. längre i från motivet? Eller köra med silverparaply?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Elinchrom?

Janne H skrev:
Jag gör det nästan dagligen.
Min ljussättning är ofta högt upp o långt bort från modellen/objektet.

/Janne
Hmm, OK då vet jag bättre Janne och Peter. Trodde att så stora bouncers hängde i anordningar i taket eller från en bom eller nåt men ... nu vet jag som sagt.
 
Linis skrev:
Ok, intresant teori. Även om det gäller 1st 53x53 och 1st 65x65 softbox?

Har läst att elinchrom paraplyer är värdelösa. Är profoto mycket bättre?

Elinchrom är inte värdelösa men Pro är bra mycket bättre tycker jag iaf. Så pass mycket bättre kvalitet att du nog lätt kan räkna hem det högre priset i livslängd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.