Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Linis skrev:
Vilken storlek på paraplyer pratar vi om?
Vad tror herrarna om detta? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3065067

och när spargrisen har blivit tyngre slår jag till på en softbox 100x100 ?
Jag tycker stativen är för korta för att användas i andra sammanhang än bara i hemmastudion. Jag tycker att två vita paraplyer med svart baksida tillhör grundutrustningen. Med den utrustningen kommer man väldigt långt.

Har du räknat in bakgrunder i budgeten? Upphänging av dessa? Reflexskärm? En ljusmätare kanske inte är nödvändig men jag tycker den spar en massa tid när man balanserar blixtarna.

Går du en ljuskurs med Janne kommer troligtvis habegäret öka på nya tillbehör till blixtarna. :)
 
I sådana fall hade jag personligen valt det första valet utan små softboxar och korta stativ. Det är inte så kul med ett stativ som bara räcker halvvägs på höjden.

Det andra paketet är bra eftersom du får många grejer för lite pengar extra.
 
Oj oj oj!! Jag har slukat hela denna tråden i ett nafs. Jag har fått möjlighet att öppna egen liten studio i närheten av mitt kontor och jag kommer att kunna flytta mitt nuvarande jobb dit när det behövs. Jag har aldrig haft studio eller ens fotat studio men jag har lite hum om det.

Detta var vad jag köpte och jag väntar otåligt på leveransen :)

-Elin D-lite kitet http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5440120

-6 olika bakgrunder, Manfrotto Autopole2, bakgrundsupphängning.

10 papp får man räkna med minst!

Jag resonerar som så att jag kommer att börja med detta enkla kit och när jag sedan utökar verksamheten så utökar jag med paraplyer, större softbox, raster, större blixtar osv osv...

Såhär har altså jag gjort. Lycka till Lina.
 
Linis skrev:
Jepp I know, men efter noga övervägande är inte kaffebrus blixtar intressanta längre.

Oj, som någon som intresserat följt tråden och som läge haft låggradiga funderingar på att köpa ett studioset men som inte alls undersökt markanden, så undrar jag varför kaffebrus blixtar inte längre är intressanta?

/ep
 
Maxieboy skrev:
QH blixtarna är "Top of the line" inom sitt märke och har fläktkylning, enl Henrik på kaffebrus. Elinchrom är lågprisblixtar och saknar kylfläkt men det är nog OK att ha dem på en halvtimme åt gången. Stäng av dem mellan klädbytena så håller dem nog längre.

Halvtimma åt gången?

Är i blixtköpartagen och funderar på Dlite-kittet. Men att bara ha igång allt en halvtimma åt gången kommer inte funka. Som glad amatör så tar det tid tid och åter tid att få allt att funka och bli som man vill.
 
Om du vill ha nåt som du kan lita på timme efter timme så köp en blixt med fläktkylning! Det är ju inte så skoj när elektroniken smälter ihop mitt i en fotosession.
 
Låter som om det gått spöken i det där med fläktkylning och härd smälta ;-)
Jag har haft igång mina D.Lite 2 i flera timmar utan minsta problem. Tyckte inte ens de verkade särskilt varma. Beror kanske lite på HUR man använder dem men jag har inte sett det som något hinder att dra ner på modelleringsljuset ibland.
Dessutom har alla D-Lite blixtarna säkerhetssystem som stänger av aggregatet om det blir för hett vilket i mitt fall inte har hänt trots timmar av fotograferande. Dock använder jag alltid anpassat modelleringljus vilket inte blir så hett om man kör dem på lägre nivåer.

Jag tror av det jag sett av dessa blixtar att det endast kan bli kris om man kör långa sessioner med porträttfotografering och hundratals bilder i streck. Det är vad jag tror och jag har kört D-Lite några gånger ganska hårt.
Lite komiskt därför att man skriver att det skulle smälta! Helt felaktigt. Värsta scenariot enligt alla specifikationer och manualer vore att aggregaten slår av sig själva och att man måste vänta en stund innan man fortsätter.
Så det beror väl då på vilken tidspress man har i fotograferingen.
 
Maxieboy skrev:
Om du vill ha nåt som du kan lita på timme efter timme så köp en blixt med fläktkylning! Det är ju inte så skoj när elektroniken smälter ihop mitt i en fotosession.

Kan du utveckla det där mer i detalj Max? Låter rätt läskigt och borde vara av stor vikt för de av FS medlemmar som står i begrepp att köpa t.ex. D-lite blixtar som saknar fläktkylning... Hur och vad är det som orsakar nedsmältning av elektroniken?
 
Maxieboy skrev:
Om du vill ha nåt som du kan lita på timme efter timme så köp en blixt med fläktkylning! Det är ju inte så skoj när elektroniken smälter ihop mitt i en fotosession.
Max: Är det din personliga erfarenhet att D-lite smälter ihop efter en halvtimme? Hur mycket har du fotat med Elinchrom?
 
Hello grabbs!

Har idag köpt mitt elin paket D-lite 2 :) Är överlycklig. Men när jag kom hem så märkte jag att jag kolla hur jag kopplar in blixtkablarna i kamera huset. Hur görs detta?
Irriterande att jag glömde fråga om det i butiken!
 
Hittar inget på scandinavian photos hemsida?
Hrm, undra om det finns på expert. Det är det enda fotoutbud vi har här i sumpan :-(
Eller ska man behöva ta sig in till stan igen, suck!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.