Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D/Canon40D brustest

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: D300 och D3

papi skrev:
Imaging resource igen. K20 vs D300 iso 1600 vs D3 iso 3200. Ett stegs bättre brusbild ser det ut som här för D3:an vilket i så fall korrelerar bra mot sensorstorleken.

http://i208.photobucket.com/albums/bb50/interpix/k20d300d3.jpg

jag frågade tidigare efter orginal 40d rawbilden med samma testmotiv , var hittar jag den
sedan kan du börja och ta en titt på de bilder du har lagt upp, detalj vs smet, se K20d bilden, tillsmetad vilket ses tydligt i de svarta ramarna.
du måste jämföra bildens upplösning och brus.att ta bort brus är inte svårt.

Re: Re: D300 och D3

macrobild skrev:
jag frågade tidigare efter orginal 40d rawbilden med samma testmotiv , var hittar jag den
sedan kan du börja och ta en titt på de bilder du har lagt upp, detalj vs smet, se K20d bilden, tillsmetad vilket ses tydligt i de svarta ramarna.
du måste jämföra bildens upplösning

Testbilder finns där jag gissar att du hittat 3200 motivet tidigare, raw file index i 40D reviewn och i testbilder från k20d.

Upplösningen håller jag inte med om. Det varierar aningen mellan bilderna och är ibland bättre och ibland inte. Se tex ISO 1600 jämförelsen i vs tråden D300 och K20D. Om du inte tycker 3200 från Imaging resource ser skarp ut kan det vara dags för en optiker men iso 1600 är visst lite mjukare. Förstoringen på bulten på sidan 10 i den här tråden är också till fördel K20.

Senast ändrad:
Patrick. jag har inte testat d3 mot K20d ej heller d300.
JAG HAR VISAT SKILNADEN MELLAN K20D OCH 40D. där 40d har betydligt bättre upplösning från 800iso och uppåt än k20d.
så snälla visa var jag kan finna 40d raw 1600iso bilden, jag hittar den inte , k20d har jag redan hittat.

macrobild skrev:

JAG HAR VISAT SKILNADEN MELLAN K20D OCH 40D. där 40d har betydligt bättre upplösning från 800iso och uppåt än k20d.

En uppfattning som tex inte delas av den här killen från dpr som använder båda kamerona.

"That said, I’ve found the resolving power on both at 1600 to be equal. Because of that, I prefer the 13.5mb raw file size over the Pentax 24mb file size considering the resolving power is the same.

I bought the camera not for high iso (which the Pentax does just fine), but for the low iso high resolution. At iso 100, the Pentax spanks the 40D and the D300. But even then you won’t see it until you start printing at 14x21 and larger."

jag struntar fullständigt vad folk tycker, tänker osv, jag har gjort en test under ordnade former som visar att Pentax inte kan återge detaljer i ett motiv som 40d i högre iso.
var finns 40d rawfil så jag kan jämföra den med k20d, och jag talar givetvis om samma testobjekt och bilder från Imaging-Resource.
K20d rawfil har jag redan

Under just dina testförhållande vilket givetvis inte behöver betyda något annat än just det.

Cropen är från "still life" scenen i länken ovan.

den testen är inte korrekt genomförd, har de olika ljusintensitet?
det diffar från 1/200 sek till 1/250sek vid 1600iso
Du kan maila dom och fråga.
bilderna är inte exponerade likvärdigt.
OCH beroende på hur de har mätt/exponerat så är faktiskt resultatet till nackdel för Pentaxkameran.
40d till vänster k20d till höger.

Bilagor

• pentax.jpg
    pentax.jpg
    20.8 KB · Visningar: 144
Senast ändrad:
du kan ta dig en funderare på när man använder höga iso, är det i en situation som motsvarar dagsljus eller är det i en situation som inomhus, idrottshall osv där kameran verkligen får bekänna färg i blå kanalen.
När använder man/du 1600 i dagsljus? 5000K
5000k -5600 k motsvarar en solig dag mitt på dagen kl 1200
fundera på det en stund

Senast ändrad:
Jag kan därmed modifiera mitt uttalande om K20d och 40d.
I de situationer du befinner dig som fotograf och behöver en kamera som ger mer detaljrika bilder på högre iso exv i en handbollsarena så är 40d att föredra framför k20d. K20d brusar mer och detaljer framkommer inte i samma utsträckning som med en 40d
I de situationer där man behöver 1600iso och solen står som högst mitt på dagen och färgtemperaturen är ca 5500k så har jag inte testat detta.
När använder man 1600iso och det är som soligast?

macrobild skrev:
du kan ta dig en funderare på när man använder höga iso, är det i en situation som motsvarar dagsljus eller är det i en situation som inomhus, idrottshall osv där kameran verkligen får bekänna färg i blå kanalen.
När använder man/du 1600 i dagsljus? 5000K
5000k -5600 k motsvarar en solig dag mitt på dagen kl 1200
fundera på det en stund

Mycket vanligt med dagsljuslysrör i belysning numera. Till mina akvarier har jag 10.000 kelvin och uppåt. Jag kan också tänka sig en del naturfotografi, utomhussport på längre brännvidd, papparazis, mulet väder, astrofoto, undervattensfoto, blixt i stora lokaler. Det finns en del användningsområden för högt ISO i dagsljuslikande miljöer.

men testa då det .
och då skall iso. ljus, tid och bländare vara detsamma.återkom med resultatet.
mulet väder har inte 5000K

Senast ändrad:
nu är Imaging-Resource bilder lite missvisande, var ligger skärpeplanet?
Varför har Pentaxkameran exponerats efter 1/250 sek jämfört med 40d 1/200sek.
skärskådar man bilderna ses följande. Sämre upplösning för k20d jämfört med 40d.
K20d till vänster, 40d till höger.

Bilagor

• qqqqqqqqqqqq.jpg
    qqqqqqqqqqqq.jpg
    23.1 KB · Visningar: 296
mellantoner. k20d till vänster , 40d till höger.
NÄ denna test är inte bra genomförd. k20d till vänster har sämre upplösning än 40d till höger.

Bilagor

• ppppppp.jpg
    ppppppp.jpg
    31.6 KB · Visningar: 293
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar