Annons

08/01/24 - Nya produkter.

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Jag tror inte de spelar golf.

Hälsar
R

Nä, Uppsala känns inte som en bra utgångspunkt för golfrundor så här års ;).

Jag ser fram emot de nya modellerna eftersom jag sitter med några FA-objektiv till min MZ-3.

Pentax pressade ju priserna på DSLR:er rejält härom året när de sänkte priset på *ist DL. Det skulle vara snygggt om det nån gång i framtiden kom en K1000D - alltså ett riktigt billigt kamerahus med få finesser, men som ända kan ge högklassigt resultat med rätt optik och handhavande. Men jag antar att det inte finns någon marknad för så sunda/tråkiga produkter.

/Arne
 
vitamin skrev:
Nä, Uppsala känns inte som en bra utgångspunkt för golfrundor så här års ;).
Jag ser fram emot de nya modellerna eftersom jag sitter med några FA-objektiv till min MZ-3.
...Det skulle vara snygggt om det nån gång i framtiden kom en K1000D - alltså ett riktigt billigt kamerahus med få finesser, men som ända kan ge högklassigt resultat med rätt optik och handhavande. Men jag antar att det inte finns någon marknad för så sunda/tråkiga produkter.
/Arne
Det kanske inte är helt fel tänkt. En kamera med 6Mp, (bara) nya Jpeg-formatet, R6 batterier men att ta bort elektroniska finesser sänker nog inte priset så mycket. Frågan är om den kommer att köpas av många, en förutsättning för ett riktigt lågt pris. En annan förutsättning är nog att den finns i produktion under flera år med bara nödvändiga uppdateringar...
 
Bofoto2 skrev:
...men att ta bort elektroniska finesser sänker nog inte priset så mycket. Frågan är om den kommer att köpas av många, en förutsättning för ett riktigt lågt pris. En annan förutsättning är nog att den finns i produktion under flera år med bara nödvändiga uppdateringar...

Ja, upplagan styr nog kostnaden ganska mycket. Men jag tänker mig att man skulle kunna komma billigare undan med få (men bra) autofokuspunkter, långsammare seriebildstagning (2 bps räcker gott och väl för mig) mm.
Vad tycker ni andra om ergonomin på Pentax-husen? Jag har känt på K10D och är lite besviken. Det är svårt (med mina små händer) att få ett riktigt bra grepp om den. Nikons hus, med tumhjulet närmare sidan, har passat mig bättre.

/Arne
 
Låter som en K110D (ca 4900kr prisjakt.se), mindre finesser men samma sensor som K100D...

Men utveckligen går framåt och du kan få en K100D super från 4200:- (!! ??)
 
vitamin skrev:

Vad tycker ni andra om ergonomin på Pentax-husen? Jag har känt på K10D och är lite besviken. Det är svårt (med mina små händer) att få ett riktigt bra grepp om den. Nikons hus, med tumhjulet närmare sidan, har passat mig bättre.

/Arne

Det beror vilken modell man tittar på. Innan jag köpte min *IstDL så tittade jag på bla Nikon D50, vilken jag tyckte hade överlägset bäst grepp av kamererorna i budgetklassen då. En kompis hade D200 och nu D300 och på dessa tycker jag att greppet är obekvämt (får kramp i handen) och tum- och pekfingerhjulen sitter avigt till, i alla fall nu när jag är van med K10D.
Men smaken är som baken...

/Peder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.