Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20D/Canon40D brustest

Produkter
(logga in för att koppla)
sheehy snöar in på sitt..
hur är det med antalet insamlade fotoner under en viss tid?
hur många kan läsas ut ovan noise floor?
Att K20d dalar i brushänseende och ovan 800iso och uppvisar mer brus i lågdager vittnar (enligt min uppfattning) om att förmågan till att samla in antal fotoner är något lägre under samma tid hos K20d jämfört med 40d.Färre utlästa elektroner ger sämre förutsättningar till signalnivå och detta ses främst i lågdager, samt för varje steg man ökar i iso

Det Sheeyh skriver stämmer dock väl med bilderna i den här tråden och vad DXO mäter upp från kamerorna.

Att lågdagrar från K20D tappar över ISO 800 beror *inte* på förmågan att samla in elektroner utan på att läsbruset är högre. Lågdagar utgör oftast en mycket begränsad del av en bild men det är ju fritt att välja vad man prioriterar.

Analyserar man över den tonala brytpunkten eller hela bilden och tar hänsyn till Pentaxens upplösningsfördel är dock K20D bättre än 40D även på ISO över 800.

Senast ändrad:
Det Sheeyh skriver stämmer dock väl med bilderna i den här tråden och vad DXO mäter upp från kamerorna.

Att lågdagrar från K20D tappar över ISO 800 beror *inte* på förmågan att samla in elektroner utan på att läsbruset är högre. Lågdagar utgör oftast en mycket begränsad del av en bild men det är ju fritt att välja vad man prioriterar.

Analyserar man över den tonala brytpunkten eller hela bilden och tar hänsyn till Pentaxens upplösningsfördel är dock K20D bättre än 40D även på ISO över 800.

håller inte alls med efter att ha testat det praktiskt, Pentax bryter och ger ingen information/upplösning i de lägre lågdagarna= klipper jämfört med 40d.
Detta kan också ses som minskat dynamiskt omfång jämfört med 40d

Senast ändrad:

jag vet inte vad du fotograferar, men jag som arbetar praktiskt med medicinska bilder och fotograferar mycket i befintligt ljus ser stor skilnad i innehållet från en bild där också information finns från mellantoner och neråt= större dynamiskt omfång= information/detaljer i partier som inte är så starkt ljussatta kommer med och där brusbilden fortfarande är låg.
Det var därför som jag bla ersatte d2x med 5d för några år sedan, dvs högisofotografering i befintligt ljus.

Du har tagit fel graf. Denna är med hänsyn tagen också till upplösningsskillnaden. Mig veterligen har dock ingen påstått att K20D har bättre dynamiskt omfång.

Det finns heller ingen motsättning i 40D kan vara bättre i lågdagrar, det har även jag kommit fram till.

Bilagor

• k20d40d.jpg
    k20d40d.jpg
    26.8 KB · Visningar: 94
Fel graf?

Vad bra att du har kommit fram till det som jag har visat sedan månader tillbaka.
Sedan vad det gäller upplösningen så har jag inte testat den specifikt för K20d utan bara jämfört i 1600iso och 3200iso och där var K20d sämre än 40d.

Vad jag däremot har jämfört är den skilnad som kan ses mellan 40d och 50d och jag tror inte K20d har högre upplösning än 50d.

Man kan välja mellan grafer för 100% visning och hur det skulle bli vid en utskrift. Du har postat den för 100% visning.

Om du testat under lite andra förutsättning hade du säkerligen också fått ett annat resultat, mer i linje med DxO mätningen. Jag utgår ifrån att DxO valt ett testkriterie som mer allmännt avspeglar vad folk fotograferar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar