Slowfinger
Aktiv medlem
papi skrev:
Colorfoto anser för övrigt K10 och D80s jpeg bilder i stort likvärdiga och snäppet bättre än övriga konkurenter i klassen.
På vilka iso?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
papi skrev:
Colorfoto anser för övrigt K10 och D80s jpeg bilder i stort likvärdiga och snäppet bättre än övriga konkurenter i klassen.
papi skrev:
Om jag läser DPs testresultat för raw kan jag inte se att någon annan kamera som jämförs har bättre bildkvalié.
wowtip skrev:
CA ser inte jag heller, men "jaggies" finns där. Gemen som ligger diagonalt är mycket hackigare med K10D än D200. Slängde ihop en snabb exempelbild:
De är inget problem om man ska skriva ut i normala format eller publicera nedskalade bilder på webben. Däremot kan det vara ett problem om man skriver ut eller webbpublicerar ett utsnitt av bilden.
Men som sagt, plåtar man i RAW är det här ett ickeproblem.
Slowfinger skrev:
Det verkar som om Phil Askey har tröttnat på en del militanta Pentax-förespråkare på Dpreview. Synd att ett antal rötägg ska bete sig så j...a dumt...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=21299109
Slowfinger skrev:
På vilka iso?
papi skrev:
...som i sin tur ser helt likvärdiga ut med D200, iaf i mina ögon.och så lång jag vet har inte D200 fått någon nämvärd kritik för mjuka jpg.
wowtip skrev:
Nej, men det är Pentax eget fel. Hade de satt priset på K10 till ca. 15000:- så hade den officiellt ansetts vara en semipro-kamera och då hade ingen normalt funtad människa köpt en sådan för att sedan använda jpeg-läge.
;-)
Slowfinger skrev:
Men tänk på att en absolut majorititet av pressfotografer plåtar i jpg. De är också proffs.
Men visst är rå bättre...
papi skrev:
Tittar man på hur SR testen av K100D gått till så känns det tyvärr inte som Phil är helt objektiv.
Slowfinger skrev:
Vad jag vet har Phil A blivit hängd periodvis i alla märkesforum, men nu har det varit extra mycket på slutet tydligen. Det började nog med att det tog så lång tid innan K100 testades. Något som Phil A berättade berodde på att han inte fick någon kamera från Pentax.