Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D testad på DPReview

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:

Om jag läser DPs testresultat för raw kan jag inte se att någon annan kamera som jämförs har bättre bildkvalié.

Dpreview jämför bara råbilder på lägsta iso. Tyvärr klarar inte Sony-sensorn höga känsligheter lika bra som Canons sensor där brusreduceringen ligger redan på pixelnivå i hårdvara.

Senast ändrad:
wowtip skrev:
CA ser inte jag heller, men "jaggies" finns där. Gemen som ligger diagonalt är mycket hackigare med K10D än D200. Slängde ihop en snabb exempelbild:

d200_k10d.jpg

De är inget problem om man ska skriva ut i normala format eller publicera nedskalade bilder på webben. Däremot kan det vara ett problem om man skriver ut eller webbpublicerar ett utsnitt av bilden.

Men som sagt, plåtar man i RAW är det här ett ickeproblem.

LOL ! Det är väl bara Pixelpeepers som bryr sig om sånt där, men dom fotar väl Raw dom också, det är ju trots allt en 100% crop från en bild, jag tror inte man skulle se det där om man studerade hela bilden.

/kent.

Slowfinger skrev:
Det verkar som om Phil Askey har tröttnat på en del militanta Pentax-förespråkare på Dpreview. Synd att ett antal rötägg ska bete sig så j...a dumt...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=21299109

Det är väl synd att det finns rötägg överhuvud taget, tror mig ha sett några även i Nikon och Canon gruppen och rena anklagelser om medvetet fuskt är så klart övertramp man helst sluppit se.

Annars anser jag att kritik och diskussion är ett avbsolut måste för utvecklingen och att ja-sägare är en betydligt farligare grupp.

Vad gäller Phils mer subjektiva bedömmningar i Pentaxtesten tycker jag mycket väl de kan kritiseras. Konkreta exempel som att testa SR på ett för kort avstånd som skall undvikas om man läser Pentaxmanualen är väl inte heller så dumt att föra fram.

Absolut. Men det är tråkigt att det har blivit så militant märkestrohet. Nikon, Canon, Pentax - alla gör ju tillräckligt bra kameror nu och konkurrensen är det bästa som hänt oss fotografer. Dom borde glädja sig åt den tuffa konkurrensen. Oavsett märke.

Vad jag vet har Phil A blivit hängd periodvis i alla märkesforum, men nu har det varit extra mycket på slutet tydligen. Det började nog med att det tog så lång tid innan K100 testades. Något som Phil A berättade berodde på att han inte fick någon kamera från Pentax.

Och nu steks han för K10-recensionen...

Nej, jag tycker inte man kan beskylla dpreview för att vara elaka mot K10D. Det är helt riktigt av Phil att påpeka den lite mjuka återgivningen i JPEG, det kan vara viktigt för några presumptiva köpare. Alla som uppskattar ett vädertätat hus med SR fotar inte RAW. Han lyfter fram alla viktiga förtjänster hos kameran. (Men jag håller med om att hans SR-test inte håller klass.)

Det jag tänkte på efter att ha läst artikeln det var att han inte med ett ord nämnde att 22-bitars ADC:n inte gav några synbara effekter i hans test. Det hedrar honom, det skulle bara vara en retorisk poäng. Att bedöma färgåtergivning är komplicerat och subjektivt, och det får nog vara upp till var och en.

För min egen del drog jag en liten suck av lättnad ;o) när det visade sig att de överdrivna förväntningarna när det gäller hög-ISO och högdagerseparation inte infriades. Jag köpte just en 20D, och hade grämt mig lite om K10:an varit så bra som några hoppades från början. :eek:D

Nu kan jag vänta och se hur Pentax utvecklas framöver innan jag tar beslut om systembyte. (Att jag köpte som jag gjorde beror förstås på en massa andra orsaker.)

Slowfinger skrev:
På vilka iso?

Lägre ISO framgår inte exakt brytpunkt. Canon är bättre på högre ISO men det totala bedömningen är fördel Pentax/Nikon. Flertalet bilder tas ju ine på ISO 1600 så det kan ju finnas en poäng i det.

Det jag tycker kanske är en mer intressant iaktagelse är att Colorfoto inte ser några jpg-problem överhuvudtaget med Pentaxen. Bilkvalitén enl dom är tex tydligt bättre än Sony aplhan,men Phil ger Alpan ett bättre betyg än K10. Efter att ha sett ett antal högiso Aplha/Pentax är det för mig en helt obegripligt slutsats som enbart skulle ha sin grund i mjuka jpeg som i sin tur ser helt likvärdiga ut med D200, iaf i mina ögon.och så lång jag vet har inte D200 fått någon nämvärd kritik för mjuka jpg.

Senast ändrad:
Jo, man måste nog läsa flera tester för att kunna fälla ett slutgiltigt omdöme. Hur som helst. En mycket bra kamera för pengarna är det K10D. Gott så.

Phil Askey skrev dette i et forum innlegg i forbindelse med K10D testen:

"You should be getting an image out of the camera which doesn't need post-processing."

Det kan tyde på at Phil Askey er mer opptatt av god kantskarphet enn flertallet av oss andre. Nikon har med D200 valgt med hensikt å ha litt lite oppskarpet jpg resultat. Ser ikke problemet med at Pentax også gjør det samme med K10D.

papi skrev:
...som i sin tur ser helt likvärdiga ut med D200, iaf i mina ögon.och så lång jag vet har inte D200 fått någon nämvärd kritik för mjuka jpg.

Nej, men det är Pentax eget fel. Hade de satt priset på K10 till ca. 15000:- så hade den officiellt ansetts vara en semipro-kamera och då hade ingen normalt funtad människa köpt en sådan för att sedan använda jpeg-läge.

;-)

wowtip skrev:
Nej, men det är Pentax eget fel. Hade de satt priset på K10 till ca. 15000:- så hade den officiellt ansetts vara en semipro-kamera och då hade ingen normalt funtad människa köpt en sådan för att sedan använda jpeg-läge.

;-)

Kan väl inte sägas bättre och det var för övrigt ungefär det pris jag hade förväntat mig när jag läste specen :)

Men tänk på att en absolut majorititet av pressfotografer plåtar i jpg. De är också proffs.

Men visst är rå bättre...

Om du med pressfotograf syftar på dagspressen, så misstänker jag att jaggies som nätt och jämnt syns på 10Mpix-bild på skärmen eller softness motsvarande D200 inte skulle vara ett gigantiskt problem. :)

Helt rätt. Men inte bara dagspress. Bildkvaliteten duger för proffsbruk i rå från 90% av marknadens systemkameror om du drar på glättat papper också. Det mesta handlar om bra efterbehandling.

Vad de flesta proffs efterfrågar är framför allt bra handhavande, robusthet, bra autofokus och snabbhet. Och press- och sportfotografer vill ha bästa möjliga resultat på hög-iso också. Det är mycket därför som de flesta valt ett märke på C. Plus att de har störst sortiment av proffsobjektiv.

Slowfinger skrev:
Men tänk på att en absolut majorititet av pressfotografer plåtar i jpg. De är också proffs.

Men visst är rå bättre...

Pentaxen är nog inte tänk på för pressfotografer i första hand, gissas att dessa behöver betydligt större tillgång på utrustning runt om i världen/landet snabbare service etc än vad lilla Pentax har i nuläget.

För andra yrkeskategorier som bildbyråfotografer, bröllpsfotografer, naur och studiofotografer kommer det skäker finnas en del som väljer K10D

Eller alla vi seriösa hobbyfotografer som vill ha en kamera som är TILLRÄCKLIGT bra, har TILLRÄCKLIGT bra bildkvalitet även i JPG (ja, det finns faktiskt de som hellre skulle fota i JPG än RAW för "vanliga" bilder), är TILLRÄCKLIGT smidig att hantera och har TILLRÄCKLIGT bra finesser.

Och där tycker jag K10D verkar vara tillräckligt bra på alla punkter, och därför har jag beställt en.

Varför ska det vara så svårt för folk att inse att det finns inte bara EN sanning. Det finns inte en kamera som är bäst på alla punkter. Det finns heller inte bara en sorts fotografer, och därmed inte bara en sorts behov.

Kul jag är övertygad om att du kommer bli helnöjd!

Det är ju några som testat K10 nu och faktiskt så är det väl bara Phil som skulle velat haft högre kantskärpa i jpg. Vem vet du kanske tom tycker den är precis lagom för din smak ;)

papi skrev:
Tittar man på hur SR testen av K100D gått till så känns det tyvärr inte som Phil är helt objektiv.

Phil har testat SR funktionen på kort avstånd med ett 50mm objektiv. Pentax själva menar ju att SR kommer bäst till sin rätt vid längre avstånd. Det verkar ju som att Phil har utformat testet för att funktionen ej ska fungera optimalt och således kan han ge kritik.

Det hade varit betydligt mer intressant om han hade testat ett 200mm eller längre objektiv och på längre avstånd till motivet. Canon hävdar (givetvis!) att bildstabilisering inbyggt i huset är värdelöst på längre brännvidder, det hade varit intressant med en jämförelse där...

HÄlsar
R

Slowfinger skrev:
Vad jag vet har Phil A blivit hängd periodvis i alla märkesforum, men nu har det varit extra mycket på slutet tydligen. Det började nog med att det tog så lång tid innan K100 testades. Något som Phil A berättade berodde på att han inte fick någon kamera från Pentax.

Det är ju märkligt att Phil ändrar sig med tiden, för redan i början av augusti - när det började komma frågor om när det kommer ett K100D test - så svarade Phil att han har fått en kamera av Pentax, men att han har många andra kameror att testa...

Så enligt det Phil skrev i Augusti så hade han en K100D redan då, att det tar augusti, september, oktober, november - för att testa en kamera, det är klart att man undrar... och om Phil nu i efterhand hänvdar att han inte fick en kamera, ja då har han ju ljugit någonstans i processen. Antingen ljög han i början av augusti när han hävdade att han hade fått låna en K100D då, eller så ljuger han nu när han påstår att det tog tid för honom att få låna en. Kameran kom ut på marknaden i slutet av juli, Phil fick låna ett av de första produktionsexemplaren. Om hans påståenden i augusti var sanna.

Denna historia sänker givetvis Phils trovärdighet.

Hälsar
R

Hur som helst: han lovordade K100 mycket. Vad jag kan förstå dig ska man ta det med en nypa salt då eftersom hans trovärdighet är tveksam?

K100 fick för övrigt mycket bra betyg för jpg-konverteringen. Kan man lita på det?

Svårt att veta det här med vilka testare som är att lita på...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto