Annons

K10D, första intrycket

Produkter
(logga in för att koppla)
Helal skrev:
Hej! Var och klämde på K10D idag på Älvsjö mässan, Kameran kändes bra i handen (kanske inte lika bra som D80 men nästan), den snabba fokusen gillade jag och "RAW"- knappen. Tyvärr så tyckte jag att skärmen inte hade lika bra bildkvalité som t.ex D80 men enligt killen som jobbade där så är det en av lösningarna som kommer på den "riktiga" K10D.
Annars är jag verkligen sugen på att köpa en när den kommer till butik men får nog vänta snällt tills jag kan se och jämföra lite foto kvalité!

Som tidigare nämns i tråden så finns det bara förproduktionsmodeller ute som demo-exemplar. Dessa har firmare v0.20 - v.070, och de har även varierande moderkort med olika versioner av 22 bitars A/D omvandlaren och PRIME bildbehandlingsprocessorn. De har använts som test och demo-modeller.

Förproduktionsmodellerna är ej representativa för produktionsmodellen, för varken hårdvaran eller mjukvaran i dem är intrimmade.

Kameran är i produktion nu och produktionsexemplar väntas till Sverige i slutet av november.

Hälsar
R
 
Det som är avgörande för många spekulanter på K10D är ju bildkvalitén. För mig är det det enda frågetecknet innan jag lägger en beställning.

Sensorn ska ju vara densama som i Sony alpha och detta oroar mig då den kameran har ett i mitt tycke kraftigt störande brus på höga ISO.

Ni som klämt på K10D, kanske sett några inofficiella högISObilder, vad kan man realistiskt förvänta sig i jämförelse med Sonyn?

Självklart hoppas jag ju på ett rungande entydigt svar åt Pentaxens fördel..
 
andematt skrev:
Ni som klämt på K10D, kanske sett några inofficiella högISObilder, vad kan man realistiskt förvänta sig i jämförelse med Sonyn?

De inofficiella högisobilder som kommit ut är inte med vare sig slutlig hård eller mjukvara så dessa saknar nog helt värde.


Så det enda att gå på ännu så länge är väl att Pentax lovat bra brusbild och en officiell ISO 400 bild som ser bra ut.
 
andematt skrev:
Sensorn ska ju vara densama som i Sony alpha och detta oroar mig då den kameran har ett i mitt tycke kraftigt störande brus på höga ISO.

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD80_intro.shtml

Enligt den artikeln och andra ska det vara samma sensor i Sony Alpha, Nikon D80 och Nikon D200. Jag har knappt kollat upp Sony Alpha, men både D80 och D200 har helt ok brusnivåer, om än kanske inte i Canons klass. Brusnivån hänger till stor del även på kringelektronik och mjukvara i huset, även om sensorn givetvis spelar in. Det som ska bli intressant att se är hur väl Pentax har lyckats med de bitarna.

papi skrev:
De inofficiella högisobilder som kommit ut är inte med vare sig slutlig hård eller mjukvara så dessa saknar nog helt värde.

Så det enda att gå på ännu så länge är väl att Pentax lovat bra brusbild och en officiell ISO 400 bild som ser bra ut.

Ja, de enda inofficiella högisobilderna som finns ute är väl de som var smygtagna i någon Holländsk (?) butik med fw0.20. De var riktigt sunkiga, men som sagt att döma K10D efter bilder tagna med beta-kamera är inte helt lyckat.

Har du en länk till iso 400-bilden? Tror bara jag sett iso 100 och 200...
 
glömde ju att det varit en visning där tryckta ISO 1600 bilder visades, dessa skall ha uppfattats som bra enligt rapporterna.
 
andematt skrev:
Det som är avgörande för många spekulanter på K10D är ju bildkvalitén. För mig är det det enda frågetecknet innan jag lägger en beställning.

Sensorn ska ju vara densama som i Sony alpha och detta oroar mig då den kameran har ett i mitt tycke kraftigt störande brus på höga ISO.

Ni som klämt på K10D, kanske sett några inofficiella högISObilder, vad kan man realistiskt förvänta sig i jämförelse med Sonyn?

Självklart hoppas jag ju på ett rungande entydigt svar åt Pentaxens fördel..

NikoN D200, D80 och Sony Alpha har alla olika brusvnivåer på hög ISO och de använder i stort sett samma sensor. Sonyn är sämst, D200 är något bättre och allra bäst är D80:n. Så döm inte brusnivån efter sensorn, det handlar mycket om vad som görs i kameran runtomkring.

Pentax har valt en 22 bitars A/D omvandlare, bl a just för att få ner bruset till lägsta möjliga nivå. (enda kameran på marknaden med 22 bitars A/D).

Inofficiella hög-ISO bilder saknar värde då de provexemplar av K10D som finns ute varken har fullständig mjukvara (firmware) eller rätt intrimmad elektronik (A/D:n och bildprocessorn PRIME).

Enligt rapport har Pentax visat officiella storformats utskrifter, bland annat med hög ISO, på en japansk utställning nyligen. Det var gjort med en produktionsmodell och slutgiltig version av mjukvaran och elektroniken. Tyvärr fanns dessa bilder enbart som pappersutskrifter, de har ej släppts som bilddfiler på webben.

Hälsar
R
 
Det rapporteras just nu på DP om en andra visning i Japan. Så långt man kan säga från den ser det bra ut och det verkar som dynamiskt omfång och upplösning ser bättre ut än hos konkurerande 10 mp kameror. Men man skall väl inte dra för stora växlar av en produktvisning...
 
Jo, men det sägs samtidigt att firmware fortfarande är i betastadiet och att Pentax vill fortsätta putsa på mjukvaran till strax innan lanseringsdatum. (vilket innebär att Pentax tillverkar kamerorna men väntar med att ladda in mjukvaran tills strax före leverans). Förbättrat dynamiskt omfång och utökad graduering, bättre bevarandet av högkontrast i bilden, sägs vara det som 22 bitars A/D:n ger. Sägs även att Pentax har valt att besvara kritiken mot mjuka bilder, som kritikerna har klagat på Pentax ända sedan *ist D kom, genom att använda ett filter före sensorn som är mer justerat för skärpa. Nackdelen då är att när man ökar skärpan, så ökar man också brusnivån. Men Pentax hävdar att deras teknik för bättre färggraduering och färgteckning, totalt sett ger ett bättre resultat än tidigare. Den tekniskt sätt ökade brusnivån på högre ISO (som kommer av justeringen på skärpefiltret) får ett snyggare, mer filmlikt, utseende. Jag tycker detta val är synd, jag hade hellre valt mjukare bild men lägre brus för uppskärpning kan man ju göra efteråt i bildredigeringsprogrammet. Tyvärr verkar det nu som att Pentax har börjat justera sina kameror till efter fototidningars tester istället för efter verkliga fotografers arbetsönskemål, därigenom har de rättat sig in i det led där Canon och Nikon redan står. Jag tycker detta är en trist utveckling och det strider också mot Pentax tidigare information i ämnet, men uppenbarligen har frågan stötts och blötts internt många turer under en längre tid.

Hälsar
R
 
Jaha. Mer brus. Jag vill inte ha nått brus alls, oavsett hur "vackert" det är. Först skippar man 3200, sedan accepterar man mer brus. Hoppas att det inte är så illa som det låter, för är det så har jag verkligen tagit vatten över huvudet som beställt kameran trotts avsaknad av 3200.
 
P-E Claesson skrev:
Jaha. Mer brus. Jag vill inte ha nått brus alls, oavsett hur "vackert" det är. Först skippar man 3200, sedan accepterar man mer brus. Hoppas att det inte är så illa som det låter, för är det så har jag verkligen tagit vatten över huvudet som beställt kameran trotts avsaknad av 3200.

Ja, det ser ut som nu att brusnivån blir i paritet med D80:n och det är en klar besvikelse, för första tanken var ju att bruset skulle vara lägre än det lägsta hos konkurrenterna, inte i samma klass. Men det kommer av att low-pass filtret är justerat för att ge mer skärpa och därmed bota kritiken från journalister mot mjuka bilder från Pentax jämfört med Canon och Nikon. (Pentax har ju kritiserats i test efter test för att ge mjukare bilder än alla andra ända sedan *ist D lanserades, men samtidigt har ju Pentax haft lägre brusnivå) 3200 tog man bort för det var för svagt efter Pentax standard.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Ja, det ser ut som nu att brusnivån blir i paritet med D80:n och det är en klar besvikelse, för första tanken var ju att bruset skulle vara lägre än det lägsta hos konkurrenterna, inte i samma klass.

Det motsvarar inte förväntningarna även om D80 kanske är den 10 mp kamera med bäst brusbild.

Det är en lång tråd, var har ni hittat brusjämförelsen?
 
papi skrev:
Det är en lång tråd, var har ni hittat brusjämförelsen?

Dpreview-länken, två inlägg upp.

Visst är det synd att K10D inte får bättre brusbild än D80, men å andra sidan är det (i princip) samma sensor, så man ska väl inte förvänta sig mirakel. Enligt min ringa mening gör Nikon ett mycket bra jobb med att få ner bruset, även om man jämför med Canons lågbudgetmodeller, trots att Nikon har mycket mindre sensor.

Om Pentax producerar en kamera med lika lite brus som D80, med bättre dynamiskt omfång, till ett lägre pris, tror jag att de flesta blir ganska nöjda.
 
Tack.

Snyggt 1600 brus med bra färgåtergivning och detaljnivå. Låter som det finns potential för viss ytterligare brusreducering om man behöver.

Kommentarerna är inte baserade på slutgiltig programvara men någon dramatisk skillnad bör det väl inte bli.
 
wowtip skrev:
Enligt min ringa mening gör Nikon ett mycket bra jobb med att få ner bruset, även om man jämför med Canons lågbudgetmodeller, trots att Nikon har mycket mindre sensor.
Har verkligen Nikon mindre sensor än Canons lågbudgetmodeller? Jag trodde det var precis tvärtom, att Canon i 400D och 30D (och deras företrädare) hade aningens mindre sensor än Nikon.
 
Ja, du har rätt, jag hade fel. Det verkar som om Canons mindre modeller, t ex 400D och 30D, etc har aningen mindre sensor än nikons lågbudgetalternativ.

Nikon D80 tycker jag iaf funkar bra på högre iso, av de exempel jag sett på nätet står de sig hyggligt bra mot 400D.
 
wowtip skrev:
Ja, du har rätt, jag hade fel. Det verkar som om Canons mindre modeller, t ex 400D och 30D, etc har aningen mindre sensor än nikons lågbudgetalternativ.

Nikon D80 tycker jag iaf funkar bra på högre iso, av de exempel jag sett på nätet står de sig hyggligt bra mot 400D.

Ja, precis, nu är det BARA en smaksak:
Gillar man "färg-brus" så väljer man Canon tar man hellre monokromt brus så väljer man Nikon.

Om en till två månader så hoppas jag att man kan tillägga och vill man ha det lägsta bruset så väljer man PENTAX ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.