Annons

Svårt val: Canon 450D, Sony A300, Pentax K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
David.H skrev:
Nån funktion som saknas som känns väldigt nödvändig? Var lite tveksam till om bracketing fanns först men enligt specen verkar det ju finnas även på sonyn.

Nja,nödvändigt eller inte får väl vara upp till var och en bedömma.

Du kan tex framkalla raw i kameran till jpeg. Två rawformat DNG och Pentax eget PEF. Rawknapp för direkt växling till tex raw+jpeg. I Autoiso kan ställa in i vilket område som helst med egna valda begränsningar. Unikt programläge där du ställer ISO på ratten och kameran väljer tid och bländare. Dubbelexponeringsfunktion med eller utan exponeringskomp. (används tex i vissa naturfotosammanhang) Jag tror man kan köra bracketing på allt från exponering till vitbalans. Slutaren är byggd för 100 k exponeringar. Mer standard på bättre kameror men jag vet inte hur konkurenterna har där. 11 korslagda fokuspunkter. dubbla inmatningshjul, belyst display på ovansidan, det flesta knappar kan programeras för den funktion du vill ha på just den. Stor sökare i APS-C klassen.

Och så klart riktigt bra tätning med oringar och lås + bildstabilisering.

Det finns en hel del nytt och unikt i K10 och många saker kan faktisk vara riktigt bra ibland. Har sålt min K10 och har nu K20 så jag hoppas jag minns allt rätt ovan.
 
David.H skrev:
Nån funktion som saknas som känns väldigt nödvändig? Var lite tveksam till om bracketing fanns först men enligt specen verkar det ju finnas även på sonyn.
Fast tyvärr har Sony valt att handikappa den rätt rejält genom bara tillåta 3 bilder med 0.3 eller 0.7 stegs variation i exponeringen. K10D har betydligt bättre valmöjlighet med upp till 5 bilder och upp till 2 stegs variation mellan bilderna.
 
wsaar skrev:
K10D har mycket som talar för den, enda riktiga nackdelen är väl att AFen på K10D och K20D känns allmänt slöare och även sämre i dåligt ljus än hos Sonymodellerna. Sedan ska man ju komma överrens med handhavandet, men det är förstås mycket en vanesak.

Stämmer nog men i normalt ljus är det ändå så snabbt att det inte stör mig på något vis. I dåligt ljus är det en nackdel på K10 och fördel Sony som hanterar det riktigt bra. Följande AF är inte heller imponerande på K10 men där kanske man måste upp till D300, A700 eller nått om det skall fungera bra...Vet inte ännu hur A200 hanterar det.
 
Senast ändrad:
Visst är det svårt

Jag har själv en kompakt från -04 som jag vill ersätta, den känns som stenåldern idag, men vilken ska man välja i kompaktkamera-djungeln.
Sonys A200/300/350 är instegskameror som i grunden är samma kamera, men med tilläggen 14Mpsensor och skärmsökare. Pentax K10D är en entusiast kamera, alltså utan tex motivprogram. Sony A300 har vinkelbar skärm, ett övertag mot övriga(Canon o Pentax), men den saknar spegeluppfällning och skärpedjupskontroll.

Jag har tittat på finesser och vikten men inte direkt på greppet när jag köpt kamera, men jag brukar rekommendera att köparen känner på kameran. Du behöver bestämma dig om du tror att en instegskamera räcker för dig, eller vill du satsa på en kamera att växa i. Det finns framgångsrika fotografer som bara kör på standard inställningar och kanske bara använder 2-3 objektiv, andra använder flitigt skärpedjupskontrollen och tar multiexponeringar och använder dom ca 7-10 objektiven i väskan för att greja kreativa bilder.
 
Skärpedjupskontroll skulle inte jag basera något köp på idag, dels är sökaren för liten på instegsmodeller, mattskivan återger också flera stegs större skärpedjup än sensorn så det du ser går inte att lita på, och dessutom behöver man inte vänta på filmframkallning för att få se resultatet med digitalkameror.

Enda sättet att få riktig skärpedjupskontroll är att ta en bild eller att använda live view så som den är implementerad på Canon 450D. Just skärpedjupskontroll är det enda man förlorar med live view såsom den är implementerad hos Sonys instegsmodeller (eftersom det är en annan, mindre, sensor som filmar), men i gengäld får man vridbar skärm och något som är snabbt och smidigt nog för praktiskt bruk.
 
Re: Alla nöjda med sin kamera

kortkort skrev:
Har själv en K10 och är grymt nöjd med den. Saknar motivprogram, men vill man själv ha kontroll så är det ingen nackdel. Kameran är stor,tung och skön att hålla i (detta är ju som bekant en smaksak). K10'an kan tyckas kräva lite av sin användare (i alla fall i början), men gillar man att läsa manualer och testa sig fram hittar man en hel del smått och gott.Misstänker att användare av de modeller som har nämnts här har idel nöjda ägare, varför alla lovordar just den kamera de har.Vore intressant att höra om det finns någon missnöjd kameraägare som några riktigt negativa erfarenheter av någon av de nämnda modelleran.

Jag håller med dig där att det skulle vara mycket intressant att höra om någon där ute är missnöjd med sin K10D, A300 eller 450D ?
 
wsaar skrev:
Skärpedjupskontroll skulle inte jag basera något köp på idag, dels är sökaren för liten på instegsmodeller, mattskivan återger också flera stegs större skärpedjup än sensorn så det du ser går inte att lita på, och dessutom behöver man inte vänta på filmframkallning för att få se resultatet med digitalkameror.

Enda sättet att få riktig skärpedjupskontroll är att ta en bild eller att använda live view så som den är implementerad på Canon 450D. Just skärpedjupskontroll är det enda man förlorar med live view såsom den är implementerad hos Sonys instegsmodeller (eftersom det är en annan, mindre, sensor som filmar), men i gengäld får man vridbar skärm och något som är snabbt och smidigt nog för praktiskt bruk.


Helt riktigt kan man inte avgörga skärpedjupet med någon exakthet med skärpedjupskontroll men det jag använder det för och där den gör nytta är vid macrofotografi. Man får en alldeles utmärkt uppfattning om hur bakgrunden kommer att se ut på vald bländare med denna funktion.

Jag skulle nästan våga påstå att funktionen finns till just för macro.

På K10 kan du också få en preview på skärmen om man föredrar detta för tex skärpedjupskontroll.
 
Jag har nu varit inne i affärerna o kännt ytterligare på kamerorna, och har insett att om jag funderar mycket längre nu så är det ingen idé att jag köper någon alls eftersom jag då aldrig kommer bestämma mig.

Har dock ny fråga: Borde det att min pappa har 3 minoltaobjektiv på 45mm (1:2), 28mm (1:3,5) samt 135mm (1:2,8) + 3 mellanringar påverka mitt val till att bli en sony? Eller hur pass användbara är dessa egentligen,, i och för sig är det väl rätt bra macroläge med mellanringar samt 45mm kanske? Att sonyn brusar mer än de övriga på höga isotal skrämmer mig dock fortfarande. Frågan är om detta brus är något som kommer begränsa?
 
David.H skrev:

Har dock ny fråga: Borde det att min pappa har 3 minoltaobjektiv på 45mm (1:2), 28mm (1:3,5) samt 135mm (1:2,8) + 3 mellanringar påverka mitt val till att bli en sony? Eller hur pass användbara är dessa egentligen,, i och för sig är det väl rätt bra macroläge med mellanringar samt 45mm kanske? Att sonyn brusar mer än de övriga på höga isotal skrämmer mig dock fortfarande. Frågan är om detta brus är något som kommer begränsa?

Vet inte mkt om kompabiliteten mellan gammal minolta optik o Sonyhusen, såsom om man får ljusmätning och af mm. Men det är ju garanterat en fördel o ha dom, nån annan kanske kan förklara hur de funkar ihop. Men, inte brusar Sonyn mer än de andra?
 
David.H skrev:
Att sonyn brusar mer än de övriga på höga isotal skrämmer mig dock fortfarande. Frågan är om detta brus är något som kommer begränsa?

Jag tycker inte at brusnivån i min A200 är speciellt hög eller sämre än andra 10 mp ccd kameror. Möjligen att Canon ligger lite bättre till där men med stabilisering på all optik kan man ofta välja ett lägre ISO iaf.Skulle i så fall vara mer orolig för Sonys a350 där man tryckt in 14 MP.
 
Negativa erfarenheter med Pentax K10:

Af i följande läge är inte jättemycket att hurra över, så vet du med dig att du ska fota sport och liknande är det inte rätt kamera för dig.

Objektivutbud på begagnatmarknaden, Pentax är ett litet märke med inte jättemånga användare och detta speglar av sig på utbudet begagnat, klar fördel Canon eftersom Sony också är litet.

Övriga saker som nämnts som tex vikten förstår jag inte, vad spelar 3-400 g för roll, har du en systemkamera så är det storleken som avgör om du tar den eller en kompaktkamera med sig, är min åsikt.

Jag tror att du blir nöjd oavsett bilken kamera du väljer, men måste givietvis slå ett slag för K10:an =)

Fantastiskt hus som hängt med mig i lite över ett år på alla möjliga strapatser och i alla väder utan att knorra. Levererar varje gång!
Sen hänga på ett sdm objektiv och njuta av den tysta fina fokuseringen är en dröm!

Kolla in objektivutbudet och finns det du behöver så slå till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.