Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behöver råd ang. första systemkameraköp.
- Trådstartare Ayla85
- Start datum
timofej
Aktiv medlem
Grattis! Hehe, mitt råd funkade - köp den dyrare och bli nöjd! Jag är övertygen om att du kommer att ha mycket skoj med din nya leksak! :-DAyla85 skrev:
Ville bara säga att det blev en D80, på väg med posten!
interpix
Aktiv medlem
Det bror på vilka krav du har och hur du tu tagigt bilden från börjsn. I pricip alla bilder bevöher efterbehandlas om du vill få ut den allras bästa kvaliten. Standardgångn är väl i princip justering av vitpunkt, kurvor, bersäkrning, skärpning korrigering av optiska fel mm. På högre iso är selektiv brusredusering också ett vanligt moment.
perperub
Aktiv medlem
Gäller detta bara D80 eller även 400D mfl?papi skrev:
Det bror på vilka krav du har och hur du tu tagigt bilden från börjsn. I pricip alla bilder bevöher efterbehandlas om du vill få ut den allras bästa kvaliten. Standardgångn är väl i princip justering av vitpunkt, kurvor, bersäkrning, skärpning korrigering av optiska fel mm. På högre iso är selektiv brusredusering också ett vanligt moment.
interpix
Aktiv medlem
perperub skrev:
Gäller detta bara D80 eller även 400D mfl?
Gäller alla kameror om du vill ha det absolut bästa resultatet. Så klart många nöjer sig med mindre
interpix
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Behöver råd ang. första systemkameraköp.
Men i din länk är det ju bara Pentaxbilder. Som jag försår mr Phil är den jänmförelsen mellan jpg från olika fabrikat, tex Pentax /Nikon som avses
Pentax K10D upplösning i raw är ju dessutom bäst så den är tyvärr ouppnålig.
Mest färdiga blideri kameran kan väl annars ockåså D5o, D40 och K100D aspirera på.
Ayla85 skrev:
Jo läste det, men konstigt nog kanske håller jag nog inte med.
http://www.dpreview.com/gallery/pentaxk10d_samples/
Jag kunde helt utan vidare gissa rätt utan att smygtitta på EXIF infon ovanför bilderna och se vilka som var "suddiga" JPEG och vilka som var skarpa RAW. Kanske hade jag bara tur.....Kanske inbillning..
Min personliga smak kanske vill ha mer "färdiga" bilder direkt från kameran.
Men i din länk är det ju bara Pentaxbilder. Som jag försår mr Phil är den jänmförelsen mellan jpg från olika fabrikat, tex Pentax /Nikon som avses
Pentax K10D upplösning i raw är ju dessutom bäst så den är tyvärr ouppnålig.
Mest färdiga blideri kameran kan väl annars ockåså D5o, D40 och K100D aspirera på.
Ayla85
Avslutat medlemskap
Nu är den här...
Fick kameran och objektivet idag , blev ett sigma 17-17 2.8-4.5. Vilken lycka! Fy va roligt det verkar med foto. Märkte dock att det var väääldigt svårt att ta skarpa bilder när ljuset började skymma. Har inget stativ, än.... Sen en snabb off-topic fråga, använder man den främre funktionsratten bara i M-läge för bländarinställning?
Fick kameran och objektivet idag , blev ett sigma 17-17 2.8-4.5. Vilken lycka! Fy va roligt det verkar med foto. Märkte dock att det var väääldigt svårt att ta skarpa bilder när ljuset började skymma. Har inget stativ, än.... Sen en snabb off-topic fråga, använder man den främre funktionsratten bara i M-läge för bländarinställning?
Palletheking
Aktiv medlem
Re: Nu är den här...
Använder du inte den för att styra exponeringskompensationen.Ayla85 skrev: