Annons

Köpa första systemkamera - har jag valt ett bra kit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Tror inte du skulle sagt ett dugg om jag tipsade om d-80.
Som jag ser det tycker jag inte 30D är föråldrad jämfört med 40D så mister man bara en lite snabbare af 2 megapixlar liev view det enda som jag tycker är föråldrat är menysystemet.

Jodå, sa ju något om D80 av egen fri vilja till o med, utan några tips. 450D är ju ett bättre val än D80 me. Fast missar du inte de viktigaste, bättre bildkvalitet på 40D än 30D, oavsett ISO. Pratar man om 450D är det dessutom till o med 4mp skillnad. Är det inte bättre byggkvalitet på 40D o större sökare me?
 
Ludix skrev:
Fast missar du inte de viktigaste, bättre bildkvalitet på 40D än 30D, oavsett ISO.
I vilka avseenden? Knappast brus. 40D har lite mer brus än 30D, men inte så att det direkt märks om man inte är mätnörd.

40D bör klara av att lösa upp detaljer lite bättre än 30D, men också där är det tveksamt om det har någon praktisk betydelse.

Man köper inte 40D istället för 30D för att få bättre bildkvalitet, utan för att få finesser som 40D har och 30D saknar (som t.ex. lite bättre AF och Live View).
 
Langby skrev:

Canon EOS 450D + Kitobjektivet EF-S 18-55mm f/3,5.5,6 IS
Kamerahus + ett ok allroundobjektiv. Detta + minneskort på 4GB inkl. frakt går på knappt 8000kr. Omkring en tusenlapp billigare än i butik. Resten av prylarna tänkte jag dock köpa i vanlig butik då det inte skiljer så mycket.

Canon EF-S 50-250mm f/4-5,6 IS
Verkar vara en ok zoom som passar bra till kameran. Både tele och IS till ett bra pris. Går väl på 2900kr ungefär.

Canon SpeedLite 430EX
För att fotografera inomhus och i taskig belysning. Denna och Canon EF 50 II f/1,8 borde väl passa bra inomhus i sämre belysning, t.ex. mingel, middagar osv?
Går på ungefär 2600kr
Finns det något bättre alternativ från någon annan tillverkare till samma eller lägre pris (som ger minst samma funktionalitet)?

Canon EF 50 II f/1,8
1000kr men verkar vara lite svår att hitta.
Verkar vara det mest prisvärda objektivet för foto inomhus i dåligt ljus.

Väska
Här blir det att prova ut någon i butik när jag väl har köpt lite av det andra så man ser att det passar bra. Jag återkommer kring denna.

Minneskort 4GB

/Martin

Jag föreslår följande:
1) Hus (40 eller 450 en budgetfråga) + Objektiv Tamron/Sigma 17-50/2,8
Kitobjektiven växer man snabbt ur och då är det lika bra att satsa på ett objektiv som klarar lika mycket som kameran.Stor skillnad mot kiten!
2) Väska
3) Extra batteri (fiffigt att alltid ha ett fulladdat med sig)
4) Blixt eller tele (beroende på om inomhus eller utomhus blir din primära passion)
5) Tele eller blixt (vilket som nu är kvar)

Resten ger sig med tiden och vilka behov som växer fram. Den enda brasklappen är att jag ganska snart ville byta till proffshus och då inte hade tänkt på vilken fattning mina mellanklassobjektiv hade. Hade jag satsat mer pengar på rena EF-objektiv (EJ EF-S kompatibla) från början så hade jag sparat pengar i slutänden... Fast EF objektiv med f/2,8 är ju tyvärr svindyra.

EF 50/1,8 är ju bra om man skall fota utan blixt. Fast jag köpte det främst för att laborera med extremt kort skärpedjup på olika produktdetaljer med liveviewfokus utan krav på snabbhet. Det är plastigt, billigt och har en skrapig autofokus. Fotokungen har just nu flera i lager. Jag skulle inte tro att du blir missnöjd med ett 17-50/2,8 och en 430EX i minglet. Tvärtom.

Mvh/Benke
 
Re: Re: Köpa första systemkamera - har jag valt ett bra kit?

BenkeO skrev:
1) Hus (40 eller 450 en budgetfråga) + Objektiv Tamron/Sigma 17-50/2,8
Kitobjektiven växer man snabbt ur och då är det lika bra att satsa på ett objektiv som klarar lika mycket som kameran.Stor skillnad mot kiten!
Det var stor skillnad med Canons gamla EF-S 18-55, men det nya EF-S 18-55 IS (alltså med bildstabilisering) är betydligt bättre. Det har förstås inte bättre byggkvalitet, men avfärda det absolut inte bildkvalitetsmässigt.
 
PMD skrev:
I vilka avseenden? Knappast brus. 40D har lite mer brus än 30D, men inte så att det direkt märks om man inte är mätnörd.

40D bör klara av att lösa upp detaljer lite bättre än 30D, men också där är det tveksamt om det har någon praktisk betydelse.

Fast recensenterna säger tvärtom, men ska inte säga på rak arm att de du säger inte är rätt..
 
Tack igen. Det Bengt Odenmark skrev verkar vettigt i ordning. Dock tänker jag mig nog kitobjektivet till en början.

/Martin
 
Börja med det då och lär känna kameran och din kunskap. Att kunna fota med manuella inställningar i befintligt ljus är en bra övning, så kör gärna det från början. Blixt behövs egentligen inte om man kan hantera f/1.8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.