Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D, första intrycket

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpilen

Aktiv medlem
Jag var på evenemanget på Scandinavian Photo i Stockholm igår.
Pentax visade sin K100D samt en ”K10D” och några objektiv.
K10D var så klart lite begränsad men som jag uppfattade det var det bara mjukvaran i den som inte va den rätta. Huset, knapparna, färgen etc. var som kameran kommer säljas.

Mitt första intryck var att greppet var något litet för mina stora händer. Inte lika skönt som Canon 30D eller Nikon D80.
Sökaren var bra, något mindre och något ljussvagare än Nikon D80 dock.
Men det som fick mig att reagera var joysticken eller vad man kallar den på baksidan. Den kändes lite plastig och glappade lite. Tycker inte den gav kvalitetsintryck.

Ska säja att detta är mina personliga, snabba intryck efter att bara haft tid att rusa in och kolla. Dessutom finns det ju en möjlighet att den som kommer säljas är bättre och att det var lite för mycke demo över den de visade.

Någon annan som fått möjligheten att klämma på K10D och vad har era intryck varit?

När jag pratade med Scandinavian för någon vecka sedan trodde de att Pentax skulle visa sina modeller på Home-mässan i Stockholm nu i helgen.
Om någon skulle vara nyfiken.

/C
 
silverpilen skrev:
Någon annan som fått möjligheten att klämma på K10D och vad har era intryck varit?

När jag pratade med Scandinavian för någon vecka sedan trodde de att Pentax skulle visa sina modeller på Home-mässan i Stockholm nu i helgen.
Om någon skulle vara nyfiken.

/C

Det finns några här på FS och en hel del på DP som har kännt på kameran. Snabb, välbyggd och inte så stor som man föreställt sig är väl de vanligaste beskrivningarna.

Skall försöka ta mig till Home-mässan i helgen då, någon som vet var den är?
 
Såg just på Pentax hemsida att de kommer att vara där och att det är Stockholmsnmässa i Älvsjö. Öppet till 18:00 i helgen.
 
Det finns inga produktionsmodeller att tillgå än, utan de som finns är förproduktionsmodeller/demo exemplar, det bör man känna till när man bedömer K10D:n.

Produktionen började först förra veckan och några leveranser har ännu ej inletts.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Det finns inga produktionsmodeller att tillgå än, utan de som finns är förproduktionsmodeller/demo exemplar

Hälsar
R

Det var skönt att höra.
Jag fick uppfattningen att det bara var mjukvaran som inte var den rätta men det hoppas jag jag har missuppfattat då.
Funderar starkt på att byta till Pentax.

Storleken va väldigt tilltalande men som jag skrev tidigare inte bästa greppet på marknaden även om Pentax-killen sa att den skulle vara fantastisk med batterigrepp.

/C
 
Pentax har mängder med förproduktionsexemplar ute, med varierande mjukvara (firmware 0.20 - 0.70) och moderkort (ja, olika versioner av bildbehandlingskretsarna och andra teknikaliteter). Sedan så är ju förproduktionsexemplaren handbyggda, de kommer ej från den riktiga produktionslinan - det gör att känsla och sammansättningskvalitet skiljer sig åt från de "riktiga" exemplaren. Syftet med förproduktionsmodeller är för utprovning och test. De kommer ej att säljas, de flesta av dem skrotas nog när produktionsmodellen kommer ut på marknaden.

Hälsar
R
 
Klämma på K10D

Hej på er
K10D finns mycket riktigt på Homemässan i Älvsjö.
Fick en pratstund med Dick och fick oxå känna på ett provex. Pentax monter ligger i mitten av C-hallen.
Mitt intryck var att logistiken bland knapparna kändes lite rörig, men så är det nog alltid när man byter märke. Har man haft knapparna på i stort sett samma ställe genom tre modeller av kamerahus (S1, S2 och S3) så är det svårt att tämka om i början.
Håller med om att kameran kändes lite liten. materialet och greppet har en del övrigt att önska men jag ser fram emot batterigreppet som säkert ger en helt annan balans och känsla.
Skall plåta på mässan idag så det blir nog en vända till i Pentaxmontern.
Ha det
G
 
Mässan

Jag var också i Älvsjö, gick runt och klämde lite på olika kameror - K100, K10, Canon 5D, 30D & 400D + Olympus E330, E400 & E500. Förvånansvärt lite folk, kanske för att det var mitt på dagen på en fredag. Var t.ex. helt ensam hos både Pentax och Olympus.

Jag tyckte K10:an kändes skön att hålla i, jag har i och för sig något mindre händer än snittet men kameran satt fint, lagom stor och tung. Kändes rejält mycket bättre än t.ex. Canon 20D. Sökaren var stor och ljus, t.ex. 5D:an var visserligen större men inte enormt mycket. Jag skulle aldrig köpa en Olympus bara pga. den lilla sökaren, men skillnaden mellan 5Ds och K10s sökare kändes betydelselös.

Knapparna var lite röriga, tyckte att Pentax lyckats bättre med K100. Men det mesta satt bra, det handlar som sagt mycket om att man är van vid ett annat system.

Frågade också Pentaxrepresentanten om bildkvalitén, framförallt brusnivåerna. Han sa att man får vänta till november med exakta jämförelser, men "bildkvalitén kommer att vara minst lika bra som hos marknadens bästa kameror idag". Angående brusnivåerna menade han samma sak men ville inte gå in på detaljer, t.ex. jämförelse med Canon & Nikon.

Det blir en K10 för mig när den finns att få tag i. Känslan och sökaren var två frågetecken som försvann, återstår bilkvalité och brusnivåerna.
 
Re: Klämma på K10D

Gomer skrev:
Håller med om att kameran kändes lite liten.

Just storleken på K10D är det som den hitills har fått mest kritik för från gamla Pentax rävar, dock inte pga av att den är för liten... utan för att den är för stor! :) Vi som har kört Pentax i många år är helt enkelt vana vid kameror som är mindre än vad K10D:n är.

Det kanske är en vanesak... kommer man från en stor kamera och känner på en mindre, så blir det ju en annan upplevelse för vanans makt är stor. Och kommer man från en liten och är van vid hur den känns, så känns stora kameror väääldigt stora, otympliga och obekväma.

Hälsar
R
 
Ägnade en lång stund åt att klämma på K10D idag. Känns mycket gedigen. Autofokusen var mycket snabb och tyst trots dåligt ljus. Sökaren var stor och ljus, men skulle gärna fått vara ännu större såklart.

Jag har på bilderna av kameran sett att uttagen på vänster sida inte sett lika tätade ut och var nyfiken på hur den luckan var gjord. Det visade sig att vänster lucka inte är tätad. Jag antar att det betyder att dessa uttagen är tätade på insidan av kameran och vatten eller fukt alltå inte kan tränga in i kameran. Det borde då innebära att man sett till att själv kontakterna klara ovan nämnda element.

Jag fick lära mig en liten finess...om man zoomar in på en tagen bild (i visningsläget) så kommer samma zoomning och utsnitt att ligga kvar även om du byter till bilden innan. OM man alltså tagit en serie med bilder och vill titta på någon detalj, t.ex ögon , eller skärpa så går det snabbt att titta igenom samma detalj på samtliga bilder. En finess jag inte tror jag kommer att använda så mycket, men fotar man t.ex. ett bröllopp så är det ju inte dumt att försäkra sig om att ögonen är helt öppna på åtminstone en av bilderna :)

Jag fick även leka med nya 70/2.4 på K10D. Ruggigt fint objektiv. Vill ha en sådan också, men får vänta lite... Jag vet inte hur puckad man får bli, men jag glömde ta med mig ett SD-kort så jag har inga bilder :-((((

Jag fick det även bekräftat att planerna för Sverigelaseringen är oförändrade, dvs mitten av November. Samtidigt fck jag dock kommentaren om att vi får väl se, och alla nylanseringar brukar bli lite försenade.

Enligt Pentax folk i montern så skall batterigreppet komma samtidigt som kameran, så även det skall alltså gå att få levererat till November. Är det någon som beställt det ännu?
 
Ja, jag har beställt K10D med batterigrepp, så det är bara att vänta och se när grejorna dyker upp. Lite kuriosa, när jag skulle beställa hos min lokale handlare hade han lite svårt med att beställa något som inte fanns officiellt (jag beställde före den 14/9).

/Mats
 
Även jag var på Älvsjömässan och passade förstås på att klämma lite på K10D.

Den ligger riktigt bra i handen, även om den i min smak kunnat få vara lite lite större (högre snarare).

Jag upplevde autofokusen som ruskigt snabb, i princip ögonblicklig.

Å andra sidan kändes serietagningen lite skakig. Fick inga konsekventa serier utan kameran tog bilder lite hipp som happ kändes det.

Och det kändes som att det var ganska lång "black-out", alltså tiden då sökaren är svart p.g.a. att spegeln fälls upp under exponeringen.

Men på det stora hela känns kameran som ett klart hot mot Nikon och Canon, bara bildkvaliten är tillräcklig.
 
erro.se skrev:
Å andra sidan kändes serietagningen lite skakig. Fick inga konsekventa serier utan kameran tog bilder lite hipp som happ kändes det.

Jag noterade det också, enl Pentaxfolket är det en prototypegenskap som vi slipper på produktionskameran.
 
Hej! Var och klämde på K10D idag på Älvsjö mässan, Kameran kändes bra i handen (kanske inte lika bra som D80 men nästan), den snabba fokusen gillade jag och "RAW"- knappen. Tyvärr så tyckte jag att skärmen inte hade lika bra bildkvalité som t.ex D80 men enligt killen som jobbade där så är det en av lösningarna som kommer på den "riktiga" K10D.
Annars är jag verkligen sugen på att köpa en när den kommer till butik men får nog vänta snällt tills jag kan se och jämföra lite foto kvalité!
 
Helal skrev:
Hej! Var och klämde på K10D idag .......................................................................
Annars är jag verkligen sugen på att köpa en när den kommer till butik men får nog vänta snällt tills jag kan se och jämföra lite foto kvalité!

Jag är en av dem som redan har beställt K10D och när det gäller bildkvalitet så lär den ju knappast vara sämre än K100D, som ju redan har en väldigt bra bildkvalitet enligt många tyckare inklusive tidningen FOTO. Detta faktum sammantaget med antiskak, vädertätning och stöd för den nya "ultrasonic optiken" samt många många fler proffs/semiproffs-attribut så är K10D ett självklart val! Undantaget de som redan sitter "fast" i något annat system. Men det verkar ju finnas en och annan som funderar på att konvertera till Pentax. Jag förstår varför :)
 
Kul att testa lite olika gluggar också. Här är det en 70mm Limited på kameran. Längst fram i bild två K10D.
 

Bilagor

  • _igp2756.jpg
    _igp2756.jpg
    46.6 KB · Visningar: 862
Storleken

Det snackas mycket om storleken på kameror, för min del använder jag både små och stora kameror men bryr mig inte.
När jag meckar har jag tex ringnycklar från 6mm till 25mm och använder den som passar......
När jag tittar på en ny kamera kollar jag inte så mycket på storleken utan på finesser och vikten.
När jag tittade på K10D var istället vikten något hög men jag hade nog köpt den även om den vägde 100gram mera.
Med K10D och DA21 kan man nog gå runt många timmar utan att känna av nacken tack vare 140grams DA21;a.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.