Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D beställd :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Usch, den är ju alldeles för billig! Hade den kostat som man skulle väntat sig med de finesser den har hade valet K10D vs K100D varit enklare.
I praktiken blir det "bara" 2000 skillnad (2500, men eftersom laddbart batteri ingår till K100D blir det 2000 för min del).

Nu är den beställd i alla fall, med 18-55.
Trist att vänta dock; "But I want it now!" som Homer Simpson skulle sagt.
 
Det är alltid surt att vänta. Men jag fick vänta på min DS också, men den kom till slut. Det jobbigaste är väl om Pentax hinner släppa fler kameror innan man får denna. K1D kanske hinner annonseras, men jag skulle ändå inte tro det. Den nya 645 ser däremot väldigt intressant ut...synd bara att jag kör P67, så det skulle iså fall bli att starta från ingenting...
 
Cyberfoto har ändrat lagerstatus från tillfälligt slut till beräknas in i slutet av oktober för ett K10D hus! Början av npvember i kit med 16-45 och slutet av novemder för 18-55 kittet.
 
Jobbigt att behöva vänta en månad extra när de har 18-55 i lager. Hade varit lättare att förstå om objektiven var bristvara. Fast det lär väl bli fler ändringar på leveranstiderna.

Batteriet är prissatt ocså, 540:- för ett extra.
 
papi skrev:
Cyberfoto har ändrat lagerstatus från tillfälligt slut till beräknas in i slutet av oktober för ett K10D hus! Början av npvember i kit med 16-45 och slutet av novemder för 18-55 kittet.

Det brukar ju vara så att husen kommer först. Jag vågar inte riktigt tro att jag skall få kameran om bara en vecka eller två...men jag hoppas :))
 
oskard skrev:
Jobbigt att behöva vänta en månad extra när de har 18-55 i lager. Hade varit lättare att förstå om objektiven var bristvara. Fast det lär väl bli fler ändringar på leveranstiderna.
Batteriet är prissatt ocså, 540:- för ett extra.
Zoomen 18-55 är nog inte i klass med kameran men om du ska köpa 16-50 f2,8 senare eller plåta mest med fasta gluggar är det nog smartast att välja den.
Fast det låter konstigt att du ska behöva vänta extra för ditt kit.
Jag ska köpa i vår och då vet jag mer(?) om DA 16-50 f2,8.....
K1D nämdes oxå och den kommer nog tidigast till sommaren, men jag tror 645D kommer före och då kanske K1D kommer först till nästa jul.
 
wohoo, slutet av oktober, perfekt, är rätt less på den sega AF:en i ist*ds.... Skulle dock behöva ljusstark telezoom och normalzoom med bra skärpa. (2.8) någon som har en glugg som passar in på beskrivningen ni vill sälja????
 
Nu börjar det bli spännande. Det blev lite bättre sprutt i *istDl:en med LiIon ackar, men jag börjar ändå tröttna på den.

Tyvärr är det ju mest dåligt ljus när jag fotar, så jag lär också försöka skaffa ljusstarkare optik. Kör en sigma 24-135 2.8-4.5 nu, men det skulle behövas nått ljusare. Har testat en Chinon 50mm 1.4 , men den är hopplös att focusera. Bra tider, intressant brännvid men på full glugg är ju skärpedjupet sämre än på mitt gamla spegeltele. Men jag har börjat leta efter ett Pentax 50mm 1,4 AF.

Helst skulle man ju villa ha en ljusstarkare zoom, men jag känner inte till nån ljusare än 2,8. Visst vore det skilnad med 2,8 på hela brännvidden, men det blir mycket pengar och inte så mycket ljusare.

Nån som har tipps på riktigt ljusa gluggar (AF) som kan passa K10d?
 
Re: Vertikalgreppet

Andreas.Magnusson skrev:
Någon som vet när vertikalgreppet kommer släppas till k10d och på ungefär vad det kommer kosta?
Jag har starkt för mig att ha läst att det ska kosta 200 dollar. Det borde ju innebära nånstans mellan 1500-2000 i Sverige.
 
Pris på vertikalgreppet

Pentax anger 1900:- i sin prislista. Det verkar vara utan extra batteri?

/Mats
 
Bofoto2 skrev:
Zoomen 18-55 är nog inte i klass med kameran

Förvisso. Men som jag förstått saken är den relativt bra ändå. Fast det är mest för AF-hastighet och LiIon-batteri jag väljer K10D framför K100D. 18-55 är ganska billig i kit, sen får jag fundera mer på vad jag vill ha (det blir min första systemkamera).
 
hmmm... följer alltså inget batteri med själva kameran??? Fungerar inte AA till den? Inte ens i vertikalgreppet??? Rätt kasst om inte batteri följer med, men man måste ju ha fler än ett, ett batteri är ju lika med fotografisk harakiri....
 
raskolnikov skrev:
hmmm... följer alltså inget batteri med själva kameran??? Fungerar inte AA till den? Inte ens i vertikalgreppet??? Rätt kasst om inte batteri följer med, men man måste ju ha fler än ett, ett batteri är ju lika med fotografisk harakiri....

Jo batteri och laddare föjer med, AA batterier fungerar däremot inte varken i huset eller i greppet.
 
Helt OK med LiJon i kamerahuset, men jag hade nog gärna sett vanliga batterier i kameragreppet, eller åtminstone en möjlighet till det. Om det skiter sig så kan man ha ett paket vanliga batterier i reserv, de håller ju i många år i väskan. Kanske kommer det ett sådan batterigrepp senare, avsett för vanliga batterier? Kanske var det planerat med det, men de fick det inte att fungera så det blev en lucka för fjärrkontrollen av det istället....
 
så...när kommer vertikalgreppet och får man med ett extra batteri eller ej?

Vad är vettigt pris på ett sigma 70-200 2.8 begagnat?
 
Dustin

Ringde Dustin och kollade hur många k10D de skulle ta in. De skulle inte ta in några utan det va beställningsvara. Kommer innebära att man antagligen får vänta i evigheter därifrån. Synd, hade bra pris.
 
Dustin

silverpilen skrev:
Ringde Dustin och kollade hur många k10D de skulle ta in. De skulle inte ta in några utan det va beställningsvara. Kommer innebära att man antagligen får vänta i evigheter därifrån. Synd, hade bra pris.
Men beställer man nu borde de väl lägga beställningen?
 
Cyberphoto skriver idag: "Mitten av oktober" för 18-55 kit. det är nu!!!
"Beräknas in i början av november" för 16-45 kit.
"Beräknas in i slutet av oktober" för enbart hus.

Dagens glada besked!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.