Annons

K10 och DS-fokuseringsskiva

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Lars
Stort Tack för det 3 bilderna. Det visar tydligt att exponeringarna träffar mera rätt nu. Riktigt kul o se.
Nu blir det beställning på en ny mattskiva.
MVH
Fredrik

PS Det ska väl inte vara någon skillnad mellan LF-60 och LL-60? Den sistanämda tänkte jag på för att man kanske skulle få mindre sneda horisonter i framtiden.
 
Senast ändrad:
Jag har svårt att tro att det skall vara någon skillnad. Jag beställde också en LL-60 (jag har ju redan en LF-60). Då kan jag känna vilken som passar bäst i K10'an. Den andra får bo i istDs'en.

//Lars
 
Jag har inte gjort några jämförande prov som med M-optiken. Men dom bilder jag tagit med DA 16-45 och DS-skivan ser helt ok ut. Något underexponerade men så har jag alltid haft det även med originalskivan.

//Lars
 
Fick min skiva idag på posten. LL-60
Gillar att ha ett mer rutigt nät när jag fotograferar.
Verkar fungera bättre nu med gamla gluggar.
 
Dessa bilder tagna med Supertakumar28mm 3,5 M42 gänga. Gammalt objektiv men som ger härliga färger och kostade 82 kr på tradera.
 
Vad kul att se att det går framåt med detta. Jag har tyvärr inte fått tillbaks min K10D från reparation/justering av sned sökarbild ännu, så jag får snällt vänta ett tag till. Det börjar kännas att den varit borta i över en månad nu...Kommer med rapport så snart jag fått tillbaks huset och monterat mattskivan. Som ni kanske minns så köpte jag en snittbildsskiva och det ska bli intressant att se om jag får bra/bättre resultat jag med.

Återkommer.

// Matte
 
behöver en ny mattskiva

hej, jag undrar om nån härinne har köpt den kinesiska split screen på ebay?

eftersom min skiva är trasig, så tänker jag köpa en billig en hos ebay. kanske ni som har bytt till ll-60, har ni org. k10d skiva över? isf vill jag köpa den.

mvh
oai g
 
Re: behöver en ny mattskiva

cam_oai skrev:
hej, jag undrar om nån härinne har köpt den kinesiska split screen på ebay?

eftersom min skiva är trasig, så tänker jag köpa en billig en hos ebay. kanske ni som har bytt till ll-60, har ni org. k10d skiva över? isf vill jag köpa den.

mvh
oai g

Jag köpte min på eBay av säljare "jinfinance".

Nu kan jag ju inte montera den och prova, eftersom jag inte fått tillbaks huset från rep ännu.

// Matte
 
oh..fick du betala tullen? jag hade kollat in honom med, fast har hört en del klagade på att splitten inte ligger 100% mitten. en del säger den var för tjock...

men jag får vänta tills du kan bekräfta det :). hur lång tid tog det för den att komma till sverige? pris?

mvh oai
 
Jag slank igenom tullen utan avgifter, men det är inget man ska räkna med. Jag hade nog tur.

Det tog två veckor innan jag hade skivan från det att jag betalat.

// Matte
 
Jaha... Tänkte väcka den här diskussionen igen. Är lite nyfiken på hur ni som satt in LF/LL-60 i era K10D upplever att det fungerar. Hur är det med exponeringen, både för gamla och nya gluggar? Det verkar ju som om det fungerar bättre med gamla objektiv, men hur är det med nya?
 
Lars Anmark skrev om detta tidigare i tråden och han hade inga problem. Kolla sidan 5 i tråden. Där finns lite matnyttigt.

// Matte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.