Oavsett hur det är med vad Pentax lovat eller ej, vad som står i manualen eller inte så borde Pentax behandla sina kunder bättre. De som har haft problemen är ju i huvudsak trogna kunder som Pentax haft i 10, 20 kanske 30 år. Att då inte upplysa oss om denna enkla lösning (förbättring i alla fall) tycker jag är uselt. Sedan är det självklart att Pentax säkert inte kan garantera full funktionalitet ens med denna lösning, men då kan man säga att det i de flesta fall blir bättre, det räcker.
Sedan är det svårt att bedöma vilken påverkan sånt här har på märket. Det drabbar ju bara ett litet fåtal användare, men många av de användarna är proffs eller avancerade amatörer. Det är personer som vanligtvis blir tillfrågade av kompisar och kollegor när dessa skall köpa kamera. Och att Pentax på detta sätt ignorerar sina trognaste kunder kommer utan tvekan att leda till att dessa är mindre trogna och kanske ev ger rekommendationer i andra riktningar.
Sedan är det säkert så att andra märken skiter i sina kunder på samma sätt, men har man suttit med ett märke hela tiden så är det klart så att gräset ibland kan kännas grönare på andra sidan.
Jag tycker Pentax måste göra tre saker för att återställa sitt rykte:
1) Informera kunderna öppet om alla problem och begränsningar samt mer förklaringar till varför så man kan förstå hur man skall undvika problemen. Finns det enkla lösningar så skall vi inte behöva ta reda på dem själva. Om det är så att det vi just nu kommit på riskerar att förstör kameran genom att bränna sönder exponeringsmätaren i vissa situationer så bör de ju tala om det, eller? Om det finns kameror som är sneda (se annan tråd) så vill man ju veta. Jag inser ju självklart att marginalerna är små, och Pentax säljer på låga priser i stor utsträckning, men man hade kunnat lagt på en femhundring eller till och med mer på K10an och haft en bättre service till kunderna, det är ju ändå Pentax high-end hus som används av de som måste veta att kameran fungerar. Informationen behöver kanske inte tryckas ut, men skall finnas tillgänglig för den som söker, se t.ex. punkt 3.
2) Pentax måste inom en rimlig tid (har nog nästan passerat) lansera ett hus som kan allt och inte har några brister (och om det har brister måste dessa dokumenteras bättre än en liten skrivning om att inga garantier ges). Priset är mindre viktigt, jag tror att 20-25 skulle funka om det bara är riktigt bra och om kunderna känner att de blir omhändertagna av Pentax, men visst vore det trevligare om det hamnade på 15.
3) Förbättra dokumentationen. Om vi bortser från att manualerna är usla och svåra att förstå överhuvud taget, så innehåller de alldeles för lite detaljerad information. En bra teknisk manual, nerladdningsbar, bara engelska räcker gott, men den måste svara på alla tekniska frågor samt ge tydliga tips på hur kamerans fnktioner kan användas i olika situationer. T.ex. finns det knappt någon information alls om hur blixtsystemet fungerar. Hur många förblixtar är det om man kör trådlöst. Vad innevär egentligen 1/3 om man har 3 blixtar anslutna osv. Och det är bara ett exempel.
Jag är fortfarande Pentax trogen med både mellanformat och småbild. 5 hus och oräkneliga objektiv. Men det skulle vara kul att känna att Pentax uppskattar mig som kund någon gång.
Jag har sneglat på nya D300 t.ex. Objektivpriserna från den tillverkaren avskräcker dock. Å andra sidan gör ju bristen på Pentaxobjektiv att jag skulle få rätt bra betalt om jag sålde av min trave... Men jag är inte så fotoaktiv just nu så jag avvaktar ett tag till. Jag gillar ju Pentax, och K10 ÄR en fantastisk kamera, det är mera Pentax syn på sina kunder som stör mig mer och mer.