Annons

K10 och DS-fokuseringsskiva

Produkter
(logga in för att koppla)
Man får tacka för alla glada tillrop!

Det är alltid kul om man kan räta ut några frågetecken, både för sig själv och andra.

Visst tycker jag också att Pentax kunde gjort jobbet och informerat oss. Egentligen borde skivan vara gratis (eller rabatterad) för alla som handlat K10D ovetandes om problemet. Men det kanske är att begära för mycket. Hoppas bara dom lärt sig och löst problemet till nästa kamerabygge.

//Lars
 
Varken i handboken till K10D eller i reklamen så garanterar Pentax en fullständig funktion när man använder bländarringen. Jag tror inte att Pentax är några idioter, tvärtom är jag övertygad om att Pentax Japan känner till fenomenet men de ser det inte som ett problem. I den prisklass som K10D ligger i så har andra märken också ej en fullständig funktion med gamla mekaniska objektiv från 70-talet eller äldre.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Varken i handboken till K10D eller i reklamen så garanterar Pentax en fullständig funktion när man använder bländarringen. Jag tror inte att Pentax är några idioter, tvärtom är jag övertygad om att Pentax Japan känner till fenomenet men de ser det inte som ett problem. I den prisklass som K10D ligger i så har andra märken också ej en fullständig funktion med gamla mekaniska objektiv från 70-talet eller äldre.

Hälsar
R

Men Roland!
Du förnekar dig aldrig. Rycker i första hand ut och förklarar att Pentax inte garanterat fullständig funktion istället för att glädjas åt att någon knäckt nöten, eller åtminstone i stort sett knäckt nöten.
Är inte ens det bra i dina ögon Roland att det finns ett sätt att korrigera exponeringfelen hos K10:an?

En undran som är på sin plats
tycker
Uffe
 
Nu är det så här Ronald Mabo, att det släpptes en promotionfilm av Pentax USA vid releasen där en representant för Pentax stolt visade upp en K10D med batterigrepp och en 16-45 vid kanten en älv och sa att; "I´m the one who gets to play with all the new Pentax stuff" och vad gör han? Jo han säger att "The Pentax K- bayonet will take all previous Pentax lenses including the 645 and 6X7 lenses with an adapter" (eller nåt liknande) och sedan monterar han en SMC mellanformatsglugg på K10:an... Han talar INTE om att den kommer att mäta fel! Garanti? Nej, men jävligt vilseledande marknadsföring!!!

Sen har vi ditt snack om vad som står och inte står i handboken..... Jag kan upplysa dig om att handboken ligger i kartongen och den får du tillgång till och kan läsa den i lugn och ro NÄR DU KÖPT kameran!

Pentax har gjort en groda och du kan inte ändra på det, hur du än försöker.....

// Matte
 
Mats Öberg skrev:
Garanti? Nej, men jävligt vilseledande marknadsföring!!!

Sen har vi ditt snack om vad som står och inte står i handboken..... Jag kan upplysa dig om att handboken ligger i kartongen och den får du tillgång till och kan läsa den i lugn och ro NÄR DU KÖPT kameran!

Pentax har gjort en groda och du kan inte ändra på det, hur du än försöker.....

// Matte

Vilseledande? Nej, du kan använda mellanformatsgluggar på K10D. Om han sagt att den alltid mäter korrekt med manuella objektiv, då hade det varit en annan femma.

Roland har K10D sedan en ganska så lång tid tillbaka, så jag är ganska säker på att han har läst handboken i lugn och ro. Det är därför han i flertal trådar hänvisat till sidnummer i handboken där Pentax säger att kameran kan mäta fel.

/Peder
 
Oavsett hur det är med vad Pentax lovat eller ej, vad som står i manualen eller inte så borde Pentax behandla sina kunder bättre. De som har haft problemen är ju i huvudsak trogna kunder som Pentax haft i 10, 20 kanske 30 år. Att då inte upplysa oss om denna enkla lösning (förbättring i alla fall) tycker jag är uselt. Sedan är det självklart att Pentax säkert inte kan garantera full funktionalitet ens med denna lösning, men då kan man säga att det i de flesta fall blir bättre, det räcker.
Sedan är det svårt att bedöma vilken påverkan sånt här har på märket. Det drabbar ju bara ett litet fåtal användare, men många av de användarna är proffs eller avancerade amatörer. Det är personer som vanligtvis blir tillfrågade av kompisar och kollegor när dessa skall köpa kamera. Och att Pentax på detta sätt ignorerar sina trognaste kunder kommer utan tvekan att leda till att dessa är mindre trogna och kanske ev ger rekommendationer i andra riktningar.
Sedan är det säkert så att andra märken skiter i sina kunder på samma sätt, men har man suttit med ett märke hela tiden så är det klart så att gräset ibland kan kännas grönare på andra sidan.

Jag tycker Pentax måste göra tre saker för att återställa sitt rykte:
1) Informera kunderna öppet om alla problem och begränsningar samt mer förklaringar till varför så man kan förstå hur man skall undvika problemen. Finns det enkla lösningar så skall vi inte behöva ta reda på dem själva. Om det är så att det vi just nu kommit på riskerar att förstör kameran genom att bränna sönder exponeringsmätaren i vissa situationer så bör de ju tala om det, eller? Om det finns kameror som är sneda (se annan tråd) så vill man ju veta. Jag inser ju självklart att marginalerna är små, och Pentax säljer på låga priser i stor utsträckning, men man hade kunnat lagt på en femhundring eller till och med mer på K10an och haft en bättre service till kunderna, det är ju ändå Pentax high-end hus som används av de som måste veta att kameran fungerar. Informationen behöver kanske inte tryckas ut, men skall finnas tillgänglig för den som söker, se t.ex. punkt 3.
2) Pentax måste inom en rimlig tid (har nog nästan passerat) lansera ett hus som kan allt och inte har några brister (och om det har brister måste dessa dokumenteras bättre än en liten skrivning om att inga garantier ges). Priset är mindre viktigt, jag tror att 20-25 skulle funka om det bara är riktigt bra och om kunderna känner att de blir omhändertagna av Pentax, men visst vore det trevligare om det hamnade på 15.
3) Förbättra dokumentationen. Om vi bortser från att manualerna är usla och svåra att förstå överhuvud taget, så innehåller de alldeles för lite detaljerad information. En bra teknisk manual, nerladdningsbar, bara engelska räcker gott, men den måste svara på alla tekniska frågor samt ge tydliga tips på hur kamerans fnktioner kan användas i olika situationer. T.ex. finns det knappt någon information alls om hur blixtsystemet fungerar. Hur många förblixtar är det om man kör trådlöst. Vad innevär egentligen 1/3 om man har 3 blixtar anslutna osv. Och det är bara ett exempel.

Jag är fortfarande Pentax trogen med både mellanformat och småbild. 5 hus och oräkneliga objektiv. Men det skulle vara kul att känna att Pentax uppskattar mig som kund någon gång.
Jag har sneglat på nya D300 t.ex. Objektivpriserna från den tillverkaren avskräcker dock. Å andra sidan gör ju bristen på Pentaxobjektiv att jag skulle få rätt bra betalt om jag sålde av min trave... Men jag är inte så fotoaktiv just nu så jag avvaktar ett tag till. Jag gillar ju Pentax, och K10 ÄR en fantastisk kamera, det är mera Pentax syn på sina kunder som stör mig mer och mer.
 
Senast ändrad:
Jag ska inte ta åt mig äran för lösningen. Flera andra har provat tidigare men mig veterligen har ingen visat resultatet i bild och siffror. Därför gjorde jag denna mätning under någorlunda kontrollerade förhållanden för att se om det var värt att investera i en ny sökarskiva till kameran. Man borde kanske testa med väldig ljusa och mörka förhållanden också men jag tror inte det blir sämre.

Rolands ståndpunkt känner jag till sen tidigare och tänker inte kommentera.

Vad gäller manualen så sökte jag just igenom den och kunde konstatera att på sidan 210 som handlar om "Användning av Bländarring" så står det under AV-läget att "exponeringsfel kan inträffa" på två ställen, men under M-läget (som det här problemet handlar om) så står det att "exponeringskontroll kan ske". Inte ett ord om exponeringsfel. Det är väl en tolkningsfråga vad dom menar. Några andra kommentarer om exponeringsfel kan inte jag hitta i alla fall. Texten är för övrigt i stort identisk med den för *istDS och DEN kan mäta rätt.

På Pentax.se däremot har dom skrivit att exponeringsfel kan förekomma. Den texten dök upp först efter att vi har rapporterat felet till Pentax.

//Lars
 
holmbo skrev:
Jag ska inte ta åt mig äran för lösningen. Flera andra har provat tidigare men mig veterligen har ingen visat resultatet i bild och siffror. Därför gjorde jag denna mätning under någorlunda kontrollerade förhållanden för att se om det var värt att investera i en ny sökarskiva till kameran. Man borde kanske testa med väldig ljusa och mörka förhållanden också men jag tror inte det blir sämre.

Rolands ståndpunkt känner jag till sen tidigare och tänker inte kommentera.

Vad gäller manualen så sökte jag just igenom den och kunde konstatera att på sidan 210 som handlar om "Användning av Bländarring" så står det under AV-läget att "exponeringsfel kan inträffa" på två ställen, men under M-läget (som det här problemet handlar om) så står det att "exponeringskontroll kan ske". Inte ett ord om exponeringsfel. Det är väl en tolkningsfråga vad dom menar. Några andra kommentarer om exponeringsfel kan inte jag hitta i alla fall. Texten är för övrigt i stort identisk med den för *istDS och DEN kan mäta rätt.

På Pentax.se däremot har dom skrivit att exponeringsfel kan förekomma. Den texten dök upp först efter att vi har rapporterat felet till Pentax.

//Lars


Jo Lars, du har gjort en betydande insat för att hitta en lösning på ett uppenbart problem. Du har dokumenterat det väl och DU ska ha kredit för det.
Jag tycker också att du gör förnuftiga reflektioner över Pentax information i manualen.

När jag läser Peters tankar kring vilka som använder Pentax digitala systemkameror tillsammans med äldre optik så tror jag att han har alldeles rätt. Och att ignorera kunder av "äldre stammen" som vill använda gamla gluggar är en oklok strategi från Pentax just för att, som Peter beskriver, det ger ringar på vattnet iform av intryck som "de erfarna" fotograferna sprider till nya presumtiva SLR-köpare.

Mvh
Uffe
 
Måste instämma i Peters tankar. Vill Pentax växa så måste man ta hand om de kunder som hoppat över C och N tåget och stannat kvar vid Pentax. Jag för min del var riktigt nära att byta märke innan K10;an kom och som Peter sa förut så är det överlag en bra kamera. Men när man inte ens bryr sig i att bemöta en felaktig ljusmätning när det var "a piece of cake" att rätta till det till vad det verkar acceptabel tolerans så känns det kymigt. Sned sökarbild gör ju tyvärr inte att jag ser på K10;an med blidare ögon. Jag är stormförtjust i SMC-glas och vurmar för dem tillsammans med Zeiss. Men för några veckor sedan när en viss 40-modell lanserades började jag fundera, eftersom en sådan objektivfattning nästan inte har några gränser vad gäller kompabilitet med all världens gluggar. Och ljusmätningen är spot on.... Detta låter kanske kostigt för de som har autofocus och programautomatik som grund, men jag inte är nödgad av detta, därav funderingarna.

Hursomhelst, Lars; Märker du någon skillnad i sökaren med DS skivan vad gäller ljus? Alltså påtagligt, så att man märker det direkt? Jag har min nya snittbildsskiva liggandes här och väntar på att K10;an ska komma tillbaks från Zeiger med rak sökarbild. Hoppas att den passar bara, för när jag får tillbaks huset har kanske (mest troligt) tiden för retur har gått ut... Den har en liten "tab" att greppa verkyget i, verkar det vara rätt?

// Matte
 
Nej, jag märkte ingen stor skillnad men å andra sidan så var det inte det jag var ute efter. Jag gjorde ingen jämförelse där. Men som sagt det var inget jag reagerade på.

//Lars
 
holmbo skrev:
Jag ska inte ta åt mig äran för lösningen. Flera andra har provat tidigare men mig veterligen har ingen visat resultatet i bild och siffror. Därför gjorde jag denna mätning under någorlunda kontrollerade förhållanden för att se om det var värt att investera i en ny sökarskiva till kameran. Man borde kanske testa med väldig ljusa och mörka förhållanden också men jag tror inte det blir sämre.

Rolands ståndpunkt känner jag till sen tidigare och tänker inte kommentera.

Vad gäller manualen så sökte jag just igenom den och kunde konstatera att på sidan 210 som handlar om "Användning av Bländarring" så står det under AV-läget att "exponeringsfel kan inträffa" på två ställen, men under M-läget (som det här problemet handlar om) så står det att "exponeringskontroll kan ske". Inte ett ord om exponeringsfel. Det är väl en tolkningsfråga vad dom menar. Några andra kommentarer om exponeringsfel kan inte jag hitta i alla fall. Texten är för övrigt i stort identisk med den för *istDS och DEN kan mäta rätt.

På Pentax.se däremot har dom skrivit att exponeringsfel kan förekomma. Den texten dök upp först efter att vi har rapporterat felet till Pentax.

//Lars
Det tycker jag absolut du skall göra. Snacka går ju alltid, och många har pratat om att det kanske går med andra skivor, men du har visat att det är så. Om man inte går på fakta kan man enkelt hitta argument för allt på internet, och även om det säkert går att hitta svagheter även i din test, eller hitta situationer när dina rön inte gäller, så är det ändå en mycket imponerande mängd data du tagit fram. Det har i alla fall övertygat mig om att det inte bara var snack, utan att detta är en lösning, på åtminstone en stor del av problemen.
 
Ska man vara riktigt rättvis så står det faktiskt utanpå kartongen till K10'an (har jag för mig iallafall) att kameran stödjer "Pentax KAF2, KAF or KA mount lenses."

Förövrigt håller jag med om att det är synd att det är som det är, men det GÅR iallafall att fota ändå.
 
Jättetack för det fina testet. Verkligen suveränt.
Jag märker den största skillnaden när det är mycket ljust ute, Då skenar mätaren iväg som mest. Inomhus/ljussvag miljö är det nästan ingen skillnad alls.
öppnade för en lång tid sedan en tråd där jag lade upp tre testbilder. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71681

Inte så vetenskapligt men det ger en bra vink om felmätningarna (samt en lång tråd) :). Går det att göra ett liknande snabbtest med den nya mätskivan ?
 
Om vädret och tiden tillåter kan jag bränna av några bilder i helgen under liknande förhållanden.

Dessvärre har dom lovat regn.

Jag har en Takumar 55/1,8 som jag kan testa med så får vi se hur det blir.

//Lars
 
Hej igen. Solen tittade fram en stund på förmiddagen, så här är resultatet.
100 ASA Takumar 55/1,8

Bl 1,8 1/3200 sek
 

Bilagor

  • _igp7909.jpg
    _igp7909.jpg
    32.4 KB · Visningar: 227
Det var nog inte lika ljust som när du tog dina bilder Fredrik men det ser rätt bra ut i alla fall.

Bl 16 1/30 sek
 

Bilagor

  • _igp7911.jpg
    _igp7911.jpg
    38.5 KB · Visningar: 220
Stor skillnad mot förut där, Lars. Nu är det ju en exponering värd namnet. Riktigt, riktigt kul.

Och Takumar 55/1.8...Ljuv musik det. ;-)

// Matte
 
Jag har en ganmal SMC Takumar 28/3,5 som hade ganska bra egenskaper också. Den kan man ställa på hyperfokalavstånd och bländare 8. Då kan man köra AV-läge (eventuellt auto-ISO) och få skärpa från 1,5 m till oändligt med automatik. Smidigt vid "Gatufotografering".
Dessutom bra exponering numera. ;-)

//Lars
 
Lars.

Det lät fiffigt värre.

Nu börjar det handla om kärnan till varför vi varit så missnöjda med ljusmätningen på den här kameran hittills. Dom där gamla gluggarna är precisionsinstrument och värda all uppskattning dom kan få. Det finns t.o.m. ett forum för de som kör DSLR-hus helt manuellt med gamla manuella gluggar, mest då M42 fattning. Inte bara Pentax, men Takumarerna är representerade i hög grad:

http://forum.manualfocus.org/index.php

Kollar man in "Gallery" sektionen, får man en tankeställare om en DA* glugg ligger så högt på önskelistan, när en Super-Takumar 50mm, eller någon Zeiss Jena-optik betingar ett par hundra spänn.

P.S. Apropå länken ovan, Kolla in tråden "Maria" i "Gallery"-sektionen:
http://forum.manualfocus.org/viewtopic.php?id=7864

// Matte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.