Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-5 och fläckar på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Som alla säkert redan sett så växer trådarna om fläckar på sensorn så det knakar på de amerikanska forumena.

Och även min k-5'a har en rejäl hög med fläckar mitt i bilden. Tråkigt.

Är ni andra drabbade?
 
Det ser ut ungefär som vanligt damm på sensorn, dvs man upptäcker det lättast genom att fota något ljust och jämt färgat, som himlen och blända ner ordentligt ex f22-40.

Skillnaden är att detta inte går att ta bort med normal rengöring då det sitter under det yttersta skyddsglaset på sensorn. Jag gissar ett det är någon plockrobot eller annat verktyg som lämnat skräp efter sig vid monteringen eftersom så gott som alla drabbade har ett gäng med skräp/damm/olje-fläckar i centrum av bilden. Vore det damm i luften som fångats in vid monteringen så borde det finnas lite överallt.
 
Får lov att kolla upp detta. Fick kameran i fredags och inte hunnit detaljgranska så mycket ännu.

Gårdagens äventyr var när jag upptäckte att seribildtagningen endast kom upp i 3-4 bilder oavsett om jag fotade RAW eller 2 megapixel JPG.

En firmware-uppdatering löste dock problemet och det smattrade bara till så var det fotat 19 stycken bilder i RAW utan fördröjning.
 
Ajajaj Pentax!

Riktigt dålig PR! Verkar ju bara många drabbade...

Många? Just nu känner vi ju bara till en här. Inte för att det är någon tröst för Gimbal, men vi kan väl avvakta innan vi drar slutsatsen att många drabbats?

Som jag förstod det på dpr är det fläckar som man inte kan ta bort själv. Bara att lämna in bums, skulle mitt tips vara.

Edit: Menar inte att vara näsvis. Är bara lite luttrad på de traditionsenliga larmen som dyker upp på dpr efter varje nytt kamerasläpp.
 
Senast ändrad:
Många? Just nu känner vi ju bara till en här. Inte för att det är någon tröst för Gimbal, men vi kan väl avvakta innan vi drar slutsatsen att många drabbats?
[/I]

Just nu har 73st klickat i att de är drabbade och 52st att de inte har fläckar i Pentaxforums poll, och även om det inte är statiskt rättvisande så är det är ganska många fall.

Hursomhelst, var nu nere hos den lokale handlaren som hade ytterligare en K-5 hemma, vi provade den på plats och den var ok (sånär som på en mycket svag prick). Det var inga problem att byta.

Så nu är det bara att hoppas att den inte har några andra problem.
Blev dock lite orolig när autofokusen inte funkade alls, motorn surrade utan att vrida objektivets fokusring. Av och på med objektivet igen så funkade det. En gång är ingen gång...
 
Just nu har 73st klickat i att de är drabbade och 52st att de inte har fläckar i Pentaxforums poll, och även om det inte är statiskt rättvisande så är det är ganska många fall.

Hursomhelst, var nu nere hos den lokale handlaren som hade ytterligare en K-5 hemma, vi provade den på plats och den var ok (sånär som på en mycket svag prick). Det var inga problem att byta.

Så nu är det bara att hoppas att den inte har några andra problem.
Blev dock lite orolig när autofokusen inte funkade alls, motorn surrade utan att vrida objektivets fokusring. Av och på med objektivet igen så funkade det. En gång är ingen gång...


Detta ser inte bra ut för Pentax...
 
Lyckligtvis förskonad från detta. Tråkigt för er som är drabbade, sänker ju glädjen ganska ordentligt med defekt NY utrustning
 
Hm, nu kollade jag lite noggrannare. Har en liten fläck, ca 25 px i diameter, upptill i bilden. Den beter sig som en vanlig dammfläck, dvs syns som en oskarp fläck vid f22, avtar ner mot f13 för att sedan inte synas på större bländare. Kan ju vara därför jag aldrig sett den - fotar nästan aldrig över f8.

Ska testa att rengöra ett varv med den klibbiga klubban, så får vi se om det är smuts eller inte.
 
Hm, nu kollade jag lite noggrannare. Har en liten fläck, ca 25 px i diameter, upptill i bilden. Den beter sig som en vanlig dammfläck, dvs syns som en oskarp fläck vid f22, avtar ner mot f13 för att sedan inte synas på större bländare. Kan ju vara därför jag aldrig sett den - fotar nästan aldrig över f8.

Ska testa att rengöra ett varv med den klibbiga klubban, så får vi se om det är smuts eller inte.

Klibbiga klubban??? Vad är det ;-)

Fungerar det inte med att blåsa bort det?
 
Jag har också en K-5 med prickar, dessutom av två slag. De som nu omtalas och sedan några som liknar heta pixlar, och som syns på bilder tagna med lite längre slutartider. Ni som inte upptäckt några fläckar, har ni filmat med kameran och sedan kontrollerat om fläckar syns? Såg någon spekulation i ett forum om att prickarna kan bero på att AA-filtret delaminerar pga att sensorn blir varm efter filmning. Kan inte det tekniska själv alls, så jag har ingen aning om det kan stämma eller ej... Det verkar dock inte röra sig om några "vanliga" dammpartiklar.
Fick dock idag besked om att kameran kommer att bytas ut.
 

Bilagor

  • prickar1b.jpg
    prickar1b.jpg
    52.1 KB · Visningar: 1,568
  • prickar2b.jpg
    prickar2b.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,547
Klibbiga klubban??? Vad är det ;-)

Fungerar det inte med att blåsa bort det?

Ah...! Den klibbiga klubban är Pentax rengöringskit. En gummiklubba som är klibbig. Man duttar den mot sensorn och sedan mot en klibbig pappersyta (så ev dammkorn släpper). Svinbra.

Men efter rengöring (som fick bort fläcken) höjde jag blicken en smula och hittade ett gäng fläckar som knappast är dammkorn. Även dessa syns bara över f8, men om det handlar om skit mellan AA-filtret och sensorn finns ju inga garantier att det inte blir värre.

En fråga: vem monterar AA-filtret? Kamera- eller sensortillverkaren? Om det är från fabriken borde ju Nikon D7000 fått samma problem. Någon som hört något från den mörka sidan om det?
 
Nu blev jag ju tvungen att testa också. Inga fläckar, men några få små avvikelser som aldrig skulle synas i någon bild. Jag borde testa och se om inte alla hus har detta när man provocerar kamerorna så här. F22, och sedan en liten liten avvikelse i styrka. Jag sitter i alla fall nöjd med mitt hus.
 
Nu blev jag ju tvungen att testa också. Inga fläckar, men några få små avvikelser som aldrig skulle synas i någon bild. Jag borde testa och se om inte alla hus har detta när man provocerar kamerorna så här. F22, och sedan en liten liten avvikelse i styrka. Jag sitter i alla fall nöjd med mitt hus.

- Jag klarar mig med om det inte blir värre med tiden. Tyvärr är det några som hävdar just det, och då får ju problemet en annan magnitud. Fan, vad jobbigt det blev.
 
- Jag klarar mig med om det inte blir värre med tiden. Tyvärr är det några som hävdar just det, och då får ju problemet en annan magnitud. Fan, vad jobbigt det blev.

Trist i så fall, men det är ju bara att fixa på garantin i så fall. I så fall säkert smartast att vänta ett slag i alla fall tills dess de förstått hur felet uppstår och hur det skall åtgärdas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.