Annons

Köpråd stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
Jag köpte och byggde en dator 2013 från Inet som har fungerat fantastiskt bra, men nu börjar den prestandamässigt kännas lite trött och jag funderar på att skaffa en ny. Jag vill ha en tyst dator utan minsta blingbling, men som ska fungera bra att redigera bilder med, samt att den även får vara bra på att kunna hantera rörliga bilder.

Numera är jag inte alls insatt i vad jag ska ha för komponenter, men jag plockade i alla fall ihop en dator, som jag sedan fick hjälp från Inet att korrigera så att delarna enligt honom skulle passa bra tillsammans.

Har Ni som är insatta några synpunkter på valet av komponenter? Det finns lite mera utrymme prismässigt om det skulle behövas.231229 datorbygge.png

Om du tror att 4TB räcker, så hade jag lagt en tusenlapp till och fått en SSD istället. Jag skulle inte köpa en HDD som är mindre än 8TB, enligt mig är det först där som HDD börjar bli ekonomiskt försvarbara jämfört med SSDer som på alla sätt är bättre. I ditt fall är dom dessutom helt tysta, vilket inte är fallet med HDDer.

Annars ser det bra ut, även om jag hade köpt en Nvidia-kort, men det är en smak/vane sak. Det finns ju Canon och Sony-fotografer som också lyckas fotografera med sina kameror och det är väl på den nivån med Nvidia och AMD-kort. Kolla bara att programvaran du använder stödjer ditt grafikkort.

Tack för tips och jag la i den SSD Du länkade till, samt även en 8TB snurrdisk :)

Du tycker Nvidia är bättre, men ska man i så fall ha ett 4060 med mycket minne, eller ett 4070 med lite mindre minne? Nu finns det 6500:- att spendera på grafikkort.

Jag köpte för ett par år sedan och valde då 3060ti med 8GB framför 3060 med 12GB, det finns kanske något som 3060 gör bättre än 3060ti, men jag är nöjd.

12GB som 4070 har överträffades bara av dom absoluta toppmodellerna i 30-serien, så det är nog få saker som behöver och kan dra nytta av mer.

Samma med RAM för datorn. Jag märkte ingen skillnad när jag gick från 32 till 64GB, så länge jag inte kör en massa VMs och containrar på datorn.

Ett tips är att jämföra ti-versionen av 4070 mot övriga kort trots högre pris.
Jag spelar inte spel och sysslar ungefär lika mycket med foto som film.
Ti-versionens förmåga för h.265 och AV1 jämfört mot övriga kort fick vågskålen att tippa över.
Jag gör högupplösta timelapses, stora panoramas, båda med många justeringslager, och video på amatör/entusiastnivå och tyckte det var värt pengen upp för exporter och arbetsflöde.

För h.265 är faktiskt GPU-delen in Intel-Processorerna rätt kapabel, jag använder den istället för mitt Nvidia 3060ti, när jag behöver komprimera filmen hårt. Så håller man på med Video och bildbearbetning skall man faktiskt akta sig för Intels processorer som slutar på F, dom saknar GPU i processorn. Men där ligger Torda rätt och har en 14700K.

K - Överklockningsbar
F - Saknar GPU

Windows hanterar flera GPUs utan problem, men det kan vara att man måste ställa in lite i UEFIn för många UEFIn deaktiverar iGPUn om man installerar ett sepparat grafikkort.

Supertack för hjälpen och nu har jag "offrat" snurrdisken till förmån för ett PNY Nvidia 4070 Ti, så nu kanske jag ska vara nöjd, för PNY eller Gigabyte spelar kanske inte någon större roll?

231230-ii-foto-video.png

Om du nu har en gammal dator så har den säkerligen en DVD, den kan du säkert flytta över till den nya. Utvecklingen av DVD-spelare dom senaste 10åren har stått tämligen stilla.

Ja, det skulle jag kunna göra, men den gamla får puttra vidare i en närståendes ägo, så den får sitta kvar.

Normalt så köper man en DVD/BD som man kan koppla in med USB om man har sådana behov till moderna datorer. Det är billiga saker. Lådarna brukar inte vara anpassade för gamla DVD-spelare.

Lådorna är mycket väl anpassade, så det är inga som helst problem.

Annars håller jag med att en USB-DVD är vanligare.

Alla lådor är definitivt inte anpassade men den han har valt är det. De senaste två datorbyggen som jag har varit involverad i har inte varit anpassade så det är ingen allmän regel att de är det.

Om du tror att 4TB räcker, så hade jag lagt en tusenlapp till och fått en SSD istället. Jag skulle inte köpa en HDD som är mindre än 8TB, enligt mig är det först där som HDD börjar bli ekonomiskt försvarbara jämfört med SSDer som på alla sätt är bättre. I ditt fall är dom dessutom helt tysta, vilket inte är fallet med HDDer.

Annars ser det bra ut, även om jag hade köpt en Nvidia-kort, men det är en smak/vane sak. Det finns ju Canon och Sony-fotografer som också lyckas fotografera med sina kameror och det är väl på den nivån med Nvidia och AMD-kort. Kolla bara att programvaran du använder stödjer ditt grafikkort.
Det beror på om du ska ha det för aktivt arbete eller långtidsförvaring. HDD är stabilare och bättre för arkivering och backup. SSD är bättre för jobb. Jag jobbar själv från NAS så HDD för mig, men skulle även kunna jobba på mina SSDs och sen flytta allt till NAS efter att all redigering är klar.

Det jag har läst på sistone stämmer inte med det du säger. HDD är enbart bättre för pris/TB på stora diskar.

I alla fall på diskar i en dator. Diskar som läggs på hyllan, där kan HDDs ha fördelar.

Senast ändrad:
Supertack för hjälpen och nu har jag "offrat" snurrdisken till förmån för ett PNY Nvidia 4070 Ti, så nu kanske jag ska vara nöjd, för PNY eller Gigabyte spelar kanske inte någon större roll?

Visa bilaga 172766
Tänker du överklocka och hålla på med processorn? Annars kan du spara en rejäl slant på att gå ner till 14700, och ett B760. Moderkort, och en 360 vattenkylare är också brutalt overkill om du inte tänker köra rejäl överklockning. Å andra sidan så är den där kylaren lika "billig" som väldigt bra luftkylare.

Å tredje sidan så är ju fractal chassina fantastiska (kör själv define 6:an; sista moderna chassit på marknaden med 5.25" plats för t.ex DVD tror jag). Tyst som attans!

Det jag har läst på sistone stämmer inte med det du säger. HDD är enbart bättre för pris/TB på stora diskar.

I alla fall på diskar i en dator. Diskar som läggs på hyllan, där kan HDDs ha fördelar.

SSDs kräver lite ström för att vara stabila. Så för arkivering är de inte optimala. Däremot klarar de ju av massvisst mycket mer skrivning än en HDD. Och är såklart myyyyycket snabbare.

En HDD kan du koppla ur, kasta (bildligt) in i garderoben och plocka ut nåra år senare utan problem. De tycker dock inte om att bli omskrivade otaliga ggr. Och de mekaniska skriv-/läshuvudena brukar fallera efter lång användning (🤞🏼har ännu under min livstid aldrig lyckats förstöra en hårddisk rent mekaniskt. Har alltid varit data error/korruption)

En HDD kan du koppla ur, kasta (bildligt) in i garderoben och plocka ut nåra år senare utan problem. De tycker dock inte om att bli omskrivade otaliga ggr. Och de mekaniska skriv-/läshuvudena brukar fallera efter lång användning (🤞🏼har ännu under min livstid aldrig lyckats förstöra en hårddisk rent mekaniskt. Har alltid varit data error/korruption)

Dom är oftast väldigt bra numera, i princip sedan PATA-diskarna kom, men dom är ju inte så gamla. Förr var det inte helt ovanligt att läshuvudena gick sönder och repade sönder hela disken. Det har hänt mig ett antal gånger, men det var inte detta årtusendet.

Härligt engagemang och jag tackar hjärtligt för det. Gällande DVD, så visst kan man gå på en USB-lösning i stället, men finns det plats och möjlighet så får den gärna sitta på plats i chassit för min del och lite drygt 300:- känns inte så farligt, när man exempelvis ska ha ett grafikkort för över 10000:- :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar