ANNONS
Annons

Köpråd av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunes

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa systemkamera. Kan inget om kameror så behöver råd från er :)

Jag har hört att Nikon har bra kameror. Är det bra märk?

Det finns en hel del aktuella trådar som handlar om precis detta ämne. Titta under Handla>Köpråd.

Ja, Nikon gör bra kameror. Precis som Canon, Pentax, Sony m.fl. För att ge några råd behöver vi dock veta lite mer om ad du hade tänkt använda den till och varför du ska köpa en systemkamera. Samt vilken prisklass du tänkt dig.

Motfrågan som kommer komma snabbt är... vad är din budget och vad vill du fotografera?

Vad gäller märke så är det nog en smaksak.... precis som med bilar... är en bmw bra? är en Audi bra? osv...

Jag köpte Nikon för jag gillade känslan av den i handen.... det var viktigt för mig!
Och som kamera är jag mycket nöjd... fast hade jag köpt en Canon hade jag antagligen oxå varit nöjd :)

Mitt råd är att klämma och känna på lite olika kameror. Kvalitetsmässigt är de olika märkena mer eller mindre likvärdiga men hur de ligger i handen, reglage med mera skiljer sig ganska mycket åt.

Prisklass: 6000-7500

Kommer använda kameran på fritiden. T.ex. till att ta bilder på naturen, fester eller när jag är på semester.
Jag har tänkt att gå på utbildning så jag kan lära mig hur man hanterar systemkameror och hur man kan ta bra bilder.

Prisklass: 6000-7500

Kommer använda kameran på fritiden. T.ex. till att ta bilder på naturen, fester eller när jag är på semester.
Jag har tänkt att gå på utbildning så jag kan lära mig hur man hanterar systemkameror och hur man kan ta bra bilder.

Hej!

Med den budgeten och med tanke på att du inte verkar ha planer att direkt börja med något specialintresse (t.ex. fågelfoto, sportfoto) så kan man lite svepande säga att det spelar mycket liten roll vilket kameramärke du väljer. Det är så trevligt att det helt enkelt inte säljs några dåliga systemkameror idag.

Det innebär inte att alla kameror är lika, bara att de (oavsett märke) är ungefär lika lätta/svåra att lära sig använda och att de ger lika bra bilder (med mycket små variationer).

Din tanke om att gå kurs är bra - sådant betyder faktiskt mer för hur bra bilder du får än vilken kamera du väljer.

En allmän kommentar (som gäller oavsett märke): En skillnad mellan systemkameror och små kompaktkameror är att systemkameror inte ger lika "färdiga" bilder med standardinställningar. De är lite bygga utifrån att du antingen ställer in kameran efter din smak eller efterbearbetar bilderna i datorn. Kort sagt, du själv har mer att säga till om hur dina färdiga bilder skall bli.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar