ANNONS
Annons

Köpet av kamera närmar sig, Pentax godkänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej.

Jag har efter många veckors letande nu i princip bestämt mig för att införskaffa en Pentax K200D. Jag håller förtillfället på att jobba ihop pengarna till den och räknar med att ha dem inom två veckor, senast under vecka 28.
Har just nu jobbat ihop cirka 6000 kr, med fem arbetsdagar kvar (tills på onsdag, torsdag blir det festival, och därefter kan jag jobba hela vecka 28, men helst ha kameran innan helgen..) tills veckan (28) innan jag åker till kusten då jag vill ha kameran vilka jag räknar med att tjäna ihop ytterligare 2000 kr (minst!) räknat på 5 timmar/dag (kommer antagligen ha fler timmar, men vem vet, kanske blir sjuk..).
Med andra ord kommer jag ha ca 8000 kr under vecka 28.

Detta med fet text skrev jag nu, det andra är kopierat från en tråd i Pentax forumdelen, och dessa tankar är de som kretsat runt i mitt huvud idag.. Längre ner kommer även mina nuvarande tankar efter att jag läst kommande text..

Vad jag förstått kommer en ny modell plus något objektiv (?) komma nu i sommar, närmare bestämt under juli månad om jag inte fattat fel? Tillsammans med släppet kommer K200D gå ner i pris, och därmed får jag mer pengar över till objektiv och dylika tillbehör. Här kommer min fundering.

Jag ska tillsammans med familjen åka till västkusten under vecka 29, och vill väldigt gärna ha med kameran då eftersom jag kommer få mycket mycket tid till att utforska kameran och dess möjligheter, vilket jag troligtvis inte kommer få om jag varit hemma då min flickvän inte följer med till kusten, och då kommer hon troligtvis vilja spendera tiden med mig här hemma.
Detta blir då min möjlighet till att få en koncentrerad start med kameran, att både lära mig dess funktioner och hur den fungerar (då detta är min första systemkamera) samt att jag får möjlighet till att ta fina bilder på vår kära västkust och dess landskap.

Kommer priset på K200D gå ner så pass mycket att jag tjänar på att vänta tills den går ner i pris, eller ska jag köpa den innan ändå? Jag vill ju gärna ha kameran på semestern, men eftersom jag jobbar ihop pengar just nu till kameran förstår ni att min ekonomi inte är på topp, att kameran skulle gå ner i pris vore väldigt bra för både plånboken och mina möjligheter till att lägga pengarna på nya objektiv då jag annars kommer ha med ett vanligt kitobjektiv+kitzoom...

Vad tror/tycker ni, kommer priset sjunka så pass mycket att det är lönt att vänta, men förlora en hel vecka koncentrerad på enbart kameran utan andra saker att tänka på med möjligheter till fotografering i vår fina natur i skog och kustlandskap? Ge era åsikter om vad ni skulle gjort och vad ni tror om priset och när den nya modellen kommer att släppas och om den över huvudtaget kommer påverka priset hos K200D.

Med tanke på att jag kommer ha mer pengar än vad jag trodde, dels pga. en högre lön än tänkt, dels fler timmar än tänkt, lutar det nu istället åt en Pentax K20D. Då jag dock ej än varit och känt på hur den ligger i handen kan jag inte helt säga att det är den som gäller, men påminner den om K200D som jag kört med förut verkar K20D vara den största deltagaren. Har någon tips på kameror i samma prisklass är dessa hjärtligt välkomna.

Just nu känns det som om jag prioriterar ergonomi framför objektivutbud, då jag förstått att Pentax inte har fullt så många objektiv att erbjuda som Canon/Nikon... Men har kört med en D40x vilket inte satt bra i handen, alldeles för liten och plastig. Mina händer trivs mer i ett kamerahus som t.ex. Sony A900, där snackar vi!
Ge gärna för/nackdelar på Pentax. En stor fördel jag har är att jag går grafisk inriktning på Itgymnasium där jag ännu mer inriktar mig på bild, foto och film... Systemet vi använder i skolan är just Pentax (K100D)..

Jag har i princip redan bestämt mig, önskar bara att jag hade tid att åka runt och känna på kameror, men eftersom jag måste jobba ihop pengarna nu och sedan åka till Törebodafestivalen kommer jag ej ha tid innan vecka 28, möjligtvis om jag åker till Mediamarkt under festivalen på förmiddagen... Jaja, vad skulle ni gjort?
I priset (8000 kr) skall kamera, något objektiv(kitobjektiv eller separat objektiv), minneskort, väska, möjligt filter? ingå. Något mer?

Tack på förhand! :)

Det är många saker som skiljer mellan K20D och K200D.
K20D har en pentaprisma sökare med större täckning än den enklare pentaspegeln i K200D.

K20D har större bildbuffert, vilket innebär att den kan ta fler bilder i en följd än K200D. K200D växlar ner tidigare till långsammare hastighet (för att bildbufferten är full) än K20D gör när man kör seriebildstagning.

K20D har mer avancerad exponeringskontroll och enklare handhavande för den avancerade fotografen, exempelvis HyperProgram med bländar- och tidsrattar. (K200D har bara en ratt). K20D har programlinjer, som MTF-programmet som avläser objektivens optiska prestanda och tar hänsyn till detta vid exponering. Istället för detta har K200D scenlägen och automatiska bildprogram som bättre passar den oerfarne fotografen.

K20D har snabbare autofokus och kraftigare autofokusmotor (märks främst när man använder större och tyngre objektiv). Att K20D skulle vara långsammare än konkurrenterna stämmer inte enligt de mätningar som tidningen FOTO har gjort av autofokusens hastighet, där är K20D fullt konkurrenskraftig. Det är Sony som är långsammare.

K20D har ett USER-läge som kan programmeras enligt fotografens eget tycke, vilket saknas på K200D. Överlag så har K20D mer avancerade programmeringsinställningar och valmöjligheter, det är lättare att mer specifikt anpassa kamerans funktioner efter ens egen fotografstil.

K20D har minne för autofokuskompensering med upp till 20 objektiv, en funktion som annars brukar finnas enbart på Nikons och Canons allra dyraste modeller.

K20D har högre prestanda på SR-systemet än K200D.

Överlag så har K20D högre prestanda än K200D och ger bilder med högre bildkvalitet.

För att nämna några av de saker som skiljer, det finns mycket mer som skiljer men jag orkar för tillfället inte skriva längre än så här. :)

Är K20D värd merpengarna? Ja, absolut säger jag. Utan tvekan. K20D känns mer komplett som kamera och är snabbare, enklare att använda för den avancerade fotografen som behöver reagera snabbt och inte har tid med att fibbla med inställningar som man ibland måste göra med K200D om man inte kör den på full auto. K20D känns helt enkelt mer som fotografens förlängda arm på något vis. :)

Det här är saxat ur en annan tråd här på fotosidan. Lutar ännu mer åt K20D nu! :)

I priset (8000 kr) skall kamera, något objektiv(kitobjektiv eller separat objektiv), minneskort, väska, möjligt filter? ingå. Något mer?[/B]

Kan troligtvis sträcka mig till 8590 kr om man tänker på Cyberphotos värdepaket= Pentax K20D + DA 18-55 II/3,5-5,6 AL + UV-filter + 4GB minne + microfiberduk + väska

Där är vad jag ungefär vill ha Men byta ut väskan till en större för 3-400 kr och ett till 4gb minne. Känns som om jag landar runt 9000 kr :p

har du kollat på nikon D80? canon 20D/30D/40D? nikon D200?
alla har MYYYCKET bättre ergonomi än D40x

jag skulle avråda å de starkaste från att köpa pentax... köp canon, nikon eller sony istället... pentax-systemet har haft enorma prihöjningar på deras grejer, de är försvinnande små på marknaden och jag tvivlar på att de kommer finnas om 10år...

visst K20D kan vara nog så bra jmf med konkurransen i samma prisklass men som komplett system har pentax inte mkt att sätta emot de stora

/
fd pentaxägare som gick till nikon när jag såg att systemet inte hade en framtid för mig

Även om Pentax kanske inte har så mkt egen optik som känns vättigt i pris i nuläget. Så får man inte glömma tredjepartstillverkare som erbjuder fin optik. En nackdel kan ju vara att det inte finns Tokina objektiv.

Men K20D tycker jag också verkar prisvärd, inte så mkt mer att säga om den saken. När ni även har Pentax i skolan så är det säkert värt att satsa på en sådan.

Vad fotar du med i dagsläget?

Man får väldigt mkt objektiv för 8 tusenkronor, om du äger ngn instegs DSLR i dagsläget vill säga.

har du kollat på nikon D80? canon 20D/30D/40D? nikon D200?
alla har MYYYCKET bättre ergonomi än D40x

jag skulle avråda å de starkaste från att köpa pentax... köp canon, nikon eller sony istället... pentax-systemet har haft enorma prihöjningar på deras grejer, de är försvinnande små på marknaden och jag tvivlar på att de kommer finnas om 10år...

visst K20D kan vara nog så bra jmf med konkurransen i samma prisklass men som komplett system har pentax inte mkt att sätta emot de stora

/
fd pentaxägare som gick till nikon när jag såg att systemet inte hade en framtid för mig

Vad var det du saknade när du körde Pentax Reine, tittade in på "din sida" och de bilder du lagt upp där skapar inga problem för Pentaxsystemet.
Samma sak tyder texten du lagt in under mina intressen " Jag fotograferar helst med digitalkamera och då helst i färg. Jag hittar mina motiv mestadels ute, och motiven är oftast stilla. Motiven hittar jag med vidvinkel, och när jag exponerar så tar jag hjälp av histogram....."
Men du kanske bara ville retas lite.

Micke

Tycker du ska köra på en K20D, en väldigt bra kamera. Har själv en K10D och den är superbra!!
Har alltid användt pentax,
Från analog till digital, och kommer alltid att använda pentax....

Canon, nikon nä tack..

Vad var det du saknade när du körde Pentax Reine, tittade in på "din sida" och de bilder du lagt upp där skapar inga problem för Pentaxsystemet.
Samma sak tyder texten du lagt in under mina intressen " Jag fotograferar helst med digitalkamera och då helst i färg. Jag hittar mina motiv mestadels ute, och motiven är oftast stilla. Motiven hittar jag med vidvinkel, och när jag exponerar så tar jag hjälp av histogram....."
Men du kanske bara ville retas lite.

Micke

ang mina bilder: jag har inte lagt upp bilder här på fotosidan på länge och ja, de bilderna på min sida togs för det mesta med en K100d
det jag lagt in under mina intressen stämde när jag var ny på foto coh fotade soluppgångar och blommor, men alla utvecklas...

Tycker du ska köra på en K20D, en väldigt bra kamera. Har själv en K10D och den är superbra!!
Har alltid användt pentax,
Från analog till digital, och kommer alltid att använda pentax....

Canon, nikon nä tack..

men du... hur vet du då hur pentax står sig jmf med canon och nikon...

av alla som säger "köp pentax", hur många av er har faktist använt ett annat system...

ni som kör pentax: varför kör ni pentax?

ang mina bilder: jag har inte lagt upp bilder här på fotosidan på länge och ja, de bilderna på min sida togs för det mesta med en K100d
det jag lagt in under mina intressen stämde när jag var ny på foto coh fotade soluppgångar och blommor, men alla utvecklas...

Okej Reine du har gått vidare och blivit en riktig fotograf (med utrustning som anstår en riktig fotograf). Det var ett par år sen du blev medlem, du utvecklas snabbt.
Men vilka bilder tar du idag som du inte skulle ha klarat med Pentax?
Vad saknar DU specifikt?

Du har väl själv hårdtestat de fyra system som du tog upp, klämma, känna och köra några exponeringar gills inte.

Troligtvis mycket tyckande och liten verkstad, som vanligt.

Nej nu skall jag gå ut och fota några blommor igen.
Och till kvällen kanske jag försöker mej på en solnedgång över sjön igen, ett motiv som jag fortfarande inte kan få till bra efter mer än 30 års fotograferande visserligen med Pentax redan då, men man tycker man skulle ha fått till ett slumpskott någon gång.

Hadet. Micke.

Okej Reine du har gått vidare och blivit en riktig fotograf (med utrustning som anstår en riktig fotograf). Det var ett par år sen du blev medlem, du utvecklas snabbt.
Men vilka bilder tar du idag som du inte skulle ha klarat med Pentax?
Vad saknar DU specifikt?

Du har väl själv hårdtestat de fyra system som du tog upp, klämma, känna och köra några exponeringar gills inte.

Troligtvis mycket tyckande och liten verkstad, som vanligt.

Nej nu skall jag gå ut och fota några blommor igen.
Och till kvällen kanske jag försöker mej på en solnedgång över sjön igen, ett motiv som jag fortfarande inte kan få till bra efter mer än 30 års fotograferande visserligen med Pentax redan då, men man tycker man skulle ha fått till ett slumpskott någon gång.

Hadet. Micke.

Jag misstänker att han även har i beräkningen att pentax kommer bli dyrare & dyrare när det gäller optik & dyl då marknaden är hård så kommer ju tankarna hur länge dom relativt små är kvar.

jag är faktiskt lite nyfiken och vill testa en ny vinkel på diskussionen:

varför ska man välja pentax?
vad har pentax som ingen av de andra tillverkarna gör bättre?

Jag misstänker att han även har i beräkningen att pentax kommer bli dyrare & dyrare när det gäller optik & dyl då marknaden är hård så kommer ju tankarna hur länge dom relativt små är kvar.

Jepp, men är Reine en spågumma? Vad vet jag, det kanske han är tråkigt för Pentax i så fall om han spår rätt.

Micke.

jag är faktiskt lite nyfiken och vill testa en ny vinkel på diskussionen:

varför ska man välja pentax?
vad har pentax som ingen av de andra tillverkarna gör bättre?

Reine jag förstår att du vill testa en ny vinkel.
Men tala om för mig vilken typ av bilder det var som tvingade dig att byta system?
Det var den infallsvinkel som du började på, jag tycker vi kör på den tills vi rett ut alla oklarheter.

Micke.

Reine jag förstår att du vill testa en ny vinkel.
Men tala om för mig vilken typ av bilder det var som tvingade dig att byta system?
Det var den infallsvinkel som du började på, jag tycker vi kör på den tills vi rett ut alla oklarheter.

Micke.

-konsertfoto
-motorsport
-barnfoto (de har en tendens att inte sitta still)
-vimmelfoto

nurå...
vad är bra med pentax, jag är ärligt nyfiken, vad är det jag missade?

Jepp, men är Reine en spågumma? Vad vet jag, det kanske han är tråkigt för Pentax i så fall om han spår rätt.

Micke.

jag hoppas för allas skull att pentax snart släpper en serie ljusstarka bra gluggar till billigt pris och att prishöjningen är ett sätt att dra ner på köpandet tills lansering och inte en dödsryckning... jag tror dock att pentax ligger så dåligt till att de borde ha släppt sina trumfkort för ett tag sen för att vara med i leken...

det kan inte kännas roligt att betala 8500 för en 35 2,0 när nikons 35 1,8 går för 2200...

-konsertfoto
-motorsport
-barnfoto (de har en tendens att inte sitta still)
-vimmelfoto

nurå...
vad är bra med pentax, jag är ärligt nyfiken, vad är det jag missade?

Hade du sagt fågel, kunde jag förstått dig till viss del, där är det väl endast Sigma 500/4,5 som går att köpa över disk.
Annars tror jag mer det beror på fotografen vilka bilder det kommer ur kameran vare sig det står Canon, Nikon eller Pentax på den.

Micke.

Har kollat närmare på Canon EOS 40D nu. Vad jag förstår finns inget kitobjektiv till denna utan att det kostar en förmögenhet, t.ex. Cyberphoto:

Canon EOS 40D hus 8490 kr

Canon EOS 40D hus + EF-S 17-85/4-5,6 IS USM 11790 kr

Canon EOS 40D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS 12891 kr

varför är 17-85 optiken så dyr, och vad betyder IS och USM?

Såg på Scandinavian photo att de tar 6995 kr för 40D huset, varför är de så pass billiga gentemot Cyberphoto?

Isåfall kan man ju köpa till ett Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS med bildstabilisator för 1295 kr, nu uppe i ~8290 kr. Minneskort+väska, låt oss säga att jag stannar under 9000 kr, har ungefär nu 7000 kr... Sedan har ju Tamron ett Tamron AF 55-200/4,0-5,6 DI II for Canon för 995 kr, är detta något att ha? Ifall jag vill ha något med lite mer zoom efter några veckor... Att det ska vara Canon som tillverkat objektiven har för mig inte så stor betydelse, bara de är dugliga och fungerar... Dock fick jag mig en tankeställare under dagen om att Pentax kanske inte har lika stort utbud av tillbehör (inkl. objektiv) och därför dyrare produkter. Ska försöka ta mig en resa till en butik och känna på 40D, någon som har den, ge för-nackdelar? Tipsa mig!

USM = Ultrasonic Motor (Autofocus motor)
IS = Image Stabiliser (Bildstabilisator)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar