Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa studioutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

XantART

Medlem
Är sugen på att köpa en hel den studio utrustning men vet inte rikigt vad jag ska satsa på..

Ett nybörjar paket är väl optimalt men frågan är vad man ska tänka på som nybörjar
Antar att jag skulle behöva lite åsikter om vad jag ska köpa osv

Såg att Cyberphoto hade ett billigt nybörjar paket men frågan är om det räcker ?

Det jag tänker fota är i huvudsak människor hel kropps bilder.

Skulle behöva några riktlinjer, nånting att ha i bakhuvudet när jag handlar.

Kör en olympus e-520.

Hur stor är budgeten? Studioutrustning, inbegriper det även bakgrunder, enklare rekvisita, reflexskärmar osv?

Jag har arbetat med både kit från Kaffebrus och Elinchrome. Jag tycker att Elinchrome hanteringsmässigt är roligare att arbeta med men båda kitten "gör sitt jobb".

Jag valde att köra med Elinchrome och har inte ångrat mig även om det kostar lite mer.

Det skulle väl vara att jag skaffar 2st blixtar helst med softbox för som jag förstått så är det relativt bra att starta med.

Bakgrunder o annat får vänta får ta det jag hittar som är billigt då budgeten ligger på en 2-5 tusen kr.
Det är ju inte precis en billig hobby att hålla på med så ett enkelt blixt paket som "gör sitt jobb" för enkel hobby fotografering.

Har varit och kollat en hel del på olika paketlösningar men allt bara snurrar runt i huvudet 100 watt dit 300 watt hit, Usch! minst sagt =P..
Sen är det ju det med olika fattningar på softbox och vad de olika i praktiken innebär.

Precis som olympus, canon osv har sina olika bajonettfattningar på objektiven, har blixttillverkarna sina olika bojonettfattningar till sina blixtar. Man håller sig alltså oftast till ett system, så att man kan byta tillbehör som t ex softboxar mellan blixtarna.
Profoto, dyrt men bra, Elinchrom bra men lite plastigt. Bowens, inte så vanligt i Sverige, men stort system, och samma bajonett som flera pirattillverkare, t ex kaffebrus blixtar. Vissa nonamesoftboxar kan man få med valfri bajonettfattning.

Så vi säger att jag slänger imellan 2-5tusen kr på ett paket, vilket är att rekomendera ? vad är lättast att få tag i reservdelar extra tillbehör osv ?

Skulle vilja ha något som håller ett tag så att man inte får den där kännslan av att man måste ha något större o bättre.

Jag har "Dörr Studioblixtpaket DS130B" från Cyberphoto som jag tycker sköter sig utmärkt. Väldigt mycket för pengarna. Rekommenderar att köpa deras radiosynk och sändare. Då uppfylls mina behov.

Följer med en softbox, ett paraply, en snoot med raster och 4 färgfilter. Fungerar mycket bra för hobbybruk i lagomt stora rum.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar