Annons

Canon för blivande fotograf (hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul, men som du nog vet är det få kameror som har kvar fysiska kontroller (reglage/rattar) på samma sätt som t ex en Canon F1. Därav min kommentar.
Det gamla sättet att styra en kamera är kanske inte det bästa för alla. På 1980-talet kom ett paradigmskifte för hur man styr bländare och slutare som bröt med det gamla sättet. Det kanske passar bättre för vissa men inte för alla.

För oss gamla stötar som har varit med sen en bra bit innan 1980-talet så är kanske de gamla invanda reglagen de bästa, men det är ingen självklarhet.
 
[...]
För oss gamla stötar som har varit med sen en bra bit innan 1980-talet så är kanske de gamla invanda reglagen de bästa, men det är ingen självklarhet.

Efter ungefär tjugo år med Minolta köpte jag
1993 min första EOS. Min första med ”pekfingerhjul”.

Har inte sedan dess fotograferar i nämnvärd omfattning med något annat system.

Fortfarande kan jag sakna bländarringen på objektivet som sköttes med vänsterhandens tumme och pekfinger samt tidratten till höger om prismahuset som sköttes med högerhandens dito. Det sitter djupt i ryggmärgen.
 
Hej!

Det är ju några faktorer som du kanske ska fundera på. Idag är det sällsynt med riktigt dåliga kameror. Snarare går spannet mellan bra och otroligt bra.
Problemet är att "otroligt bra" är a) tungt, och b) dyrt. Om ingen av dessa parametrar är något hinder för dig så kan du gott lyda Canons råd och köpa en 5D Mk III och ett 24-70 2.8 L. Jag vet inte vad ett sånt hus kan kosta begagnat men en Mk IV ny kostar 30 000. Mk III väger ungefär ett kilo och ett 24-70 2.8 kostar 20000 och väger 800 g. du hamnar alltså på bortåt 50 000 och nästan 2 kilo att dra runt på resor. Men, som sagt, är du rik och vältränad så är det fantastiska grejer att jobba med!
Roliga objektiv... Min erfarenhet är att roliga objektiv är de som man har mest nytta av, de som funkar i de allra flesta situationer och ger bra och skarpa bilder, autofokusen funkar som den ska. En bra normalzoom har man enligt mitt sätt att se mest nytta av. Om du inte ska fota sport, fåglar eller liknande har du förvånansvärt lite användning av ett tele. En lite extremare vindvinkel kan just vara "kul" men min erfarenhet är att den kan bli en oanvänd tyngd i kameraväskan.
Om jag skulle köpa nytt nu skulle jag köpa en 77D, en lite förbisedd kameramodell som är mycket kompetent för sitt pris. Till den skulle jag ha ett Sigma 17-50 2.8 eller det något tyngre och större Canon EF-S 17-55 2.8. Då kommer jag undan med 11 000 kr och 1100 gram, eller 15 000 och 1200 gram med Canon-objektivet, och jag får mycket bra utrustning för pengarna. Sigmat är lika skarpt som Canon-objektivet men kan någon gång faila lite i autofokusen.
Lycka till!!

Hej hörrni, ni verkar himla hjälpsamma i det här forumet, så jag hoppas på att få ställa lite frågor jag också.

TL;DR: Systemkamera sökes till ambitiös nybörjare. Ska användas på resor och landskapsfoto. Gärna Canon.

Budget: någorlunda flexibelt men helst med utrymme för kul objektiv och andra tillbehör.

Jag behöver en systemkamera att utvecklas med. En hemlig dröm jag har är att kanske någon gång kunna frilansa som fotograf. Kan inte supermycket just nu, men fattar hur ISO, slutare och bländare funkar (tror jag i alla fall). Har tidigare haft en Canon 1000D med kitobjektiv. Nu tänker jag mig att jag vill fortsätta med Canon men få lite fler funktioner, men vad fasiken ska man ha då? Funderar på om huset är mindre viktigt och man kanske skulle satsa på lite roliga objektiv istället? Kan man köpa förra årets grejer någonstans?

Vad jag ska ha kameran till? Ptja jag reser en hel del, så det kommer vara mycket natur, landskap, miljöer. Kanske lite porträtt när jag blir modig nog att fråga främlingar om jag får fota dem.

Frågar man Canon (de har ett test på sajten) så rekommenderar de 5D mark III eller 6D. Vad säger ni som är experter?

Okej sista raden: tar gärna emot rekommendationer på objektiv, stativ och eventuella filter som inte är alltför tunga att bära på. Ser framför mig ett mindre men stadigt stativ, finns det såna?

Stort tack om du orkade läsa ända hit. :)
 
Begagnat

Hej hörrni, ni verkar himla hjälpsamma i det här forumet, så jag hoppas på att få ställa lite frågor jag också.

TL;DR: Systemkamera sökes till ambitiös nybörjare. Ska användas på resor och landskapsfoto. Gärna Canon.

Budget: någorlunda flexibelt men helst med utrymme för kul objektiv och andra tillbehör.

Jag behöver en systemkamera att utvecklas med. En hemlig dröm jag har är att kanske någon gång kunna frilansa som fotograf. Kan inte supermycket just nu, men fattar hur ISO, slutare och bländare funkar (tror jag i alla fall). Har tidigare haft en Canon 1000D med kitobjektiv. Nu tänker jag mig att jag vill fortsätta med Canon men få lite fler funktioner, men vad fasiken ska man ha då? Funderar på om huset är mindre viktigt och man kanske skulle satsa på lite roliga objektiv istället? Kan man köpa förra årets grejer någonstans?

Vad jag ska ha kameran till? Ptja jag reser en hel del, så det kommer vara mycket natur, landskap, miljöer. Kanske lite porträtt när jag blir modig nog att fråga främlingar om jag får fota dem.

Frågar man Canon (de har ett test på sajten) så rekommenderar de 5D mark III eller 6D. Vad säger ni som är experter?

Okej sista raden: tar gärna emot rekommendationer på objektiv, stativ och eventuella filter som inte är alltför tunga att bära på. Ser framför mig ett mindre men stadigt stativ, finns det såna?

Stort tack om du orkade läsa ända hit. :)

Hej.

Nu lägger jag mig i denna diskussion utifrån mina erfarenheter. Jag har köpt nästan all min utrustning på Blocket. Finns väldigt mycket till väldigt bra priser där. Jag tänker, som några varit inne på, att val av objektiv är mer bestående än val av hus. Ett kvalitetsobjektiv uppgraderas mer sällan än alla tekniska finesser i ett hus. För landskap tycker jag en svårslagen kombination är Canons 24-70/f4 L IS USM (går att få för under 5000 på Blocket) och Canons 70-200/f4 L USM (utan is) som går att få för 3500. Det sistnämnda är nästan löjligt billigt med tanke på dess bildkvalitet. Detta kan också kompletteras med Canons 17-40/f4 L för rejäl vidvinkel. Även detta kan hittas för typ 3500 på Blocket. Vid landskap har man sällan nytta av stor bländare, men ska du ha samma utrustning för porträtt så blir större bländare viktigare. Kanske då lämpligast att ha ett specifikt porträttobjektiv som komplement till det övriga.

Stativmarknaden ger jag mig inte in på, men kan av erfarenhet tipsa om att ett billigare stativ som inte är stabilt kan man lika gärna vara utan. Kosta på dig ett rejält stabilt stativ så slipper du byta ut det på säkert 20 år, så är det billigt i längden. Det finns även lättare så kallade resestativ som faktiskt är godkänt stabila, men då kostar de lite mer. Det är det värt, är min erfarenhet.

Filter gäller samma som stativ. Kvalitet direkt så undviker man att bli missnöjd och köpa nytt. Kolla på NISI... bra kvalitet!
 
Tack för alla svar, har lite saker kvar som jag funderar på.

Min rekommendation om att titta på de fasta ojbektiv jag räknade upp var delvis baserad på att du skrev att du har en 1000D sen tidigare.

Har tyvärr inte kvar min 1000D då den blev stulen.

Vill du jobba/lära dig triangeln ISO - f - Tid är Fuji X-T bäst lämpad.

Vad är skillnaden mellan att lära sig triangeln på Fuji X-T jämfört med andra kameror?

Har kikat lite på 6D Mark II, det jag gillar med den är:
GPS
Vinklingsbar skärm
Wifi
Går att filma, inte första prio men kul att ha
Fullformat kan vara roligt

Till det kanske en EF 28 mm f/2,8 IS USM och EF 85 mm f/1,8 USM som apersson850 föreslog. Samt något bordstativ typ för att slippa något som tar plats i resväskan men som samtidigt kan hålla kameran vinklad och still för längre exponeringar.

Vad tror ni där, är det prylar man kan utvecklas med?

Det jag känner mig lite tveksam till är om jag är en sjukt tacksam kund och bara köper dyr utrustning för att det är “det bästa” och så kanske det finns äldre modeller som är lika bra? Det finns säkert fler Canons med samma funktioner, känner inte att allt måste vara sprillans. Svårt att hitta äldre modeller att köpa nytt, eller letar jag på fel ställe?

Inte supersugen på att köpa begagnat, mest på grund av mitt hat för Blocket (söker man på Canon får man upp allt från kattungar till gamla bilar) och att jag inte orkar åka någonstans för att hämta kameran.

Det gör inget om kameran är lite tung, behöver ju inte vara någon bjässe men ett par kilo orkar jag släpa på. Priset vore ju kul om det gick att få något för 10-15k, men kan tänka mig att betala mer också om det ändå är saker man ska ha ett tag.
 
Inte supersugen på att köpa begagnat, mest på grund av mitt hat för Blocket (söker man på Canon får man upp allt från kattungar till gamla bilar) och att jag inte orkar åka någonstans för att hämta kameran.
Finns begagnatutrustning att köpa i butik med 6 månaders garanti. Länksamling till begagnatmarknader.


Jag köpte ett bordstativ från Mediamarkt. Vill minnas att jag fick mitt för under 500-lappen då. Hade med det till Japan och det tog knappt någon plats. Tråkigt med magneter vid fötterna som hittade alla järnpartiklar vid en sjö där.
 

Bilagor

  • _MG_1884.jpg
    _MG_1884.jpg
    531.8 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:
Har kikat lite på 6D Mark II [...]
Till det kanske en EF 28 mm f/2,8 IS USM och EF 85 mm f/1,8 USM
[...]Priset vore ju kul om det gick att få något för 10-15k, men kan tänka mig att betala mer också om det ändå är saker man ska ha ett tag.
Just nu kör Rajala en kampanj där man får 6D mk I plus Canon 24-105/3.5-5.6 för 9900 kr. (Man måste logga in i "Rajala Club".)

Det kanske skulle passa dig?
 
Fuji X-T visar på reglagen ISO och tid och exponeringskompensation.
Släpa på några kilo kamera är inte bara tröttsamt, det tar fysisk plats.
Skall du inte sktiva ut i A1 eller större eller fota i dåliga ljusförhållanden, då är FF inte självklart.
Skärpedjup kan man leka mer med FF än APS-C, samtidigt som det ökar kraven på god fokusering. Med Fuji's enklaste APS-C (A-M1) och kitobjektivet 15-50 (39mm och f5,3) kan man lägga bakgrunden i oskärpa.

Gå til en affär och lyft och känn på D5/D6 och en Fuji och tänk "bära med mig". En väska stor som en A4-pärm rymmer många Fujisaker för hemska pengar om du köper nytt, men grejen är att 30*20*7 cm räcker långt för att du skall få med dig objektiv. Brasklappen är att jag inte kör med stora moderna telen, men en M42 135/3,5 (200mm FF) går iochförsig ner lätt.

-J!
 

Bilagor

  • DSCF0916.jpg
    DSCF0916.jpg
    45.4 KB · Visningar: 22
Just nu kör Rajala en kampanj där man får 6D mk I plus Canon 24-105/3.5-5.6 för 9900 kr. (Man måste logga in i "Rajala Club".)

Det kanske skulle passa dig?

Ett bra pris. Lägg till en beg 85/1,8 för 2000kr och någon 35mm så har du ett kompetent paket. För tele om du inte fotar sport inne är 70-200/4 L USM för runt 3000kr beg ett bra köp.

Fotar du sport är inte 6D det idealiska valet men det är knappast Fuji eller de flesta spegellösa heller (möjligen Fuji XT2 eller Sony A7III men dessa kostar mycket mer och sedan skall objektiv till).

För allmänt bruk funkar de flesta märken och ger mycket att växa i och visst är bl a Fuji trevligt. Fördelen med C/N är ffa det stora utbudet av beg objektiv till humana priser.
 
Vad är skillnaden mellan att lära sig triangeln på Fuji X-T jämfört med andra kameror?
Ingen.
Jag gissar att man syftar på att Fuji gissningsvis har en fysiskt hjul med värdena skrivna på som de gamla 60-70-tals systemkamerorna har.
Idag styr man normalt det med en ratt, höger pekfinger eller tumme eller både och.
Billigare kameror kan sen sakna ngt av dessa hjul.
 
Jag tror inte heller att man har lättare att lära sig triangelns logik bara för att det finns dedikerade rattar för slutartid, bländare och ljuskänslighet. Men dedikerade rattar är lättare att programmera in i muskelminnet.

Jag har en ganska avancerad Canon med både tum- och pekfingerhjul.
För det mesta använder jag pekfingerhjulet för slutartid och tumhjulet för bländare medan ljuskänsligheten är ställd på auto.

Med det läget är det hopplöst att göra exponeringskompensation, så ibland behöver jag göra annorlunda.

Exempelvis använder jag då istället tumhjulet för exponeringskompensation, eller för ljuskänslighet om jag först tryckt in ISO-knappen.

Muskelminnet blir förvirrat.

När rattarnas funktion inte sitter i muskelminnet kan det ibland bli fel eller ta onödig tid innan rätt inställningar är gjorda.
Programmerbarheten av knapparnas funktion gör det också svårare att låna kamera av varandra.
 
Fuji har en omvänd logik mot t ex Canon.

Fuji: de flesta inställningar syns med kameran avstängd och ej mot ögat. Det är lite svårare att ändra inställningar med kameran mot ögat istället. Detta vsr vanligt t o m första hälften av 80-talet.

Canon: inställningar går inte att se då kameran är avstängd och hålls på håll. Det är istället lättare att ändra inställningar med kameran mot ögat. Detta gränssnitt användes först på Canon T50 och T70 under de första åren på 80-talet och blev det dominerande sedan.

Billigare Fuji och Canon är mindre extrema i vardera gränssnitt. XT20 saknar lite reglage jf med t ex XT2/3. Canon under 1 serien har en programratt med 1 serien saknar det och meningen är att allt skall kulla ställas in med kameran mot ögat.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar