Hej hörrni, ni verkar himla hjälpsamma i det här forumet, så jag hoppas på att få ställa lite frågor jag också.
TL;DR: Systemkamera sökes till ambitiös nybörjare. Ska användas på resor och landskapsfoto. Gärna Canon.
Budget: någorlunda flexibelt men helst med utrymme för kul objektiv och andra tillbehör.
Jag behöver en systemkamera att utvecklas med. En hemlig dröm jag har är att kanske någon gång kunna frilansa som fotograf. Kan inte supermycket just nu, men fattar hur ISO, slutare och bländare funkar (tror jag i alla fall). Har tidigare haft en Canon 1000D med kitobjektiv. Nu tänker jag mig att jag vill fortsätta med Canon men få lite fler funktioner, men vad fasiken ska man ha då? Funderar på om huset är mindre viktigt och man kanske skulle satsa på lite roliga objektiv istället? Kan man köpa förra årets grejer någonstans?
Vad jag ska ha kameran till? Ptja jag reser en hel del, så det kommer vara mycket natur, landskap, miljöer. Kanske lite porträtt när jag blir modig nog att fråga främlingar om jag får fota dem.
Frågar man Canon (de har ett test på sajten) så rekommenderar de 5D mark III eller 6D. Vad säger ni som är experter?
Okej sista raden: tar gärna emot rekommendationer på objektiv, stativ och eventuella filter som inte är alltför tunga att bära på. Ser framför mig ett mindre men stadigt stativ, finns det såna?
Stort tack om du orkade läsa ända hit.