Å.E
Ny medlem
Canon eller Nikon? Som jag förstått saken är Canon och Nikon likvärdiga, typ som att välja mellan choklad eller vaniljglass.
Har kollat på några hundra bilder för att jämföra och gillar Nikons prisvärda objektiv. Det är väl objektiven som är det viktigaste egentligen? De flesta nya kamerahusen är ju bra!
Man köper in sig i ett system sas.
Har ingen egen kamera men lånar ibland en Canon EOS 450D, det jag inte gillar med den är menysystemet, lite för få snabbknappar, kitobjektivet skruvar jag helst av för ett 50 mm vid inomhusfoto, kan bli lite för nära ibland så 35 mm fast tror jag blir perfekt där.
Gillar som sagt fasta objektiv och tror att det kan vara vettigt att börja med ett objektiv för att lära sig mer om foto. Att vara "begränsad" kan vara befriande i skapandet.
Intresserad av att fotografera porträtt, miljö/landskap/stämmingsbilder. Gillar bilder med fint ljus, gärna stora kontraster mellan ljus och mörker. Måttlig HDR och "konstfoto"
Det jag vill komma ifrån är platta bilder med blixt rakt på.
Gillar när det är goda manuella möjligheter, fotar nästan aldrig med auto. En bild får ta tid för mig, ungefär som att baka eget bröd.
Så mitt paket jag satt ihop består av följande prylar.
Nikon D90 Kamerahus
Objektiv:
Nikon AF-S DX 35/1.8G
Blixt:
Nikon SB-600
Litet stativ:
Velbon DF40
Fjärr:
Nikon ML-L3
Sandisk Flash EXTREME III 4 GB
Väska
Nikon CF-EU04
Summa: 14 000 SEK
Behöver jag vidvinkel? (inte fisheye)
Inte speciellt intresserad av filmfunktionen, då skulle jag köpt mig en bra videokamera
Så finns det ett mer prisvärt Nikon hus?
Funktioner som jag behöver är bracketing för HDR, Långa slutartider, stöd för fjärren och god bildkvalité såklart.
Är det vettigt att slå till nu eller invänta någon ny produkt?
Andra synpunkter eller invändningar?
Har kollat på några hundra bilder för att jämföra och gillar Nikons prisvärda objektiv. Det är väl objektiven som är det viktigaste egentligen? De flesta nya kamerahusen är ju bra!
Man köper in sig i ett system sas.
Har ingen egen kamera men lånar ibland en Canon EOS 450D, det jag inte gillar med den är menysystemet, lite för få snabbknappar, kitobjektivet skruvar jag helst av för ett 50 mm vid inomhusfoto, kan bli lite för nära ibland så 35 mm fast tror jag blir perfekt där.
Gillar som sagt fasta objektiv och tror att det kan vara vettigt att börja med ett objektiv för att lära sig mer om foto. Att vara "begränsad" kan vara befriande i skapandet.
Intresserad av att fotografera porträtt, miljö/landskap/stämmingsbilder. Gillar bilder med fint ljus, gärna stora kontraster mellan ljus och mörker. Måttlig HDR och "konstfoto"
Det jag vill komma ifrån är platta bilder med blixt rakt på.
Gillar när det är goda manuella möjligheter, fotar nästan aldrig med auto. En bild får ta tid för mig, ungefär som att baka eget bröd.
Så mitt paket jag satt ihop består av följande prylar.
Nikon D90 Kamerahus
Objektiv:
Nikon AF-S DX 35/1.8G
Blixt:
Nikon SB-600
Litet stativ:
Velbon DF40
Fjärr:
Nikon ML-L3
Sandisk Flash EXTREME III 4 GB
Väska
Nikon CF-EU04
Summa: 14 000 SEK
Behöver jag vidvinkel? (inte fisheye)
Inte speciellt intresserad av filmfunktionen, då skulle jag köpt mig en bra videokamera
Så finns det ett mer prisvärt Nikon hus?
Funktioner som jag behöver är bracketing för HDR, Långa slutartider, stöd för fjärren och god bildkvalité såklart.
Är det vettigt att slå till nu eller invänta någon ny produkt?
Andra synpunkter eller invändningar?