Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i England

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om någon vet hur man går tillväga om man ska köpa fotoutrustning i England. Såg att en D300 är ca 2500 sek billigare där. Kommer att vara på kurs några dagar där.

Hur gör man med den engelska momsen, går det att få bort den vid köpet eller måste man gå via tullen...och sedan ska man gå på "rött" i den svenska tullen? och deklarera kameran?

/Magnus

Både Storbritannien och Sverige är med i EU. Det innebär att du inte behöver fundera på moms, tull eller annat krångel. Samma regler gäller som om du skulle köpa prylarna i Gävle.

Har du moms-regat företag drar du av den brittiska momsen på samma sätt som du brukar dra av svensk moms.

blenda12 skrev:
Hej!
Såg att en D300 är ca 2500 sek billigare där. Kommer att vara på kurs några dagar där.

/Magnus

Är den verkligen så mycket billigare i England?
Jag tittade på Robert White som jag har erfarenhet av, och de tog 15600kr för D300 precis som här hemma. Kan det ha varit så att du kikade på en hemsida som inte visar de 17,5% moms som man måste betala?

det står då 1099 pund incl vat.
Så det borde väl bli ca 13 500 eller missar jag något. Firman är Jessops. De är inte annars så billiga, men en del Nikonprodukter är billigare där.

/Magnus

blenda12 skrev:
det står då 1099 pund incl vat.
Så det borde väl bli ca 13 500 eller missar jag något. Firman är Jessops. De är inte annars så billiga, men en del Nikonprodukter är billigare där.

/Magnus

Då så är det väl lungt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto