Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa iMac 27" i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Hej,
Nu när dollarn är så himla låg vill jag åka till USA för att köpa en iMac 27" som jag har velat ha länge. Kan man göra det? dvs lägga ner den i en stor resväska utan att behöva skatta på den när man kommer till Sverige?
*den är 5000 kr billigare i USA!
 
Kostar den mer än 4300 kronor ska man betala moms och ev. tull när man kommer till Europa.

Vill man inte det får man bli smugglare.
 
Hej,
Nu när dollarn är så himla låg vill jag åka till USA för att köpa en iMac 27" som jag har velat ha länge. Kan man göra det? dvs lägga ner den i en stor resväska utan att behöva skatta på den när man kommer till Sverige?
*den är 5000 kr billigare i USA!

Räknar du med den skatt man får betala i USA beroende på vilken stat du köper i?

Tex. i NY så ligger denna på ca. 8,5% som du betalar utöver det priset du finns på Apples hemsida.
 
Om du vill ha svenskt tangentbord hittar du inte det i butikerna i USA, så det är också en extra kostnad.

En del stationära datorer från Apple har under åren levererats med nätdel som endast klarar 110V. Med en så stor marknad som USA kan det löna sig att använda komponenter som är 10 cent billigare. Jag vet inte hur det är med dagens iMac, men det är något man bör kontrollera innan man köper något nätanslutet från USA.

Jag tror att Apple har världsgaranti endast på portabla datorer. I så fall blir det dyrt att transportera en 27" iMac till USA för garantireparationer.
 
Tråkigt om du checkar in den i resväskan och den är borta när väskan kommer fram. Då gäller inga försäkringar... Skulle nog säga det är lättare köpa med ett objektiv som du säljer med 5000:- förtjänst när du kommer hem och använder de intjänade pengarna till datorn... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.