xrp
Aktiv medlem
Finns en grej jag avskyr hos allt som Sony gör och det är deras önskan till världsherravälde. Dom kan inte låta bli hårdvarulåsa kunderna, så att ex v blixtar måste väljas speciellt för dem... Inte bara inom foto, dom håller på på samma sätt i andra branscher också.
Min personliag uppfattning är att notoriskt bojkotta alla märken som pysslar med sådana metoder. Illa nog med alla objektivfattningar som det redan är...
Även om jag antagligen i princip sympatiserar med din grundinställning så undrar jag lite hur du tänker när du tar ut det på Sonys kameror, där de flesta märkesspecifika egenskaper dessutom satts av ett helt annat företag (Minolta) som Sony sedermera köpte.
Mina Canonobjektiv passar inte passar inte på Nikon, mitt batterigrepp från Canon passar inte heller på Olympus, och min dotters telezoom från Pentax passar helt riktigt inte på min Sony - det är hårdvarulåst. Men hur du får det till att Sony på något sätt skulle vara annorlunda eller värre när det gäller kameror än någon annan tillverkare går mig förbi.
Det är också helt rätt att ingen av mina 7 Minoltablixtar passar på min Canon, men det gör inte Nikons, Pentax eller Olympus blixtar heller...
Hur har du det med din dator förresten, Windows och Intelprocessor, eller FreeBSD och AMD..? Linux kanske trots att Linus i över 15 års tid har haft världsherravälde som uttalat mål...
Till trådskaparen: Sorry att jag inte tillför din tråd så mycket, men du har redan fått det bästa två råden: Om någon i familjen eller nära bekant har systemkamera så kan det vara en bra idé att köpa samma system för hjälp eller att låna prylar. Alla systemkameror är tillräckligt bra, ta den som känns bäst att hålla i och använda. Utöver de du tittat på har Pentax K-x fått mycket beröm som trevlig och prisvärd, Sony har fantastisk live-view på många modeller och Olympus instegskameror finns ofta till riktigt bra priser. Lycka till!