Annons

Köpa första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns en grej jag avskyr hos allt som Sony gör och det är deras önskan till världsherravälde. Dom kan inte låta bli hårdvarulåsa kunderna, så att ex v blixtar måste väljas speciellt för dem... Inte bara inom foto, dom håller på på samma sätt i andra branscher också.

Min personliag uppfattning är att notoriskt bojkotta alla märken som pysslar med sådana metoder. Illa nog med alla objektivfattningar som det redan är...

Även om jag antagligen i princip sympatiserar med din grundinställning så undrar jag lite hur du tänker när du tar ut det på Sonys kameror, där de flesta märkesspecifika egenskaper dessutom satts av ett helt annat företag (Minolta) som Sony sedermera köpte.

Mina Canonobjektiv passar inte passar inte på Nikon, mitt batterigrepp från Canon passar inte heller på Olympus, och min dotters telezoom från Pentax passar helt riktigt inte på min Sony - det är hårdvarulåst. Men hur du får det till att Sony på något sätt skulle vara annorlunda eller värre när det gäller kameror än någon annan tillverkare går mig förbi.

Det är också helt rätt att ingen av mina 7 Minoltablixtar passar på min Canon, men det gör inte Nikons, Pentax eller Olympus blixtar heller...

Hur har du det med din dator förresten, Windows och Intelprocessor, eller FreeBSD och AMD..? Linux kanske trots att Linus i över 15 års tid har haft världsherravälde som uttalat mål...


Till trådskaparen: Sorry att jag inte tillför din tråd så mycket, men du har redan fått det bästa två råden: Om någon i familjen eller nära bekant har systemkamera så kan det vara en bra idé att köpa samma system för hjälp eller att låna prylar. Alla systemkameror är tillräckligt bra, ta den som känns bäst att hålla i och använda. Utöver de du tittat på har Pentax K-x fått mycket beröm som trevlig och prisvärd, Sony har fantastisk live-view på många modeller och Olympus instegskameror finns ofta till riktigt bra priser. Lycka till!
 
xrp

Oviljan går djupare än så. Det är inte unikt Sonys kameror, det är riktat mot Sony totalt. De utvecklade bluray i konkurrens med Microsoft och HDDVD. De dikterade i slutändan villkoren genom att ha satt sig i en sådan dominerande ställning bland filmbolagen, att om HDDVD skulle skaffat sig ett övertag, skulle deras bolag bojkotta formatet. I DVDns vagga gjorde dom en riktigt bra DVD-spelare även som CD-spelar som hette DV-S715, tror jag. Corporatekillarna som äger en jädrans hög skivbolag hos Sony kom på att den läste CD-R alldeles utmärkt, varpå nästa modell endast hade singel beam laser och inte kunde läsa CD-R längre.
Flera av deras musik/hembioanläggningar har haft en helt unik högtalarkabelanslutning. Alla andra har en billig klämlist eller nån skruvbar kontakt som gör det möjligt att ex v förlänga en högtalarkabel om man vill. Men inte Sony. Liknelsen med datorer Du tar upp är bra. Där har Du många irriterande hårdvarulåsningar, men det jag vänder mig emot är att om Sony skulle in i denna bransch också, skulle det inte bli CPU socklar och sånt som ändrades utan ex v standard interface som PCIE, Display port, DIMM-socklar och sånt dom skulle ändra på, så att Du var tvungen vända Dig till dom när Du skulle utöka eller uppgradera. Det är där dom lägger in stöten. Ungefär som HP-datorer som ett tag blandade den gamla AT standarden med ATX, så att om Du skulle bygga ut den räckte inte nätdelen till som hade ATX formfaktor, men AT's gränsnitt i elanslutningen på moderkortet. Det är sådana grejor som Sony gör, som gör att jag vänt dem ryggen sedan länge. Folk retar sig på Bill Gates, men Sony beter sig lika illa utan att det alls får det mediala utrymmet. Är Du med på hur jag menar?
 
xrp

Är Du med på hur jag menar?

Japp, jag är med och jag tror nog att vi skulle komma riktigt bra överens över en öl eller så - och antagligen utan också. Jag själv minns Sony BMG och deras root-kit, vilket fick mig att tänka över Sony som koncern även om de olika divisionerna inte är samma företag mer än till en del av namnet.

Men jag har trotsigt nog bestämt mig för att jag inte har Sony-kameror! Jag gick över från diverse K-bajonett-märken till Minolta 2004, efter att ha funderat på det bytet ungefär sedan mitten av 80-talet, och jag anser mig fortfarande i princip ha Minolta även om det stavas kort och konstigt numera...

För det jag söker i en kamera så är Sonys kameror så nära perfekta att det kunde varit jag själv som designade dem. Jag kan inte bortse från det bara för att BMG är klantskallar, eller för att Sony i övrigt inte "leker bra med andra barn".

Det är det här med ergonomin och hanteringen som är grejen med Sony, och från A700 och uppåt är de helt enkelt det bästa jag någonsin provat. Canon har för mycket meck gömt i menyerna, och Nikon har något yttre i ergonomin som inte fungerar för mig. Pentax fungerar bättre, men en K-7 är lite i minsta laget för min smak. Den verkar riktigt trevlig annars!

Det var också det här jag ville säga till trådskaparen, för att återgå till trådens ämne lite - hantering och ergonomi hos kameran är så himla viktigt! Tycker man om att hålla i kameran och känner att det är lätt att manövrera den så är alla märken tillräckligt bra för att man skall kunna ta bra bilder med dem - det lär man sig bara man trivs med kameran!

För mig fungerar Sony bäst i det avseendet, men det är olika för alla - det är därför det är så viktigt att gå iväg till en affär och klämma och känna.
 
Vill bara på mäns vis upprepa vad som sagts förut - prova och känn vilken som känns bra och spännande att hålla och skruva på i affär, t ex MediaMarkt. Grejen med att börja fota med systemkamera är att man trivs med sin kamera eftersom resultatet blir ungefär lika bra med de billiga kamerorna av olika märke.

Nu till klämmen - en del råd till nybörjare som återkommer är verkligen nördiga och onödiga, t ex att man ska titta på objektivutbudet. "Köp en instegsmodell, men tänk på att bara Canon har en bra 70-200/4 eller Nikons 14-24..". Jamenvafan, det lär väl inte spela någon roll för de allra flesta normala människor. Vill man börja satsa på dyra ljusstarka gluggar finns bra tredjepartsalternativ till de flesta märken. Och trots alla synpunkter på begutbud tvivlar jag på att så många jagar begagnat.

Nej, glädjen att använda kameran är viktigast för nybörjare oavsett om den heter Sony eller Canon eller Nikon eller Pentax. är min bestämda uppfattning.

I ämnet Sonys världsherravälde vill jag bara lägga till att Sony är de enda som inte kan klämma in en liten jävla standard mini-HDMI på kompaktkamerorna utan man får köra A/V eftersom HDMI-adapter kostar en mindre förmögenhet och dessutom inte finns att köpa. Annars har jag alltid varit supernöjd med mina många Sonyprodukter, Skönt ibland att inte vara styrd av principer hela tiden... ;-)
 
Om jag igen skulle ge något råd så blir det följande. Bestäm en summa max du kan lägga... Så skriver du inte vilken summa det blir.. Ta i så hårt du kan/vill...(minns inte om den står redan ?)

Sedan kan du få säkerligen direkta tips på kameror du kan titta på Samt klämma på... inom den prisgrupp du orkar upp till.

Efter du fått dom tipsen så knallar du till ett mediamarkt där oftast dom flesta kameror finns att titta på.. Så kollar du vilken/vilka som känns bra för dig att hålla i. Minns att dom minsta är ofta /troligt) inte det bästa så snart man sätter på teleobjektiv eller tyngre objektiv. Så gå inte på att den som är minst och oftast kan kännas lättast att den därför blir den bästa. Utan gå efter att du får rejält grepp om kameran om du så håller den med en hand. Dvs den högra handen enbart...

Så då du valt ut den/dom du gillar återkommer du med dina urval du valt ut. Så kan folket här berätta fördelar/nackdelar med dina val.. Och därur så kan du selektera ut din första systemkamera och högst troligt bli ganska nöjd oavsett att du inte vet vad du skall ha för funktioner osv just nu..

Oavsett vilket ditt val än blir så kommer det bli kompromisser av något slag hit eller dit. Men det är ju bra att ändå försöka då man skall köpa en kamera minimera kompromisserna så gott det går utifrån den man vill ha i funktionsväg...Så "Spring inte".. Utan ta dig lite tid att undersöka samt sätta dig in i denna världen i alla fall liiite lite. Det tjänar du på i längden även om man gärna vill kuta iväg helst igår och handlat..

Mvh
Tobbe.

Tack för det tipset, jag ska sätta mig och fundera lite på hur mycket jag kan ge, om jag ska köpa nu eller spara vidare.
Självklart är jag som många andra, att kommer jag på något jag vill ha, så vill jag helst ha det för en vecka sen :)
Men tack ännu en gång.

/Madelene
 
jag köpte en Nikon D3000 och tycker den funkar super bra för en nybörjare som mej.tycker också den sitter bra i handen.
sen har den ett guid läge som fixar till så man kan ta mycket bättre bilder om man inte kan så mycket om tex bländare och iso och allt vad de nu heter.
så kör på en sådan du kommer inte att bli besviken !

Okej det låter ju super bra =) Jag kan ju inte ett smack, fast jag vet (nog) vad som är fram och bak på kameran ;)
Då kanske många tycker att det är lite väl fjantigt att köpa en dyr, fin och bra kamera, men vafan hur ska jag annars lära mig ? :)
Tack för ditt råd!
/Madelene
 
Canons lösning för detta är krumelurlägena, där man rattar in en krumelur som motsvarar det man ska fotografera. En blomma för närbilder, ett berg för naturbilder osv.

Ja liknande finns i min lilla digitalkamera. Använder ofta "sportläget" eftersom jag håller på med hästar. Och det finns egentligen inget att anmärka på där, den duger bra, men mycket vill ha mer vet ni ;)
/Madelene
 
Även om jag antagligen i princip sympatiserar med din grundinställning så undrar jag lite hur du tänker när du tar ut det på Sonys kameror, där de flesta märkesspecifika egenskaper dessutom satts av ett helt annat företag (Minolta) som Sony sedermera köpte.

Mina Canonobjektiv passar inte passar inte på Nikon, mitt batterigrepp från Canon passar inte heller på Olympus, och min dotters telezoom från Pentax passar helt riktigt inte på min Sony - det är hårdvarulåst. Men hur du får det till att Sony på något sätt skulle vara annorlunda eller värre när det gäller kameror än någon annan tillverkare går mig förbi.

Det är också helt rätt att ingen av mina 7 Minoltablixtar passar på min Canon, men det gör inte Nikons, Pentax eller Olympus blixtar heller...

Hur har du det med din dator förresten, Windows och Intelprocessor, eller FreeBSD och AMD..? Linux kanske trots att Linus i över 15 års tid har haft världsherravälde som uttalat mål...


Till trådskaparen: Sorry att jag inte tillför din tråd så mycket, men du har redan fått det bästa två råden: Om någon i familjen eller nära bekant har systemkamera så kan det vara en bra idé att köpa samma system för hjälp eller att låna prylar. Alla systemkameror är tillräckligt bra, ta den som känns bäst att hålla i och använda. Utöver de du tittat på har Pentax K-x fått mycket beröm som trevlig och prisvärd, Sony har fantastisk live-view på många modeller och Olympus instegskameror finns ofta till riktigt bra priser. Lycka till!

Det är ingen fara, det blev en lång diskussion det här, men det är kul :)
Ja jag tänkte ju så med, att man kan låna lite grejer av varandra, eller byta åsikter och kunskap om man kör fast någonstans, som jag garanterat lär göra ;)
Jag ska kolla in dom du föreslog med tack!
/Madelene
 
Vill bara på mäns vis upprepa vad som sagts förut - prova och känn vilken som känns bra och spännande att hålla och skruva på i affär, t ex MediaMarkt. Grejen med att börja fota med systemkamera är att man trivs med sin kamera eftersom resultatet blir ungefär lika bra med de billiga kamerorna av olika märke.

Nu till klämmen - en del råd till nybörjare som återkommer är verkligen nördiga och onödiga, t ex att man ska titta på objektivutbudet. "Köp en instegsmodell, men tänk på att bara Canon har en bra 70-200/4 eller Nikons 14-24..". Jamenvafan, det lär väl inte spela någon roll för de allra flesta normala människor. Vill man börja satsa på dyra ljusstarka gluggar finns bra tredjepartsalternativ till de flesta märken. Och trots alla synpunkter på begutbud tvivlar jag på att så många jagar begagnat.

Nej, glädjen att använda kameran är viktigast för nybörjare oavsett om den heter Sony eller Canon eller Nikon eller Pentax. är min bestämda uppfattning.

I ämnet Sonys världsherravälde vill jag bara lägga till att Sony är de enda som inte kan klämma in en liten jävla standard mini-HDMI på kompaktkamerorna utan man får köra A/V eftersom HDMI-adapter kostar en mindre förmögenhet och dessutom inte finns att köpa. Annars har jag alltid varit supernöjd med mina många Sonyprodukter, Skönt ibland att inte vara styrd av principer hela tiden... ;-)

Ja det här med begagnat, jag kollade runt lite, men är nog lite feg. För jag vet precis vad jag får om jag köper en ny i butik, jag har garanti, jag vet vad som ingår och jag känner mig tryggare på något sätt.
Sen där jag tittade, upplevde jag att det ändå inte skulle löna sig så mycket rent ekonomiskt att köpa begagnat. Jag skulle inte tjäna många kronor på det. Då lägger jag hellre till någon hundring eller så och får garanti och - förhoppningsvis - oanvända grejer.
/Madelene
 
just det

Ett litet tillägg bara i den trevliga uppsjön av tips.
Din första systemkamera. När du väl kommer igång och fotar med den ordentligt, först då kommer du upptäcka de brister som den har. det blir ju lite olika mellan märkena. Det tar tid att förstå vad man behöver som glad amatörfotograf. De flesta kameror kan ( som sagt) producera fantastiskt fina bilder vid rätt handhavande. Se din första systemkamera som en inkörsport. Se till att den ligger bra i handen och att du gillar att hålla i den. Då är du hemma skulle jag säga.
Kanske ett helt onödigt inlägg men jag ville mest avdramatisera köpet lite grann.
blir du lite biten kommer du sitta med en hel skog objektiv och hus om några år i alla fall..

Mitt personliga tips skulle vara nikon:
+grym batteritid
+skön att hålla i(tycker jag)
+bra "nybörjartänkt" i menyerna
+bra byggkvalitet ( ja, det har canon också)
-möjligen lite mindre utbud av objektiv på begmarkanden (kanske inte viktigt för dig)
 
Ett litet tillägg bara i den trevliga uppsjön av tips.
Din första systemkamera. När du väl kommer igång och fotar med den ordentligt, först då kommer du upptäcka de brister som den har. det blir ju lite olika mellan märkena. Det tar tid att förstå vad man behöver som glad amatörfotograf. De flesta kameror kan ( som sagt) producera fantastiskt fina bilder vid rätt handhavande. Se din första systemkamera som en inkörsport. Se till att den ligger bra i handen och att du gillar att hålla i den. Då är du hemma skulle jag säga.
Kanske ett helt onödigt inlägg men jag ville mest avdramatisera köpet lite grann.
blir du lite biten kommer du sitta med en hel skog objektiv och hus om några år i alla fall..

Mitt personliga tips skulle vara nikon:
+grym batteritid
+skön att hålla i(tycker jag)
+bra "nybörjartänkt" i menyerna
+bra byggkvalitet ( ja, det har canon också)
-möjligen lite mindre utbud av objektiv på begmarkanden (kanske inte viktigt för dig)

Ja jag ska vara ärlig och säga att det lutar mer och mer åt Nikon trots allt. Var och kände igår, tittade och inspekterade utsidan. Och den kändes mer rätt på något sätt..
Nu är ett problem kvar, vilken butik köper man i, eller ska man ta nätet?
Alla har ju sina olika för och nackdelar, de är oftast bra försäljare allihop. Idag ska jag åka till sista butiken och kika. Sen jämföra och se vad jag kommer att tjäna på.
Tack så mycket till er alla!
/Madelene
 
Jag kanske missade något, men hade inte din farsa en Canon? Om du köper samma märke kan du ju "låna" objektiv och annat av honom.

Nåväl, jag har själv Nikon och är toknöjd. Det jag själv har köpt i Sverige har jag köpt hos de stora postorderhusen, även om det senaste objektivet var på en av deras butiker i Stockholm.
 
Jag kanske missade något, men hade inte din farsa en Canon? Om du köper samma märke kan du ju "låna" objektiv och annat av honom.

Nåväl, jag har själv Nikon och är toknöjd. Det jag själv har köpt i Sverige har jag köpt hos de stora postorderhusen, även om det senaste objektivet var på en av deras butiker i Stockholm.

Du har inte missat något, stämmer bra det att han har en Canon. Men känner en som har Nikon också, och jag gillade Nikon mer på något sätt.
Dessutom, ursäkta om jag låter tjurskallig, men om jag ska få låna något av pappa får jag nog ta ner månen först!
Han har aldrig lånat ut något till mig tidigare, så jag lär inte få låna något till hans lilla ägodel!
Även om man kan hoppas att så vore fallet, så är tyvärr sannolikheten nästan obefintlig.

Har hört väldigt många nu, som är nöjda med sin Nikon, så till 99% blir det den. Ska bara få ihop pengarna först. Fattas dessvärre 2000, men jag ska nog lösa det, får leva på nudlar sen ;)
/Madelene
 
Ja jag ska vara ärlig och säga att det lutar mer och mer åt Nikon trots allt. Var och kände igår, tittade och inspekterade utsidan. Och den kändes mer rätt på något sätt..
Nu är ett problem kvar, vilken butik köper man i, eller ska man ta nätet?
Alla har ju sina olika för och nackdelar, de är oftast bra försäljare allihop. Idag ska jag åka till sista butiken och kika. Sen jämföra och se vad jag kommer att tjäna på.
Tack så mycket till er alla!
/Madelene

Prisjakt! Om du bara söker upp t ex Nikon D3000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465065
så får du i princip alla nät- och fysiska butikers priser. Kolla gärna att folk som kommenterar butiken är nöjda så du inte går på någon lurendrejare som Sekvencia. Men annars spelar det ingen roll om man väljer att handla i butik eller på nätet.

Edit, la in länk direkt
 
Nikon D3000 och Canon eos 1000D e istort sätt lika.

Men du kan däremot redigera lite i Nikon:en

Jag har testat båda.
Själv har jag Nikon D3000 och min kompis här på fotosidan Canon eos 1000D

Så de e inte så stor skillnad på dom.

Men Nikonen kan iaf redigera lite .

Canonen har däremot ingen redigering i sig , men har då Liev view , de har inte Nikon.

Nikon har även ett guide läge för nybörjare.

Jadu lycka till :D
 
Hej,
Om du inte redan köpt en kamera så skulle jag vilja komplicera det lite mera - och säkert stöta mig med de "renläriga" med obegränsad budget...:)
Varför inte köpa en "långzoomare" istället - t ex en Canon Powershot SX 20IS - http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX20 - eller Panasonic DMC-FZ38 - http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ38svart
Om du inte främst skall ägna dig åt fotografering av snabbrörliga föremål - sportfotografering t ex - eller under mycket dåliga ljusförhållanden så tror jag att en modern långzoomare kan vara ett mycket bra alternativ.
Själv har jag både Canon EOS, Canon Ixus och en SX10 IS (föregångare till SX20 IS) och "mellankameran" - SX10 IS - använder jag oftare än systemkameran. Visst får du lite bättre bildkvalitet med en systemkanera OM du har bra objektiv och vet hur du skall använda kameran men som nybörjare - som jag uppfattade att du är - så tror jag du blir lika nöjd med "långzoomen". Du får ett brännviddsomfång (i 35 mm termer) på ca: 28--500 mm, optisk bildstabilisering, HD-filminspelning och ett behändigt format. Om du väljer SX20 IS så får du dessutom något väldigt användbart nämligen en vinklingsbar display. Visst är sökaren mycket sämre på en sån kamera än på en riktig spegelreflex men behöver du inte den fördelen - obetalbar för t ex sportfotografer - så tror jag du kommer att bli mycket nöjd med en bra långzoomare.
Skall man snacka kameror rent allmänt så är väl egentligen den kamera man jämt har med sig den viktigaste - nämligen kompakten som ligger i innerfickan. Nu går det ju inte att trolla hur mycket som helst så man får nog acceptera att kompakten ger ett sämre resultat än en systemkamera annars skulle jag personligen hellre ge lite extra för en riktigt bra (och liten/lätt) kompakt eftersom det är den kamera jag rent praktiskt använder mest - den ligger ju alltid tillgänglig i fickan.
Ja, nu trasslade jag säkert till det för dig och du väljer givetvis det som passar bäst men är budgeten begränsad så är det svårt att få ut så mycket av en systemkamera. Så jag håller en femma på någpn av de långzoomare jag föreslagit.
Hälsningar
Roger
 
Hej,
Om du inte redan köpt en kamera så skulle jag vilja komplicera det lite mera - och säkert stöta mig med de "renläriga" med obegränsad budget...:)
Varför inte köpa en "långzoomare" istället - t ex en Canon Powershot SX 20IS - http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX20 - eller Panasonic DMC-FZ38 - http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ38svart
Om du inte främst skall ägna dig åt fotografering av snabbrörliga föremål - sportfotografering t ex - eller under mycket dåliga ljusförhållanden så tror jag att en modern långzoomare kan vara ett mycket bra alternativ.
Själv har jag både Canon EOS, Canon Ixus och en SX10 IS (föregångare till SX20 IS) och "mellankameran" - SX10 IS - använder jag oftare än systemkameran. Visst får du lite bättre bildkvalitet med en systemkanera OM du har bra objektiv och vet hur du skall använda kameran men som nybörjare - som jag uppfattade att du är - så tror jag du blir lika nöjd med "långzoomen". Du får ett brännviddsomfång (i 35 mm termer) på ca: 28--500 mm, optisk bildstabilisering, HD-filminspelning och ett behändigt format. Om du väljer SX20 IS så får du dessutom något väldigt användbart nämligen en vinklingsbar display. Visst är sökaren mycket sämre på en sån kamera än på en riktig spegelreflex men behöver du inte den fördelen - obetalbar för t ex sportfotografer - så tror jag du kommer att bli mycket nöjd med en bra långzoomare.
Skall man snacka kameror rent allmänt så är väl egentligen den kamera man jämt har med sig den viktigaste - nämligen kompakten som ligger i innerfickan. Nu går det ju inte att trolla hur mycket som helst så man får nog acceptera att kompakten ger ett sämre resultat än en systemkamera annars skulle jag personligen hellre ge lite extra för en riktigt bra (och liten/lätt) kompakt eftersom det är den kamera jag rent praktiskt använder mest - den ligger ju alltid tillgänglig i fickan.
Ja, nu trasslade jag säkert till det för dig och du väljer givetvis det som passar bäst men är budgeten begränsad så är det svårt att få ut så mycket av en systemkamera. Så jag håller en femma på någpn av de långzoomare jag föreslagit.
Hälsningar
Roger

Tack för dina tips, jag har ännu inte köpt något.
Jag har en "liten" digitalkamera redan från Nikon, som jag tycker är bra trots att den är "liten" då. Och jag kommer ju fota lite allt möjligt egentligen, men jag fotar rätt mycket sport, eftersom jag håller på med hästar - om jag inte sa det tidigare.

Jag har frågat runt lite på alla möjliga ställen, både här på nätet och i butik. På alla ställen har jag fått trevliga goda råd som verkat helt ärliga. Nu senast var jag in på expert och pratade med en kille, som var supertrevlig och både ritade och berättade. För jag är ju nybörjare och förstår inte vad allt har för betydelse och så.

Men jag ska kolla dina alternativ också och tackar så väldigt mycket för tipset!

/Madelene
 
Prisjakt! Om du bara söker upp t ex Nikon D3000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465065
så får du i princip alla nät- och fysiska butikers priser. Kolla gärna att folk som kommenterar butiken är nöjda så du inte går på någon lurendrejare som Sekvencia. Men annars spelar det ingen roll om man väljer att handla i butik eller på nätet.

Edit, la in länk direkt

Tack Leo!
Ska verkligen kolla upp det.

/Madelene
 
Hej igen,
Skall du fota t ex hästsport så är det nog ändå en "riktig" systemkamera som gäller. I långzoomare som t ex SX20 IS så sitter det elektroniska sökare och dom är tyvärr lite för långsamma i uppdateringen om motivet rör sig snabbt. Även jag fotar en hel del snabba motiv - främst olika typer av flygplan - och då är det min systemkamera som gäller. Sen är ju systemkameran mycket snabbare överhuvudtaget - t ex kan du ju ta många bilder direkt efter varandra utan fördröjning. Men hade du inte haft det kravet/intresset så hade jag nog utan tvekan rekommenderat nån av de långzoomare jag nämnde.
Sen bör du nog tänka över detta med objekiv. En 18--55 mm kit-zoom är rätt begränsad - du får ungefär samma bildutsnitt som med en kompaktkamera med 3X zoom.
Om du har ekonomisk möjlighet så har Canon ett annat "kit-objektiv" till vissa modeller på 18--135 mm och det skall vara riktigt bra. Nikon har ett snarlikt på 18--105 (båda med stabilisering) men efter vad jag förstått är Canons lite vassare. Men båda dessa objektiv är betydligt mera användbara än standard-zoomen så du skall nog fundera på att satsa lite mera om du vill fotografera lite mera aktivt. När man köper en systemkamera så måste man tänka på att objektivet ofta är minst lika dyrt som kamerahuset om man skall bli hyfsat nöjd. En systemkamera med endast ett 18--55 mm objektiv upplever i alla fall jag som rätt "stympad".
Lycka till med ditt val hälsar
Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.