ANNONS
Annons

Köpa en blixt till kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

laroque32

Aktiv medlem
Jag har köpt en NIKON D70S nyligen och har andvänt den flitigt ;) Men nu har jag fotat en hel del inomhus då jag hjälper min uppfödare att fota valparna.. ljuset där inne är ju väldigt svagt satt när jag sätter på auto tex går blixten upp och sen zoomar jag..

men då vill ofta inte kameran, den hittar inte rätta läget för att fota, utan´den vill inte fokusera, vilket ja kan förstå med det dåliga ljuset , men ändå är de fullständigt frustrerande när man har värsta bra fotot framför sig så vill inte kameran, spelar ingen roll hur mycket ja än ändrar porträtt,programm , mauell.. ja den vill ofta inte..

Så nu har jag faktiskt tänkt köpa till ett blixt hus till kameran?? som man kan sätta på i sånna situationer som valpfotningen, och nu undrar jag VILKEN typ av blixt jag ska köpa? och avd kostar en sån blixt att köpa lös??
 
Hur skulle en blixt hjälpa kameran att fokusera?

Har du autofokusens hjälplyslampa på? Dvs när du trycker in knappen hälften, lyser en vit lampa då?
 
en extern blixt av nyare slag ialla fall har ju klart mkt bättre förmåga att fokusera i miljöer med tom inget lju alls i omgivningen. Dom använder sig av IR som sänder ut en stråle.

Vad det kostar är väl bara o kolla på en kamera försäljnings sida?

www.scandinavianphoto.se
 
Kalle_B skrev:
en extern blixt av nyare slag ialla fall har ju klart mkt bättre förmåga att fokusera i miljöer med tom inget lju alls i omgivningen. Dom använder sig av IR som sänder ut en stråle.

Vad det kostar är väl bara o kolla på en kamera försäljnings sida?

www.scandinavianphoto.se
nja, inteIR men väl hjälpbelysning med rött ljus.

För att svara på originalfrågan så är endast Nikons blixtar SB-600 och SB-800 att rekomendera till D70.

Andra fabrikat KAN fungera men 100% funktion får man endast med Nikons blixtar.
Äldre Nikonblixtar än ovanstående fungerar inte som det är tänkt med D70.

SB-600 hittar man för ca 2500kr och SB-800 för ca 3300kr. jag rekomenderar SB-800 som förstablixt.

Hur gamla är valparna?
Det är inte lämpligt att utsätta små valpar för blixtar. Då är det bättre med en stark lampa.
 
Valparna är 8 veckor och jag har nu fotat mest när dom sover:)

Jo så länge ljuset e kasst inne i stugan där valparna är när jag fotar så vill inte kameran ta bilden när ja trycker.. den bara vägrar när ja trycker på avtryckaren o den hittar inte själva fokus,.. därimot om jag fotar en valp mot fönstret så funkar de.. samma om de är ljust på ett visst ställe funkar de,, tror kameran har svårt att kunna fokusera bilden när jag knappt har nåt ljus, trots med blixt...????

Annars gör kameran aldrig såhär vid fototagningar m bara just i denna stuga nu med kanptp nåt ljus, så de är ju inget fel på kameran!

Så jag ska alltså kolla med nikonsäljarna:)
Tack för hjälpen
 
laroque32 skrev:
Valparna är 8 veckor och jag har nu fotat mest när dom sover:)

OK, jag tänkte mig mer valpar i 3-4 veckors åldern.
Vid 8 veckor tål dom en hel del.

tror kameran har svårt att kunna fokusera bilden när jag knappt har nåt ljus, trots med blixt...????

Så du har alltså en blixt?

Eller är det den inbyggda blixten du mnar?
Den hjälper itne till med ljus för focuseringen utan blixtrar endast vid exponeringen.
En extern blixt gör det du vill.
 
Jo jag andvänder ju den blixten som är inbyggd i kameran... men trots att den advänds så vill inte kameran ta bilden?? ... pga av dåligt ljus.. så jag antar att med bättre blixt funkaer de bättre att ta i detta dåliga ljus, eller??
 
laroque32 skrev:
Jo jag andvänder ju den blixten som är inbyggd i kameran... men trots att den advänds så vill inte kameran ta bilden?? ... pga av dåligt ljus.. så jag antar att med bättre blixt funkaer de bättre att ta i detta dåliga ljus, eller??

DEt som gör att det fungerar bättre är hjälpbelysningen som är bättre på externa blixtar än den inbyggda belysningen.

Själva "blixtringen" vid exponeringen ahr ingenting med focuseringen att göra.
Det är viktigt att hålla isär detta.


Men ja, en extern blixt gör det lättare att focusera och ta bra kort i mörker.
 
Hjälpbelysning

Verkar väldigt konstigt. Jag hade en D70 och den fokuserade när det var kolsvart. Du svarade inte på om du har hjälpbelysningen på eller inte. Har du inte det så prova att sätta på den så ska det nog lösa sig. Då ska det lysa en vit lampa när du trycker ner halvvägs och det ljuset brukar räcka om du är inomhus och avståndet inte är allt för stort.
 
vad menar du med Hjälpbelysningen???

När jag fotar i detta valp rum så är de sällan kameran kan fokusera? Jag tar självklart upp den lilla blixten som är inbyggd, men trots de vill den sällan??
 
Fokuseringsbelysning

Jag ottryckte mig kanske lite oklart. Det finns väl en inbyggd lampa i kameran som ska hjälpa till näd det är för dålig belysning för att fokusera. Börjar den lysa när du trycker ner knappan halvvägs?

Är inte helt säker på hur det är på en D50 men på d70 och D100 så är ddet så iaf. Den ställt på under inställningarna i menyn.

Visserligen skulle det inte vara fel att köpa en extern blist, men det verkar vara ett dumt skäl att inte kunna fokusera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.